WEWORK, וויוורק ישראל, חלל עבודה משותף
משרדי WeWork מנחם בגין, צילום יחצ

נדל"ן יציל את הבריאות הארגונית? מנכ"ל WeWork ישראל בטור אורח

90% רוצים לחזור למשרד, יכולות סיעור המוחות ירדו ב 11%, מפגשים חברתיים ספונטניים ירדו ב40%. איך ייפגעו שיתופי הפעולה? החדשנות? הפרודקטיביות? בנג'י זינגר מסביר

במהלך השנה האחרונה, עבודה מרחוק הפכה למציאות החדשה שהחליפה תרבות של תשע עד חמש במשרד. נגיף הקורונה אילץ חלק גדול מכוח העבודה הגלובלי, הכולל 42% מכוח העבודה בארה"ב, לעבוד מהבית. לעבודה מהבית יש יתרונות ברורים – אם זה החיסכון בזמן נסיעה או ההנאה מזמן רב יותר עם המשפחה – וניכר כי רוב העובדים הצליחו להסתגל לכך במהירות. בהתאם לכך, שוק הנדל"ן וערוצי התקשורת מדברים רבות על כך שחברות רבות (בעיקר בתעשיית ההיי-טק) מצמצמות את שטחי המשרדים שלהן בשל הגמישות של עבודה מהבית.

 

עם זאת, ככל שחלפו החודשים, יותר ויותר חברות הבינו שלעבודה מהבית יש השפעה שלילית על שיתופי פעולה וחדשנות. במבט לאחור על השנה שעברה, בולטת במיוחד ההבנה שאנשים זקוקים לאינטראקציה פנים מול פנים. מחקרים רבים הגיעו למסקנה כי עובדים מצליחים לעבור את התקופה הזאת ללא ירידה בפרודוקטיביות או בשיתוף הפעולה ביניהם, אך המחקרים אינם בוחנים בפירוט את המושג "שיתוף פעולה". ניתוח עמוק יותר של שיתוף הפעולה על כל דקויותיו – משיחות ספונטניות במסדרון ועד לישיבות צוות רשמיות – מראה שהעובדים בהחלט נתקלים בקשיים שונים בזמן העבודה מהבית.

בנג'י זינגר, מנכ
בנג'י זינגר, מנכ"ל WeWork ישראל (צילום יחצ)

המחקרים מדברים בעד עצמם

במחקר מעמיק שערכה WeWork בשיתוף עם חברת המחקר brightspot strategy, נערך סקר סמוי בקרב עובדי משרדים בארצות הברית, קנדה, מקסיקו ובריטניה. מהסקר עלה שהיכולת להיפגש ולערוך סיעור מוחות יחד ירדה ב-11 אחוזים בממוצע והיכולת לשמור על קשרים חברתיים ירדה ב-17 אחוזים בממוצע. מעבר לכך, הירידה החדה ביותר היא ביכולת לנהל אינטראקציות ספונטניות, 25 אחוזים בממוצע, ואצל אלה שעובדים כחלק מצוות, הירידה גדולה אפילו יותר ועומדת על כמעט 40 אחוזים.

 

"המעבר העולמי לעבודה מהבית עלול למעשה להביא לירידה חדה בפרודוקטיביות בכל רחבי העולם, ולאיים על הצמיחה הכלכלית לעוד שנים רבות," אומר הכלכלן ניקולס בלום מאוניברסיטת סטנפורד. הוא מבהיר שקיים מתאם בין שיתוף פעולה בין-אישי לבין חדשנות, ומוטרד מכך ש"הרעיונות החדשים שאנחנו מפסידים היום עלולים להוביל לפחות מוצרים חדשים ב-2021 ובשנים שאחריה, ולצמצם את הצמיחה לטווח הארוך."

משרד WEWORK, חללי עבודה, משרדים משותפים, וויוורק
מי שהיה לו משרד - יחזור אליו, WeWork Toha (צילום יחצ)

איבדנו את הספונטניות

העבודה מרחוק פוגעת גם בתרבות הארגונית לטווח הארוך. ניתן לראות זאת בבירור כשבוחנים עובדים חדשים: כלים לעבודה מרחוק מאפשרים לקיים קליטה וחפיפה מקצועית, אבל אינם תומכים במפגשים פחות רשמיים, בהם עובדים חדשים יכולים לבטא את נקודות החוזקה שלהם או להביע את עצמם באמת. עובדים חדשים גם מרגישים לעתים מוּדָרים מתרבות החברה ועובדים רבים – חדשים וותיקים – חווים בידוד חברתי. כשאי אפשר ליצור או לטפח קשרים חברתיים, התרבות בתוך החברה נפגעת, וכך גם הבריאות הארגונית לטווח הארוך.

 

בנוסף, אחת ההשפעות החשובות ביותר של עבודה מהבית היא המחסור באינטראקציות ספונטניות. מחסור זה משפיע לרעה על היצירתיות, החדשנות והמרקם החברתי הכללי בתוך הארגון. מפגשים ספונטניים יכולים להוליד רעיונות חדשים ולחזק ארגונים. אינטראקציות אלה מתקיימות לרוב ברגעי מנוחה והפסקה, לפני או אחרי ישיבות, במסדרונות או בחללים משותפים ברחבי המשרד. שיתוף פעולה כזה, במהלך אינטראקציות ספונטניות, מעורר יצירתיות שמובילה לחדשנות. שיחות יומיומיות, שנעות בין ענייני עבודה לעניינים חברתיים, תורמות לגיבוש הצוות. ללא מפגשים ספונטניים כאלה, חלק גדול מהיתרונות האלו הולך לאיבוד.

wework israel, וויוורק ישראל
מקום לאינטראקציות חברתיות ספונטניות, Wework Toha, צילום יחצ

החדשנות תלויה ביכולת להיפגש ולעבוד ביחד בצורה פרודוקטיבית, הבריאות הארגונית תלויה ביחסים חברתיים בריאים, והיצירתיות תלויה באינטראקציות ספונטניות. על כן, לא היה מפתיע לגלות באותו סקר שרובם המכריע (90%) של העובדים רוצים לחזור למשרד לפחות לפעם בשבוע, ומתוכם, 20% רוצים לחזור לחמישה ימים בשבוע.

 

ייתכן שהיכולת להיפגש ולשתף פעולה, לשמור על קשרים חברתיים ולנהל אינטראקציות ספונטניות, תמשיך להיפגע ככל שהעבודה מהבית תמשך. לכך עלולה להיות השפעה לרעה על ביצועי החברה בטווח הארוך, על מעורבות העובדים ועל הבריאות הארגונית. חלל עבודה משותף מספק את הסביבה המאפשרת אינטראקציות איכותיות, גישה לאנשים ולמשאבים הנחוצים לפרודוקטיביות שלנו והזדמנויות למפגשים ספונטניים לבניית קשרים חברתיים.

בנג'י זינגר, וויוורק, wework הרצליה
WeWork הרצליה, צילום יחצ

זו הדרך לשקם את הכלכלה ולהביא לצמיחה

דווקא בגלל המציאות החדשה, חברות גדולות, כמו גם עסקים קטנים ובינוניים, מחפשים מודל שכירות גמיש המאפשר להם להגדיל ולצמצם על פי הצורך את המרחבים שלהם ולמצוא דרכים לחסוך בעלויות תפעול. בנוסף לכך, מחקר של Coworking Insights מראה כי 71% מהעובדים אשר ניהלו את העסקים שלהם בחללי עבודה גמישים יחזרו אליהם.  

 

חזרה לחלל עבודה משותף, שתוכנן לשמור על בטיחות ובריאות, יכולה לסייע משמעותית בשיפור האיכות והכמות של האינטראקציות ושיתוף הפעולה. עם עיצוב עדכני, חיבוריות עוצמתית לרשת, אפליקציות ניהול, תוכן מעבר לעבודה כמו חוגים והרצאות ובעיקר קהילה. המודל הגמיש של מתחמי העבודה המשותפים כיום נותן מענה לצרכים אלה בדיוק, הן לעסקים הקטנים והן לגדולים. במקום העבודה, החדשנות, היצירתיות, והבריאות הארגונית תלויות בשיתוף הפעולה, והגמישות משחקת תפקיד מרכזי בדרך לשקם את הכלכלה ולהביא לצמיחה.

 


הטור נכתב על ידי בנג׳י זינגר, מנכ״ל WeWork ישראל, המספקת לעסקים בכל הגדלים את המרחב הפיזי, הקהילה והשירותים שהם צריכים כדי לנהל ולפתח את עסקיהם.

אולי יעניין אותך גם...