הועידה בגליל (צילום יחצ)

הפריפריה של הפריפריה: מקבלי ההחלטות בוועידה בגליל

בין אתגרי התכנון להשפעות הממשלה, איך נראית הבנייה הכפרית היום ומה יקרה פה כשהאוכלוסייה תכפיל את עצמה בעוד כמה עשרות שנים

אתמול, יום ראשון 30.6 נפתחה הועידה המשולבת לבנייה פרטית ולהתיישבות בפריפריה של מרכז הבנייה הישראלי במלון גליליון בצפון הארץ. זהו אחד הכינוסים המשמעותיים בנושא שנוטה להוציא החוצה הרבה כותרות. רבים ממקבלי ההחלטות המובילים את תנופת הבנייה וההתיישבות השתתפו בועידה מתוך מגמה לייצר דיאלוג מקצועי ורציני בין כל הגורמים האחראיים על הוצאת הפרויקטים לדרך. הוועידה מתמודדת עם אתגרי התכנון והבנייה בפריפריה הישראלית ובאספקטים שונים הקשורים בבנייה הפרטית.

 

הועידה להרחבת ההתיישבות בפריפריה מביאה את אתגרי התכנון והבניה בפריפריה הישראלית לשולחן מתוך חשיבה ודאגה לשנים הבאות. הראייה המערכתית בנושא גידול משמעותי באוכלוסייה, בנייה וחיזוק מרכזי פריפריה חדשים, חיזוק מעמדם של ערי הספר, התיישבות צעירים בגבולות הארץ וחיזוק ההתיישבות הקיימת, תעסוקה ותיירות, חקלאות ותחבורה. משה דוידוביץ, ראש מועצה מטה אשר סבור שגם בעידן הנוכחי יש מקום חשוב בעתיד המדינה להתיישבות הכפרית בכלל ולריאות הירוקות בפרט למען דורות העתיד "בראייה מפוכחת, על המדינה לראות את התיישבות הכפרית כנכס ולא כנטל. מדינות נאורות ומתקדמות מבינות שללא התיישבות כפרית אין עתיד" הוא אמר.

מייצרים דיאלוג

שי חג'ג', יו"ר המועצות האזוריות פונה לממשלה בבקשה לפתוח דיאלוג, "צריך לדבר איתנו, אנחנו מצאנו פתרונות, הגענו אחרי שיח להסכמות גם בנושא הותמ"ל. הבנייה הכפרית היא צורך חשוב מאד. המדינה לא אומרת כלום בנושא, בישובים במרחק שבעה קילומטרים מעזה, אין לנו מגרש פנוי, אנחנו מתנהלים טוב, החינוך טוב, אנו מזמינים את הממשלה לדבר איתנו".

 

חיים רוקח, ראש מועצה אזורית גולן מדבר דווקא על הפריפריה של הפריפריה "המועצה שלי היא הפריפריה של הפריפריה של הפריפריה. למה שמשפחה תבוא לגור בגולן? בגלל חינוך, וילה על חצי דונם, קהילה. למה היא לא תבוא – תעסוקה, בריאות ותשתיות. זה דברים שמי שיכול להשפיע עליהם זה ממשלה. מרחיבים קהילה צריך להרחיב גם מבני ציבור, הייטק, פודטק וכו'."

 

אורי אילן, יו"ר ועדה מחוזית צפון, מטה דיור: אני לא חושב שיש חילוקי דעות מהותיים, יש למנף שימושי קרקע למגוון שימושים, כיון שאין מספיק קרקע, אנו מדברים באותה שפה עם כל הגורמים, כולל התיישבות, כולל מערכת הביטחון – שימוש יעיל בקרקע חל על כולם. יש הרבה חוקים ותקנות ברמת קניין. נתון חשוב הוא ש90% מהאוכלוסייה גרה בערים. לא הצענו בנייה לגובה בבנייה כפרית, אבל כן בנייה רוויה, ודירות קטנות. יישוב ובו 90 משפחות מגיש בקשה להרחבה לעוד 450 יחידות, זה לא הגיוני. היום באים ראשי רשויות ומבקשים לשווק חצי דונם עם וילה, זה גם כבר לא הגיוני. בשיחה אישית עימו שיתף אותנו אילן, שאחד הנושאים שחשוב לו לקדם הוא האזוריות החדשה – שיתוף בין רשויות ושאיפה לצמצום רשויות בעתיד. אילן, שצמח ברשויות המקומיות מאמין שכדי להשיג הישגים יש צורך לחבור יחד ולאחד כוחות בין רשויות סמוכות.

צורך אידיאולוגי מהותי

את היום סיכמנו עם מר שי פז, מנכ"ל הועידה, שרואה צורך אידיאולוגי ערכי בקיום של ועידה שעוסקת בנושא הבוער של התיישבות בעיקר מתוך דאגה לעתיד והחשיבה על אוכלוסיית ישראל שמתעתדת להכפיל את עצמה עוד במאה הנוכחית. לשאלתנו על הסיבה לקיום שתי ועידות זו לצד זו – התיישבות ובניה פרטית, שי מסכם ואומר שמרכז הבניה הישראלי רואה הכרח בקיום סינרגיה בין יזמים ומנהלי פרויקטים חזקים שעוסקים בבניה פרטית במרכז הארץ עם ראשי מועצות בפריפריה וקירוב בין הקצוות הללו. מה גם שמרבית ההתיישבות מבוססת על בניה פרטית ועתודות הקרקע לצמודי קרקע במרכז מצטמצמות.

אולי יעניין אותך גם...