נדלן
נדלן (shutterstock)

"נתוני התחלות הבנייה הם קטסטרופה, משבר הנדל"ן הבא"

תגובות חריפות בשוק הנדל"ן לירידה בהתחלות הבנייה ב-2017 • היעד המרכזי לביקורת - מחיר למשתכן של השר כחלון

אתמול דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על נתוני התחלות הבנייה לשנת 2017, והם היוו תמונת מצב די עגומה לקצב הבנייה בישראל וגם לתחזיות המדינה בהקשר לתוכנית האסטרטגית בדיור בעשורים הקרובים. התגובות בשוק הנדל"ן לנתוני הלמ"ס לא איחרו להגיע, ורובן יוצאות נגד הממשלה ודרך הטיפול שלה בשוק הדיור.

כזכור, מספר התחלות הבנייה ירד אשתקד ב-14% לכ-46 אלף דירות שבנייתן החלה. המדינה הציבה יעד לבנייה של לפחות 65 אלף דירות בכל שנה עד 2040 כדי לעמוד ביעד השאפתני של בניית 1.5 מיליון יחידות דיור תוך 24 שנים, ותכנון של 2.6 מיליון דירות חדשות. גם מספר הדירות שבנייתן הסתיימה ירד בשלושת הרבעונים האחרונים וכן מספר הדירות שבבנייה פעילה כיום.

רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן, מסר כי "נתוני התחלות הבנייה הם בגדר קטסטרופה – גם באחוזים וגם בכמות האבסולוטית. הוא מציין כי בשוק הנדל"ן מתריעים כבר כשנתיים כי המדיניות הממשלתית לטיפול במשבר הדיור (מחיר למשתכן) לא יכולה לפתור את הבעיות שמהן סובל השוק וכי מה שנדרש לדבריו הוא הגדלת היצע הדירות לכל הרוכשים ולא רק לזכאים".

לדברי ניר שמול, מנכ"ל חברת שיווק הנדל"ן שניר, "הנתונים מצביעים על המשבר הבא של עולם הנדל"ן. הקבלנים עוצרים את הבנייה, הבנקים יותר זהירים במימון – וכל זאת יביא לכך שאנחנו והילדים שלנו נשלם יותר על דירה". שמול קורא לממשלה ליזום תוכנית שתתפרס על פני עשור עם התאמת המלאים לביקושים העתידיים ולא הקיימים, לא רק למחוסרי הדיור, אלא גם למשפרי הדיור והמשקיעים".

ורד צרפתי זבולון, סמנכ"לית חברת הנדל"ן צרפתי שמעון, מסרה כי "הנתונים מהווים תעודת עניות לממשלה שנכשלה במשימה להעלות את היצע הדירות בישראל". היא התייחסה לשיווקי הקרקעות ע"י המדינה במסגרת מחיר למשתכן ואמרה שאת הבנייה בהן נוכל לראות רק בעוד מספר שנים. לדבריה, "הממשלה גורמת לציבור גדול מבין רוכשי הדירות לשבת על הגדר, ולכן גם הקבלנים עוצרים את הבנייה ומחכים לראות מה יהיה".

אוהד סבן, סמנכ"ל חברת הנדל"ן דונה, אומר כי המדינה מרחיקה את עצמה מהיעד לבניית דירות שהיא בעצמה קבעה. גם הוא מזהיר מעליית מחירי הדירות בגלל התחלות הבנייה החלשות ומציין שבערים שהמדינה קבעה אותן כיעד ממשלתי לפיתוח ההיצע ממש לא עונה על הביקוש והבנייה לא תואמת את הצהרות הממשלה.

אולי יעניין אותך גם...