פריטים של Pas Normal (יח"צ)

רוצים להיות אוצרי העיצוב של עצמכם? הנה כמה טיפים

"אני רוצה כזה" לא עובד טוב כשאוצרים אוסף של עיצוב. צריך גם להזהר מטרנדים, רפרנטים וחיקויים. רוצים לדעת איך עושים את זה? אוצרות מדופלמות נתנו לנו כמה עצות

כולם מכירים ויודעים מה זה אוצרות של אמנות. כולם גם מקשרים אוצרות לגלריות ומוזיאונים. אוצרות של עיצוב מוכרת פחות ונשאלת השאלה למה?

יכול להיות, שזה קורה כי גלריות ומוזיאונים המוקדשים רק לעיצוב נחשבים לנדירים יותר, או פשוט כי מדובר בתחום חדש יחסית, מרתק ומסקרן, שעדיין לא זכה ליחסי ציבור ולא צבר לעצמו מספיק מעריצים ומתעניינים.

אז שווה לעשות קצת סדר, להבין במה מדובר, לבדוק איך באמת עושים את זה ואם כל אחד יכול. 

כל אחד? (צילום: Pas Normal)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

אינטואיציה

יש מי שיגיד, שאוצרות של עיצוב דורשת קודם כל חוש יזמי, אינטואיציה וסבלנות לבצע מחקרים כדי להכיר את התחום לעומק. מעבר לזה, צריך להבין את הרבדים והסגנונות השונים והמגוונים של עיצוב מאזורים ותרבויות שונים בעולם. את כל זה, צריך לדעת לתרגם לסגנון אישי שיתאים בדיוק לבעל האוסף. מעצבת הפנים, רוני קרן, ומנהלת השיווק, מעיין כרמל, הן אוצרות של עיצוב והכוח הנשי שהקים ועומד מאחורי Pas Normal – בית לעיצוב ששם את אוצרות העיצוב לבית במקום הראשון.

רוני קרן ומעיין כרמל, Pas Normal (צילום: שי אפשטיין)

מה הכוונה באינטואיציה?

"זו היכולת לפענח מסרים בלי לחשוב יותר מדי. אבל כדי שהאינטואיציה הזו לא תתפזר מדי, היא צריכה להתבסס, קודם כל, על ידע עמוק ומקיף. ברגע שהידע קיים, השליפה האינטואיטיבית הופכת להיות כלי מרגש שמייצר חיבורים מעניינים".

פריטים של Pas Normal בבית של לקוחה (צילום: שי אפשטיין)

על מה שבין אוצרות ואספנות

"למרות החשיפה הגבוהה למה שקורה בעולם, צריך לשים לב ולהיזהר מחיקוי והעתקה" אומרות קרן וכרמל "אוצרות בפני עצמה, לא ניתנת לחיקוי, כי היא מביאה את נקודת המבט האישית של האוצר. לכן, ביצירת אוסף, החשיבות של האוצרות הופכת להיות קריטית במטרה לייצר בידול".

אז מה ההבדל בין אוצרות של עיצוב לבין הפריטים שאספנו כל השנים ונמצאים אצלנו בבית?

"ההבדל נמצא בהגדרה עצמה. מטרת האוצרות, היא  לייצר תהליך, קונספט ושפה שקושרים את הדברים יחד. לכן, תהליך הבנייה של האוסף הוא קריטי. זה לא קורה לרוב במקרים של אגרנות או אוסף מקרי של פריטים בבית".

נאספו עם השנים (Anna Sushok / Unplush)

מבחינתכן, אוצר של עיצוב חייב בהכרח להיות איש מקצוע?

"בגדול, התשובה היא לא. מכיוון שהתכונה המרכזית של אוצר היא אינטואיציה. אבל כדי שהאוצרות תהיה איכותית ותצליח להביע את ההקשר בין הפריטים השונים, היא צריכה לנבוע מהיכרות עמוקה עם תחום העיצוב, עם ההיסטוריה שלו וההתפתחויות שבו".

שילוב פריטים בבית לקוחה (צילום: שי אפשטיין)

בין מקצוע ותחביב

כשחושבים על אוצרות של עיצוב, נראה שיש מי שיכול לעשות את זה ומי שלא. ובאותה מידה, אפשר גם לשאול, אם כל מי שמתחזק חשבון אינסטגרם ויזואלי ומרשים, צריך להיות מוגדר כצלם.

"אין ספק שהיום, יש מאין שיטוח של מקצועות מסוימים בשל האמצעים הנגישים המאפשרים לכולם כמעט להתנסות ולשחק בתחומים רבים" אומרות קרן וכרמל "אוצר העיצוב, חייב להיות בקיא במה שקורה בסצנת העיצוב, להבין אותה ולחיות אותה בכל רמ"ח אבריו. לצערינו, המונח אוצרות הפך להיות שגור, אולי שגור מדי".

יש נכון ולא נכון באוצרות של עיצוב?

"לא. הגישה היא אישית. מכיוון שב Pas Normal אנחנו מייצרות שפה חדשה שלא דוברה קודם או שמבוססת על ניב קיים אך מציעה גוונים חדשים שלו, כמובן שאין אמת אחת מוחלטת ולכן החוקים אינם נוקשים בכדי לקבוע נכון או לא נכון".

פריטים של MIKARI ב Pas Normal (צילום: יח"צ)

מה רואה אוצר העיצוב שלא רואה אדם מהשורה שמעוניין לעצב את ביתו?

"את הסצנה באותו זמן נתון. הגישה של האוצר בעצם מחברת ומתווכת בין הפריטים, המעצבים והאספנים, כך שהאיזון בין הצרכים של האוצר ובעל הבית הוא מהותי. המטרה של האוצר, היא להשפיע על חייהם של אנשים במרחב הפרטי והאישי שלהם".

איך מתבצע התהליך הלכה למעשה?

"הגישור נעשה באמצעות תחקור של הלקוח לגבי עולמות ההשראה שלו, הלך הרוח שלו, דיירי הבית השונים וההתנהלות שלהם בין החללים. במידה והשלב הזה נעשה בצורה טובה מספיק, נוצרת זרימה טבעית בין טעמם של בעלי הבית לבין הצעותיו או בחירותיו של האוצר".

פריטים של POIAT, ב Pas Normak (צילום: יח"צ)

כל אחד יכול

כשאני שואלת את קרן וכרמל אם כל אחד יכול להיות האוצר של עצמו, הן טוענות שבהחלט כן. "ניתן ליצור אוסף עצמאי, אבל צריך לעשות את זה נכון ולא להיסחף לטרנדים או להתחקות אחרי רפרנטים כאלה או אחרים. אוסף הוא לא העתקה, אלא נובע מתוך התחושה שרוצים לייצר בחלל, מה נרצה להביע ולבטא, מהם מקורות ההשראה וכדומה. רק מתוך כך, נכון לגשת לבחירת הפריטים".

מעניין לשאול אם קיימים טרנדים באוצרות של עיצוב ואיך אפשר להתגבר עליהם?

"יש אלמנטים שנחשבים טרנדיים, אבל הם צריכים לקבל ביטוי בשילוב עם אלמנטים אייקוניים או אחרים. צריך לדעת לעשות את זה נכון".

פריטים של WOUD ב Pas Normal (צילום: יח"צ)

איך אתן בונות את התמהיל בשלב איסוף הפריטים אצלכן בסטודיו?

"התמהיל בנוי על האיזון בין מסחרי ואמנותי-עיצובי. אנחנו מאתרות ומייצגות מעצבים ובתי עיצוב שחוקרים קנה מידה, צורניות פונקציונלית, חומר וצבע והופכים את האוביקט לעיצוב איכותי ועל זמני. אנחנו מחפשות כל הזמן פריטים ומעצבים שמציגים גישות שונות שיכולות להתחבר לשפה שיצרנו ואצרנו באופן שיתרום לערכים ולתפיסה שלנו".

ובפועל, איך אתן עושות את זה?

"אנחנו מבקרות בתערוכות ובמוזיאונים, משוטטות בערים מרכזיות בעולם, עוקבות אחרי מעצבים ואנשי מקצוע, קוראות המון ספרות מקצועית ומתעדכנות באפן שוטף בפיתוחים ובטרנדים, עכשיו בעיקר דרך וובמינרים והרצאות".

מביתה של לקוחה (צילום: שי אפשטיין)

ולסיום

יש אוספי עיצוב שנחשבים בעיניכן מעניינים, מרתקים, מסקרנים?

"בהחלט, אפשר למצוא חלק מהם במהדורה של הוצאת המגזינים והספרים kinfolk שהוציאו ספר שנקרא slow living שם מוצגות דמויות מדיסציפלינות שונות של עולם העיצוב והאומנות שהביאו לידי ביטוי את האוצרות בביתם הפרטי.

"בנוסף, במוזיאון ישראל, אצרה האוצרת איה מירון את התערוכה 'אמות וסיפים' שמביאה זווית מרתקת לעולם האדריכלות והעיצוב בפרשנות אומנותית – מוזיאלית. התערוכה, בהחלט משקפת את התפיסה שלנו בכל הנוגע לתהליך האוצרות ואופן הבנייה שלו".

רהיטים של FOGIA ב Pas Normal (צילום: יח"צ)

אולי יעניין אותך גם...