קאופמן בבית ליבלינג, צילום: איה צייגר

גלגולו של אוסף כסאות: תערוכה חדשה ליעקב קאופמן

אוסף כיסאות מתקפלים של המעצב יעקב קאופמן השתלט על חללי בית ליבלינג, בתערוכה ששמה את אור הזרקורים על תהליך היצירה

כיסא מתקפל הוא אובייקט שחי בין אירועים מזדמנים ומעביר את רוב חייו מקופל בין הקיר לארון. בית ליבלינג מארח בימים אלו, אוסף כיסאות מתקפלים ייחודי של המעצב יעקב קאופמן, אותו הוא ליקט במשך עשרות שנים. כיסא מתקפל הוא אובייקט שנע בין נוחות לפונקציונליות, הוא נמצא בקונפליקט תמידי מול נוחות הישיבה בעת שימוש לבין צמצומו המקסימלי לצורכי אחסון. חפץ כמעט בלתי נראה זה, סיקרן את אוצר התערוכה ערן איזנהמר, שיחד עם שתי אוצרות נוספות מעיין מוזס ואנה ווילד, ביקרו אצל קאופמן לרגל פתיחת הכנס הראשון של בית הספר של העיר במטרה להשאיל את האוסף המרשים שישמש כמושבים לאורחי הכנס. המעצב נענה בחיוב והכיסאות עברו להשתכן בבית ליבלינג, בתל אביב.

 

ימים ספורים לאחר מכן, פרצה המגפה שערערה את כולנו וכמו אירועים רבים אחרים באותה התקופה, היה צורך לחשב מסלול מחדש ולהתאים את המאורע לחיים תחת מגבלות הפנדמיה. את הכיסאות, החליטו האוצרים לשלוח לביתם של המשתתפים, כך נדד האוסף ופוזר בין כארבעים בתים ברחבי הארץ. מאז, שנה אחרי, הכיסאות חזרו אל בית ליבלינג וממלאים את חללי התערוכות, חדרי הישיבות והמרפסות במבנה.

קאופמן בבית ליבלינג, תמונה: טל ניסטור
מתוך האוסף הפרטי של קאופמן, צילום: עמרי לבנה

קאופמן, הוא מעצב שידוע בהתנסויותיו החופשיות, מחקריו החומריים והצורניים, דרכם הוא בוחן רעיונות שונים. האוצרים, המשיכו לבקר את המעצב ודאגו לעדכן אותו אודות מסעותיהם ועלילותיהם של הכיסאות. באחד הביקורים בסטודיו, נחו עיניהם על שדה פרחים לבנים עשויים פלסטיק במקום. מדובר בהתנסויות בהפשטת צורת הפרח האייקונית מחלקים שנגזרו מתוך קופסאות מסטיקים. העבודה, בשלבי פיתוח, מראה את חשיבות ההתנסות והיצירתיות היום-יומית בתהליך העיצוב ומדגישה את היצירה ככלי מחקר.

 

בית הספר של העיר בבית ליבלינג, דוגל בתהליכי חשיבה מונעי עשייה, שבאמצעותם אפשר ללמוד, להעמיק ולממש רעיונות. בתערוכה, המבקרים מוזמנים לסטודיו פתוח, מרחב חופשי בו ניתן ליצור באופן עצמאי בליווי אנשי מקצוע ולהמשיך ולחקור את הנושאים שמוצגים בתערוכה; כיסאות, פרחים, חומרים וצורות. נושאים אלו, היוו מקורות השראה לעיצוב סדרת הפוסטרים שמלווה את התערוכה.

 

פתיחה: 28.10, בית ליבלינג, אידלסון 29, ת״א.

ממלאים את החללים, צילום: עמרי לבנה
גלגולו של כסא, צילום: עמרי לבנה

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...