עלווה שפיק. צילום: יפעת יוגב

מקעקעים מכל העולם שולפים מחטים: יריד הקעקועים חוזר העירה

הקעקועים עושים את דרכם ללב הקונצנזוס אבל יריד הקעקועים עדיין מתקשה לגייס ספונסרים. עם אירוע חמישי בגני התערוכה בסוף השבוע ורכבת אוירית של אמנים מכל העולם, הגיע הזמן לעשות קאבר על דעות קדומות

כשראיתי את הקעקועים הנדירים של האמנים הבינלאומיים שמגיעים ליריד הקעקועים הבינלאומי, שמתקיים בסוף השבוע בגני התערוכה, החלטתי לשוחח עם עלווה שפיק ממייסדי היריד. 

אני תופסת קעקוע כאקט אישי ופרטי, מה לזה וליריד המוני?

"יריד קעקועים זה קונספט שקיים בכל עיר שמכבדת את עצמה בעולם. זו הפעם החמישית שזה קורה בארץ. עם השנים הקהילה גדלה. היום יש סטודיו לקעקועים בכל פינה. מלבד זה שמדובר באירוע שמביא את כל המקעקעים יחד, זה גם מביא את כל הקהילה. זה כבר לא רק החבר'ה שיושבים בכיכר בדיזנגוף, זה כולם. אנשים מכל המגזרים ומכל הגילאים".

יצירה של Davi. באדיבות יריד הקעקועים.

בואי, זה לא אירוע של שבת בבוקר למשפחות.

"בטח שכן! זו גם הסיבה שהוצאנו את הכנס ממועדוני הלילה של תל אביב והעברנו אותו לגני התערוכה והכניסה עד גיל 12 חינם. מדובר במתחמי עבודה לכל דבר, יש תאורת יום והמוזיקה לא בווליום מיוחד. בשביל הילדים זה אירוע מדהים כמו קרקס. זה מסקרן זה צבעוני, זה מיוחד. הם קולטים את המידע הזה בהרבה יותר קבלה מאיתנו. מבחינתם אדם שמקועקע בכל הפנים זה מדליק. לא חושבים כמונו מה עבר עליו שהוא הגיע למצב הזה".

גם לילדים. צילום: רונית יהודאי מימון

ומה באמת עבר עליו?

"לא ניכנס לסיפור שלו אבל בואי נגיד שהאיש מתפרנס מזה שהוא מחזיק שיא גינס של הבנאדם הכי מקועקע בעולם. הוא מגיע מארה"ב והוא רואה את עצמו כיהודי. הוא מקועקע ב 98% מהגוף שלו, כולל האישונים. זו טכניקה שפתחו בכלא במקסיקו ונהיתה מקובלת עם השנים. הוא סוג של פריק שואו. זו העבודה שלו היום. יש לו את המרצ'נדייס שלו. הוא אטרקציה".

איה, אווץ', למה? הצילום באדיבות יריד הקעקועים.

מי האמנים שמגיעים מהעולם?

"יש אמנים מתאילנד מכל מדינות אירופה, מארה"ב מאוסטרליה. יש את המפורסמים ויש גם אנונימיים, כולם מאוד מיוחדים בסגנון שלהם, הם לרוב יותר אקסטרים מהישראלים. אפשר לקבוע תור מראש, הרבה פעמים הם מציעים סקיצות מיוחדות שהם רוצים לעשות במקום במחירים מוזלים. הספונטניים יכולים לזכות בקעקוע מיוחד ויקר בזול". 

יש גם הופעות! צילום: יפעת יוגב

בין האמנים הבינלאומיים שמגיעים ליריד אפשר למצוא את אדוארדו (דודה) לוזאנו הברזילאי המסקרן. דודה שחיפש דרך לבדל את עצמו ממקעקעים אחרים נזכר בתקופה בה עיצב פאצ'ים לכובעים וחולצות והחליט להעביר את המיומנות הזו לאהבה החדשה שלו. טלאי הרקמה שהוא מקעקע עושים חשק גם לפחדנית כמותי. דודה התחיל להתמחות אצל מקעקע מקצועי בשנת 2002 ממנו למד את המלאכה, היום הוא מוזמן לירידים בכל העולם. השליטה המוחלטת שלו באור וצל הופכת את הקעקועים שלו לריאליסטים כל כך שמתחשק להושיט יד ולחוש את הטקסטורה שלהם. 

פאץ' של Duda Lozano. צילום באדיבות יריד הקעקועים.

מקעקע מסקרן נוסף מגיע מרוסיה ומכונה Davitatoo. דוד מתמחה בקעקועים צבעוניים בסגנון ניו-סקול ריאליזם.

ניו סקול ריאליזם, יצירה של Davi. באדיבות יריד הקעקועים

מי תומך בכם?

אין הרבה תמיכה ואין הרבה חסויות. הרבה מרימים גבה. זה סוג של אירוע שמגלגל את עצמו.

מה ימשוך אותי?

הסקרנות. אין משהו שמתחרה בנו מבחינת אירוע אלטרנטיבי בישראל שמביא משהו שהכי קרוב בלונדון. יש הופעות חיות, יש הופעות אקסטרים. פריק שואו, תליות מיוחדות.

אוקי ואם אני ותליות לא חברים?

יש מבחר ענק של אמני קעקועים ופירסינג מכל הארץ ומכל העולם, יש אופנה אלטרנטיבית של פרינטים מיוחדים. ולמהססים יש קעקועים זמניים, חינה ואיירבראש.

כולל החוטים, יצירה של Duda Lozano. צילום באדיבות יריד הקעקועים.

אולי יעניין אותך גם...