נתניהו נואם בקריה על תוכנית הגרעין של איראן
נתניהו נואם בקריה על תוכנית הגרעין של איראן (חדשות עשר)

בכירים: למתיחות עם איראן אין השפעה על שוק הנדל"ן הישראלי

הפעילים בשוק הסכימו שאם המתיחות הגיאו-פוליטית תחריף, תהיה השפעה בטווח המיידי • בטווח הארוך כולם הסכימו שאם לא ניקלע למלחמה, לא תהיה השפעה על השוק

אתמול בהמשך לשבועות האחרונים חלה עליית מדרגה במתיחות הגיאו-פוליטית בין המערב ואיראן. ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא נאום לוחמני מהקריה בת"א בנושא תוכנית הגרעין של איראן, וחשף מסמכים סודיים שישראל השיגה מטהראן שמוכיחים לטענתו שאיראן ממשיכה בתוכנית הגרעין שלה למרות הצהרותיה ובניגוד להסכם הגרעין שנחתם בינה לבין המערב ב-2015. נתניהו אמר כי איראן שיקרה והסתירה את מניעיה ופעולותיה, וכל ההסכם מבוסס על שקרים.

שאלנו מספר פעילים בכירים בשוק הנדל"ן הישראלי אם רוחות מלחמה שכאלה עלולות להביא להשפעה שלילית על שוק הנדל"ן, כמו שעלולות להשפיע על הכלכלה הישראלית והבורסה המקומית. כולם הסכימו שהשפעה שכזו תקרה רק בטווח המיידי, ורק אם המצב הגיאו-פוליטי יחריף. אם תהיה החרפה בדמות מערכה צבאית מול איראן, זה עלול לגרום לפעילים בשוק לעבור למצב המתנה, לעצור את העסקאות ולשתק את כל השוק. בטווח הארוך, לעומת זאת, כולם מסכימים שלא תהיה למתיחות השפעה משמעותית על השוק אם היא לא תחריף.

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים ת"א יפו-בת ים, אמר ל-LEGIT כי להערכתו להופעה של נתניהו אתמול ולרוחות המלחמה אין השפעה על שוק הנדל"ן, כי השוק לא עובד בקורלציה מול התרחשויות גיאו-פוליטיות, שלא כמו הבורסה בת"א שמגיבה בד"כ לאירועים כאלה.

לדברי כתב, "אני מנתח את שוק הנדל"ן הישראלי מדי יום מתוקף תפקידי, ואני לא רואה מצב שבו השוק ישותק בגלל הצהרת נתניהו אתמול בסוגיית איראן. ראש הממשלה נשא את הנאום כדי להשפיע על ארה"ב ואירופה לסגת מהסכם הגרעין עם איראן, אבל כבר הבוקר ראינו את התגובות האירופאיות שטוענות כי נתניהו לא חשף שום דבר חדש, וכי איראן כן מקיימת את התחייבויותיה לפי הסכם הגרעין. כך, אם נתניהו לא השיג קואליציה עולמית מאוחדת נגד איראן, כל זאת לא אמור להשפיע עלינו, ועל הנדל"ן הישראלי בפרט".

כתב הוסיף, כי "רוחות מלחמה יש בישראל כל הזמן, זו המציאות שלנו, אבל השאלה היא מה העוצמה שהתקשורת יוצרת. להערכתי הסיקור מאתמול יצא מפרופורציות, ואני ממש לא רואה מלחמת עולם שלישית בפתח. אם המערכה התקשורתית תהפוך לצבאית – זה כבר משהו אחר, וגם אז תלוי בעוצמה. צריך להיות אופטימיים", סיכם כתב.

גם חיים מסילתי, יו"ר לשכת השמאים, סבור כי לסוגיית נתניהו-איראן לא צפויה להיות השפעה על שוק הנדל"ן בטווח הארוך יותר. לדבריו, "מניסיוננו אין לזה השפעה מיידית על שוק הנדל"ן. אם נבחן מלחמות או מבצעים צבאיים קודמים, ניתן לזהות שבעת המלחמה עצמה ואולי בכמה חודשים שאחריה, היה לציבור פחות מצב רוח לקנות דירות, אבל למעט נפילה קטנה בכמות העסקאות, השוק חזר מהר מאוד להתנהג רגיל".

מסילתי מציין לדוגמא את המבצע האחרון בעזה, צוק איתן, ואומר כי חודשים ספורים לאחר מכן כבר היו עסקאות באשקלון ובאשדוד, ופרויקטים מתקדמים שם, כך שגם במקרה של רוחות המלחמה מול איראן זה לא צפוי להשפיע לטווח ארוך לדבריו.

"אם המצב יחריף ויתחילו לעוף כאן טילים במקרה קיצון, אז זה ישפיע לרעה על כלל הפעילות המשקית וגם על שוק הנדל"ן. אבל אם זה יסתכם בהצהרות דיפלומטיות של ראש הממשלה וגינויים מצד ארה"ב ואירופה, או אפילו עוד תקיפות ישראליות בסוריה שפוגעות באיראנים, צפויה השפעה מוגבלת על שוק הנדל"ן הישראלי. ישראלים קונים דירות כדי לגור בהן, ואם זוג צעיר התחתן או שהמשפחה התרחבה והוא צריך מקום לגור בו – הוא יקנה דירה. מצב הרוח שלו אולי יהיה ירוד, אבל הוא עדיין צריך קורת גג לגור בה", מסכם מסילתי.

עמוס נעים, מנכ"ל סוכנות תיווך הנדל"ן קלר וויליאמס ישראל, אמר כי בטווח הקצר "עד כה לא אנחנו לא מזהים כל השפעה של המתיחות מול איראן על שוק הנדל"ן הישראלי. הרבעון הראשון כולו התאפיין בעלייה משמעותית מאוד בהיקף עסקאות דירות יד שנייה ברחבי הארץ, וגם חודש אפריל שכלל חגים וכן את ספירת העומר, התאפיין בשוק ער ופעיל". הוא מסייג ואומר כי "יש לזכור שהמתיחות עלתה מדרגה רק בעת האחרונה, ותיתכן השפעה שעדיין טרם נראית לעין. נאום נתניהו היה כידוע רק אתמול בערב.

"יחד עם זאת, לגבי מוכרי ורוכשי דירות ישראליים החיים את השוק והמדינה, ההשפעה תהיה פחותה, בייחוד כאשר מדובר בקונים ומוכרים המצויים באותו שוק (אזור) והנם קונים/מוכרים מתוך כוונה לגור", הוא אומר.

"לגבי משקיעים ורוכשים זרים יש לצפות להשפעה ניכרת יותר – משקיעים זרים לא אוהבים מצבים של חוסר ודאות, ולכן כאשר מדובר ברכישה לשם השקעה בלבד, בייחוד כאשר אלה הם משקיעים זרים שפחות חיים את המציאות הישראלית, הרי שמטבע הדברים נראה פחות השקעות בטווח הנראה לעין כאימפקט של עליית המדרגה במתיחות. ואולם, ההשפעה על השוק לא תהיה גבוהה, כיוון שהמשקיעים הזרים מדירים את רגלם מהשוק ו'יושבים על הגדר' כבר זמן מה, כך שזה בעצם בבחינת הגברה של מצב קיים ולא סיטואציה חדשה", אמר נעים. "דווקא משקיעים ישראלים עשויים לנצל את ההזדמנות במידה והשוק ייראה ירידה קלה בטווח המיידי".

נעים מתייחס גם לטווח הארוך ואומר כי ההשפעה תהיה קטנה אף יותר. "שוק הנדל"ן הישראלי חזק. ראינו כיצד פעולות שונות של משרדי הממשלה לא הצליחו לפעול להורדת מחירים, והשוק רק מתחזק. מתיחות בטחונית, גם אם מהווה השפעה לטווח הקצר, הרי שלטווח הארוך הנה חסרת השפעה בהיבט הנדל"ני".

שירלי ורנר, זכיינית רימ/קס אושן תל אביב, הוסיפה ואמרה כי "כרגע אין שום השפעה מורגשת על שוק הנדל"ן בתל אביב או התייחסות למצב הבטחוני מצד מוכרים או קונים. השוק מתנהל באופן רגיל ואפילו יש תנועת קונים שגדלה לאחרונה.

על סמך ניסיון העבר, בו היינו כבר במצבים של מתיחות בטחונית, אני מניחה שגם הפעם לא תחול מגמת שינוי בולטת שתגרום לאנשים לחוסר רצון למכירה או קנייה מסיבה זו. לכן כל עוד אנחנו לא נהיה במצב של מלחמה חלילה, אני מניחה שלא תחול השפעה בהווה או בעתיד".

אולי יעניין אותך גם...