כיסא LEVA Mattiazzi (Aaron Hargreaves / Foster + Partners)

מעיצוב בניין ועד ידית הדלת שלו: הסטודיו המפורסם בריאיון

עם גישה מולטי-דיסציפלינרית ובת קיימא, Foster & Partners לא משאירים שום פרט לא מטופל

אחרי שבוע בו מילאנו התמלאה באירועים והשקות נחשבות, אירוע העיצוב הגדול של השנה ננעל היום. בין המוצרים החדשים שנחשפו במהלך השבוע מסתתרים מספר פריטים פרי יצירתם של Fosters & Partners. החברה האנגלית שנוסדה ב-1967 על ידי האדריכל המוערך נורמן פוסטר, אחראית על לא מעט מבנים מרשימים ואייקוניים ברחבי העולם, אך עיסוקיה אינם מסתכמים באדריכלות בלבד, מדובר למעשה בסטודיו בינלאומי לארכיטקטורה, הנדסה, אורבניזם ועיצוב.
 
 
תפסנו לשיחה את השותף ג'ימס וואיט (James White), לספר לנו על הקשר שבין אדריכלות לעיצוב מוצר ועשייתם הענפה. "אני נמצא בחברה כבר 16 שנים ולאורך הזמן הזה צוות עיצוב המוצר שלנו התרחב והכפיל את גודלו." מספר וואיט אודות מחלקת עיצוב התעשייתי בחברה. אין כמעט תחום שהם לא נגעו בו, הם עובדים על מנעד רחב מאוד של מוצרים; החל מפריטי ריהוט, גופי תאורה, מוצרי אלקטרוניקה, כלי שולחן ועד לידיות שמעטרות את הדלתות "זה אכן מאוד מגוון, יש לנו מעין פילוסופיה כללית ש'אין פרט קטן מדי בפרויקט'". הצוות של הסטודיו מונה 1,700 עובדים, כשמחציתם הם אדריכלים ומעצבים והחצי השני צוותי תמיכה. מהם, צוות עיצוב התעשייתי מונה כ-16 מעצבים בלבד שעובדים במרץ ומג'נגלים בין הפרויקטים.
צוות העיצוב (Aaron Hargreaves / Foster + Partners)
המוצרים מהם בנוים בניינים (Benchmark)
מה משותף לתוצרים השונים?
"אני חושב שזו הגישה שכל פרויקט מתחיל במחקר, אנחנו מנסים להבין ולהגדיר את המוצר, מה הוא צריך לעשות ומה הוא לא. משם, אנחנו מתחילים לעבוד בתלת ממד, אנחנו מגיעים לזה די מהר, עושים הרבה דגמים וניסיונות מהירים. יש לנו פה בחברה סדנאות נהדרות לכך ואנחנו בוחנים את הדברים בדרך אנושית ומהירה מאוד, לא משנה על מה אנחנו עובדים אם זה טלוויזיה או אוטובוס. יש לנו גישה שונה ואנחנו נחשפים לכל כך הרבה דברים וחידושים דרך הפרויקטים שלנו בכל רחבי העולם, שמשפיעים על מה שאנחנו עושים. יש לנו גם מזל שיש לנו הרבה בעלי מיומנויות בתוך מערך החברה; מהנדסים, ממדלים, צוותי קיימות, אנשים שיכולים להשתלב בפרויקטים שלנו ולהעניק פרספקטיבה חדשה".
 
 
איך בעצם עובדות יחד כלל המחלקות?
"אנחנו עובדים בפורמט של סטודיו פתוח, בחלל אחד בו יושבים צוותים שונים, זה מאפשר פשוט מאוד להתהלך ולתפוס מישהו לשיחה. ככה אנחנו גם חשופים לפרויקטים מהמחלקות השונות, משפיעים ומעוררים השראה אחד בשני. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא ותמיד יש מי שייעץ ויסייע".
ידיהם בכל (Aaron Hargreaves / Foster + PartnersAaron Hargreaves / Foster + Partners)
קיימות זה ערך עליון (Benchmark)

איך היותכם חלק מחברת ארכיטקטורה משפיע על העיצובים שעוברים תחת ידיכם?

"כשמסתכלים על הפרטים בבניינים, שמים לב שהרבה מאוד מהם בנויים למעשה ממוצרים שונים שמורכבים יחד זה לצד זה. חצי מהזמן אנחנו מתעסקים בפרויקטים אדריכליים ובחצי השני, אנחנו עובדים לצד יצרנים בכל העולם ומפתחים מוצרים שונים ומגוונים".

 

איך נולדים המוצרים השונים?
"פעמים רבות מזמינים את שירותנו ופעמים אחרות זה מתחיל בחיפוש אחר פתרון לפרויקט אחר. הרבה פעמים אנחנו עובדים על פריטים לפרויקטים אדריכליים, אלמנטים מיוחדים שהלקוח מבקש או שהאדריכלים לא מוציאים משהו קיים שיושב כמו שצריך ופונים אלינו לפתח מוצר. בהמשך, זה משמש לנו כאבני בניין לפרויקטים שונים, כשאנחנו מגלים בהם עניין ורואים פוטנציאל לצאת איתם לשוק הצרכני".
 
 
כחלק משבוע העיצוב האיטלקי השנה, השיקה החברה מספר מוצרים. הראשון הוא גוף תאורה פיסולי בשיתוף חברת 'Artemide'. "במקום הסתכלות מכאנית, השתמשנו שם במשחקים בשיווי משקל שנותן תנועה למוצר ואני מקווה שאנשים ייהנו ממנו". מוצר נוסף שהוצג הוא כיסא עור בשיתוף עם מותג B&B ITALY היוקרתי. "עבדנו על פרויקטים רבים של מבני מגורים ווילות ורצינו כיסא שיהיה אפשר פשוט לנוח, לשבת ולהירגע, לקרוא ספר או לצפות בזריחה. זהו המוצר הקטלוגי הראשון שעשינו איתם והיה לנו תהליך נהדר, עם שפה משותפת על נושאים כמו מלאכת יד, ירידה לפרטים וחומריות. בנוסף, השקענו מאמץ בפיתוח מערכת בת קיימא שמאפשרת לתקן ולהחליף את חלקיה בקלות".
בחינת מודלים ( Nigel Young / Foster + Partners)
בתהליך העבודה (Aaron Hargreaves / Foster + Partners)
קיימות היא אכן ערך מוביל בחברה, איך הוא עוד בא לידי ביטוי בעיצוב התעשייתי?
"בשנים האחרונות העמקנו את הקשר שלנו עם היצרנים השונים על מנת להבין טוב יותר את המכונות בהן הם משתמשים, האנרגיה הנדרשת ובעיקר, את השינויים אותם אנחנו יכולים ליישם בעיצובים שלנו כדי להפוך אותם ליעילים יותר. במקום להעריך את העיצוב בסוף התהליך, אנחנו חושבים במהלך הדרך ומחפשים אפשרויות שייצרו פחות פסולת. כשמדובר בייצור המוני, מספיק שינוי קטן כדי לייצר אימפקט גדול. אני חושב שזה היה מסע מהותי לבניית תקשורת טובה יותר עם בעלי המלאכה והחברות היצרניות, להבין אותם ולחשוב יחד איך אנחנו יכולים לשנות ולהשפיע ברמת העיצוב. בפן אחר, אנחנו בוחנים יחד עם הלקוחות שלנו את המודל העסקי מאחורי המוצרים, לוקחים אחריות על חיי המדף שלהם והופכים אותם לברי תיקון".
גישה מולטי-דיסציפלינרית ( Nigel Young / Foster + Partners)
IXA Artemide Lamp (Artemide)
מבוסס על שיוווי משקל (Artemide)
למנוחה וצפייה בזריחה (B&B Italia)
ממבנה בניין שתופס את מקומו על קו הרקיע של העיר ועד הידית שפותחת את הדלת אליו, ידיהם בכל. עם הסתכלות רחבה על כל פרויקט, סינרגיה ושיתוף פעולה בין הצוותים השונים, לצד תשומת לב לפרטים וגישה ייחודית שמביאה אותם לחקור ולהעמיק, מתקבלים לבסוף מוצרים מוקפדים.
 
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...