עתיד המשרדים, WEWORK, תל אביב
כך נראה עתיד המשרדים? WeWork ToHa

עולם העבודה של המחר: WeWork מתכננים את עתיד המשרדים

חברת הנדל"ן שמשכירה חללי עבודה משותפים לחברות בכל הגדלים לקחה את המשבר האחרון, קראה לו אתגר ועכשיו היא מסבירה לעולם איך למעשה היא הקדימה את זמנה

אפשר לומר שהשנתיים האחרונות של WeWork היו מטלטלות וזה יהיה בלשון המעטה. אחרי שבשנת 2019 הם עמדו בפני הנפקת מיליארדים שהתנפצה, פרישתו של המייסד השנוי במחלוקת אדם נוימן וסוג של כאוס ארגוני, הגיעה שנת 2020 והביאה איתה מגפה עולמית שסגרה את כולם בבית ושינתה את פני עולם העבודה לתמיד.

 

המושג 'אני הולך לעבודה' הוא כבר לא נחלת הכלל ולא נאמר בצורה אגבית, האמרה הזו שפעם היינו שולים מבלי בכלל לחשוב, הפכה להיות הרבה יותר כבדה ומורכבת. WeWork הבינה מהרגע הראשון שדברים הולכים להשתנות ואפשר לנסות להילחם בזה, או להתארגן מחדש ולהוביל את השינוי למקום טוב יותר. איך אנחנו נרגיש בטוחים בעבודה? איך בונים עסק מבלי לבנות משרד? איך הופכים מקום עבודה ולמקום שבו העבודה מתעוררת לחיים מחדש? "WeWork מושקעת בדבר הזה." אומר בנג'י זינגר, מנכ"ל WeWork ישראל.

 

ל WeWork היום 859 מיקומים ב-151 ערים ב-38 מדינות מסביב לעולם, שמספקים מרחב פיזי, קהילה ושירותים שעסקים צריכים כדי לנהל ולפתח את עסקיהם. בישראל היא מחזיקה 13 מתחמים (בקרוב 14 ) ב-6 ערים עם קהילה של כ-10,000 חברים.

 

הבוקר, יום ג' 22/12/20, רגע לפני שמסתיימת שנת 2020 הידועה לשמצה, התקיים הכנס הווירטואלי הראשון של WeWork ישראל שהפגיש את בכירי WeWork העולמית והמקומית עם מומחי נדל"ן ובנייה, טכנולוגיה ופסיכולוגיה שבאו לדון בהשפעות של המגפה העולמית על סביבת העבודה שלנו וכיצד ייראו המשרדים של העתיד.

בנג'י זינגר, גיא ורדי, משה צור, wework

אלו הדברים שהולכים לקרות בעולם העבודה

אחרי דברי פתיחה מפי סנדיפ מתראני, מנכ״ל WeWork העולמית, ישבו לשיחה בנג'י זינגר, מנכ"ל WeWork ישראל ועידו פישלר, שותף מנהל בקרן הון סיכון Good Company.

 

"אני רואה היום מאין סליידר כזה שבו כל חברה צריכה להחליט איך היא רוצה להתקיים בו, כשצד אחד אומר עבודה מלאה מהבית והצד השני אומר עבודה מלאה מהמשרד, כל חברה צריכה להבין איפה היא תהיה, באיזו קונסטלציית ביניים." מתאר זינגר את המצב הקיים, "לצד זאת, גם כל בן אדם צריך להחליט איפה הוא נמצא בסליידר הזה. יש לזה המון השלכות, יהיה כאן דור שלם שלא יכיר את העבודה במשרדים, אנחנו אמנם חווים את השינוי הזה אבל יהיו אנשים שבכלל לא יכירו את זה." הוא אומר.

 

"דבר נוסף שאני צופה שיקרה עם ה'עבודה ההיברידית' שקורת היום, האו שאנשים יראו שהם יכולים להיות מן פרילנסרים כאלה, העבודה מהבית תאפשר להם לעבוד בדברים נוספים ויהיה לזה מקום, זו תהיה אופציה לגיטימית. הקהילה העסקית בארץ נמצאת במקום מאוד טוב, ההתפתחות הטכנולוגית שקרתה בעקבות משברים העבר היא מוכחת, וזה יקרה גם בעקבות הקורונה. המשבר הביולוגי, הופך למשבר פיננסי ואחרי זה יהפוך למשבר חברתי מאוד גדול."

 

"האתגר שלנו, של איך אתה מייצר תרבות ארגונית כשהארגון שלך מפוזר בכל מקום, זה אתגר אדיר וWeWork היא הפתרון" מסביר זינגר.

באר שבע, וויוורק
אתם מהבית או מהמשרד? WeWork Beer Sheva

הרבדים הטכנולוגיים שישתנו לחלוטין

"מבחינה טכנולוגית, הולכים לקרות שלושה דברים" אומר עידו פישלר, שותף מנהל בקרן הון סיכוןGood Company. "תהליכי הפיפל מנג'מנט הולכים להשתנות לחלוטין, איך מגייסים עובדים בצורה מאסיבית, אחרי המשבר, זה יהיה קצב שלא הכרנו. לצד זה, שימור עומדים, תוכניות צמיחה ויעדים שיתאימו למצב החדש, כל תוכנות ניהול כוח האדם יצטרכו לעבור שינוי.

 

"הדבר השני שישתנה הוא תחום התקשורת. את תוכנות הזום וסלאק והקפיצה שהן עשו בזמן הקורונה כבר מכירים היטב אבל זה לא יספיק אחרי. כבר רואים השקעות בעולם הזה, חברות שלדוגמא עושות כמו צ'ט מתוכנן במטבח המשרדי או מארגנות מפגשים אחרים לעובדים.

 

"הדבר השלישי יהיה תשובות חדשות לשאלת 'איך מייצרים תרבות ארגונית?'. איך כשתהיה בבית, תבין מה הקולגות או המנהל מצפים ממך, איך מצופה ממך לנהוג מבלי להיות בקרבתם. בתחום הזה, אנחנו מעריכים כי טכנולוגיות של מציאות מדומה יובילו את הדרך." מסכם פישלר.

חללי עבודה משותפים ,משרד, עיצוב משרד
תרבות ארגונית אפשר לייצר גם מהבית? WeWork Herzliya

שינויים שיעבור עולם התכנון והבנייה

לפאנל הבא הוזמן גיא ורדי, כתב לענייני נדל"ן בגלובס לראיין את משה צור, אדריכל ובונה ערים, על הבניינים של העתיד וההגדרה המחודשת של עולם העבודה, הבנייה והנדל״ן בישראל.

 

"אני טוען שמצבי חירום מגבירים את החשיבה, את הרעיונות, את ההתפתחות." אומר משה צור, מהאדריכלים המובילים בישראל, "אנחנו כל הזמן בתהליך מתמשך, השינוי המסוים שאנחנו עשינו אצלנו, שארנה ואני מנהלים את המשרד מהבית מכיוון שאנחנו בקבוצת סיכון, עשה דברים טובים.

 

"מסתבר שלנהל את תהליך התכנון בזום הרבה יותר יעיל. אני מצליח להיות Hands On בכל הפרטים הקטנים פי שתיים ממה שהיה קודם. כל הישיבות, עם מהנדסי ערים, הכל תכליתי, ענייני, משאיר לי באמת זמן ליצירה, למציאת פתרונות. התוצרת עלתה בצורה אדירה בתקופה הזו."

 

"האם זה השפיע על האופן שבו אתם מתכננים דירות עתידיות למגורים?" שואל ורדי את צור שעונה כי "תמיד היינו בעד איכויות מגורים, יותר כיווני אוויר, יותר שטחי חוץ, אני גם תמיד מטיף לעירוב שימושים והיום זה קריטי. אם ניצור מתחמי מגורים בהם אנשים גרים ועובדים באותו מקום, לא יהיו נסיעות, לא יהיה צריך כל כך הרבה כלי רכב, פחות זיהום, פחות בזבוז זמן, התזה של WeWork שהחלה לפני יותר מעשר שנים זה משהו שהקדים את זמנו, היום זה הדבר הכי רלוונטי."

גיא ורדי, משה צור, בנייני העתיד, כנס wework

עתיד המגורים שלנו ישתנה גם הוא

"לפי מנהל התכנון הולכים להיות פה מיליוני מטרים רבועים עודפים בתכנון לתעסוקה, האם ההבנה שיש עודף משפיעה על העבודה כמתכננים?" מתעניין ורדי בעתיד המשרדים "כרגע אנחנו יודעים שיזמים מכינים היום תוכניות צל, חלופה למשהו אחר."

 

"זה לא משהו חדש" עונה לו צור, "כבר עשרות שנים צועקים שיש עודף שטחי תעסוקה והנה היום יש חוסר. זה תלוי על אילו טווחי זמן מסתכלים, הביקושים עולים ויורדים כל הזמן ושומרים על איזון בסוף. האוכלוסייה בישראל תכפיל את עצמה, זה יקרה. בטווח הארוך הכל יהיה יותר, לדעתי לא יהיה מצב של עודף היצע. צריך לחשוב קדימה על מטרות, תמיד בסוף יוצאים נשכרים."

 

משרדו של צור ידוע בהתמקצעות בבנייה לגובה. רק בשנים האחרונות סיימו את עזריאלי שרונה, מידטאון, מגדלי הארבעה, אך המשרד שלו עוסק גם בהתחדשות עירונית במרכז ובפריפריה "יש לנו מלאי מוגבל של קרקעות ואנחנו צריכים לנצל אותן נכון. להעלות צפיפות במרכזי ערים זו מצווה לאומית. אין דבר יותר ירוק מזה.

 

"אנחנו עוסקים בבינוי ערים, מאקרו ומיקרו במשך הרבה שנים. זה פחות מתפרסם אבל זה קורה. האיכויות שאנחנו מביאים לפריפריה הם אותן איכויות כמו במרכז. מיקרו-אורבניזם, עדיפות להולכי רגל, איכות השכונה ולא רק איכות הבניין, הדירה או החיפוי, ההיררכיה של הרחוב, השטחים הציבוריים. בפרויקט שלנו ברמלה לדוגמא, יישמנו את זה ביג טיים." מספר צור.

WEWORK, TOHA, משרדים, תל אביב
WeWork ToHa

ככה הופכים משבר להצלחה

הדבר שהכי ניכר מתוך מילותיהם של המשתתפים בפאנלים היא היכולת שלהם להסתכל על המשבר ולהפוך אותו לאתגר. לראות איך הוא יכול לשפר אותנו ואיך אנחנו נצא ממנו מחוזקים. איך להפוך אסון לקרקע להצלחה וזה בעצם המסר הגדול של היום הזה.

 

"התקווה שלי היא שהעולם יהפוך להיות מקום יותר טוב." אומר זינגר "נוצרה איזושהי פשטות בעקבות הקורונה, גילינו שאפשר להתחתן רק עם 100 אנשים, אפשר ללכת לראות הופעה מצומצמת, עולם הריטייל עשה שינוי עצום, הדרך שבה אנחנו צורכים את התרבות שלנו, הגלובליזציה המתפתחת שראינו לאורך כל כך הרבה זמן, עכשיו נחזור לתרבות ולכלכלה לוקאלית."

אולי יעניין אותך גם...