חלון ראווה בחנות שופרא, תערוכה מספר 1, עבודו של אלעד אורן, שנקר (צילום: יחצ)

מטרה נעלה: רשת ההנעלה שמקצה חלון ראווה לסטודנטים

שופרא החליטה להענות למצוקת הסטודנטים ותרמה את החלון בחנות הדגל שלה לתערוכות מתחלפות של בוגרים טריים. פייר? התרגשנו

לא מזמן, עלה פוסט בעמוד הפייסבוק של רשת ההנעלה שופרא. אנחנו לא נוהגות לעשות פרסומת למותגים מסחריים, אבל הפעם, הפוסט צד את עיננו כי הוא עסק בנושא שאנחנו מאמינות בו מכל הלב ושאנחנו דואגות לקדם ככל יכולתנו.
"לא פשוט לסיים בית ספר לעיצוב בשנת 2020" נכתב בפוסט "התערוכות מצומצמות והבוגרים הטריים מקבלים פחות חשיפה לקהל הרחב שאולי צמא להשראה אבל, בסופו של דבר, קצת חושש לבוא". עוד נכתב בפוסט, שמדובר במצב מבאס כי כולם יודעים עד כמה הסטודטנים משקיעים בפרויקטי הגמר ועד כמה הקהל זקוק למשב הרוח המרענן של הקיץ בדמותן של תערוכות הגמר שמנקזות אליהן כל כך הרבה דם חדש של כישרון ואינטיליגנציה. "אז מה עושים? בחודש הקרוב, נציג עבודות נבחרות של בוגרים ממבחר בתי ספר, גם כאן וגם במקומות נוספים (יהיה מעניין – עוד פרטים בקרוב)". כך כתבו בהמשך פוסט והשאירו אותנו סקרנים ודרוכים.
 
משב רון רענן, תערוכה מספר 1, אלעד אורן ואירה אסתרין, שנקר (צילום: יחצ)

התעלומה נפתרה

לא עבר הרבה זמן והנה, התעלומה נפתרה. פוסט חדש עלה בעמוד הרשת. את בעיית טונות הכישורים עם מינימום מקום לתצוגה, פתרו בשופרא בצורה מקורית וקסומה. "חשבנו לעצמנו, למה בעצם שלא נהפוך את החלון שלנו בדיזי לגלריה מתחלפת עם עבודות בוגרים? וענינו לעצמנו שאין סיבה שלא ויאללה, הולכים על זה: מדי שבוע יוצגו בחלון שתי עבודות נבחרות של בוגרים מבתי ספר שונים".
 
למה לא? תערוכה מספר 1, אלעד אורן ואירה אסתרין, שנקר (צילום: יחצ)

זה כבר ממש סיקרן אותי והחלטתי לפנות לנעמה גל, מנהלת התכן של המותג. הייתי חייבת לדעת מי הגה את הפרויקט. "צוות הקריאייטיב שלנו שאחראי, בין השאר, על חלונות הראווה שמקשטים את הרשת באופן קבוע" אמרה לי גל "מאחר והמעצבות שלנו כולן בוגרות בתי הספר לעיצוב, הייתה מודעות ורגישות למצב בו עומדים בוגרי בתי הספר לעיצוב השנה. הצוות היה אחראי גם על האוצרות".

יש לכם קשר קודם עם סטודנטים?

"לא, לצורך המיזם יצאנו לחפש ולדוג כישרונות חדשים ומעוררי השראה. ביקרנו בכמה שיותר תערוכות וביצענו מחקרים מקיפים באינטרנט וברשתות החברתיות כדי להרכיב לקט מייצג של פרויקטים".  

מי הסטודנטים המציגים?

"בפרויקט משתתפות עבודות ממגוון מכללות ומחלקות (שנקר, מנשר, בצלאל, HIT). היה לנו חשוב לשמור על גיוון מחלקתי ולהוציא לקט של פרויקטים שמדברים על נושאים שונים, שנעשו בטכניקות ובחומרים מגוונים וכמובן שבפורמטים שונים".  

תערוכה מספר 1

בתערוכה הראשונה (שכבר ירדה), הציג אלעד אורן מהמחלקה לתקשורת חזותית בשנקר. הפרויקט ׳האמינו יום יבוא׳, מורכב מסדרת כרזות המציגות מציאות חלופית דמיונית בהתייחס לשבע מלחמות ישראל. אלו, המשתנות בהתאם להקשר של שמן וזמנן ושל הזיכרונות, הסיפורים והתקופה. ׳העיר שלי היא חדר פלאות׳, הוא הפרויקט של אירה אסתרין מהמחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. הפרויקט, בד רץ רב שימושי, הוא קולאג' צבעוני המהווה תרגום של חפצים עזובים במרחב העירוני.

אלעד אורן (צילום: יחצ)
אירה אסתרין (צילום: רוני כניעני)

תערוכה מספר 2

שני המציגים בתערוכה הנוכחית המוצגת עד אמצע השבוע הבא, הם סנדרה ברון מהמחלקה לצילום במנשר וטל מרציאנו מהמחלקה לתקשורת חזותית בשנקר. הפרויקט של ברון, 'תכולה = כל מה שבפנים' בודק את מושג ה׳בית׳ לעומת הניגוד שלו ה׳אלבית׳. דרכם, מנסה ברון לקשר בין בית ומה שממלא אותו, לבין הזהות שלה ומה שממלא אותה. הפרויקט של מרציאנו, 'דימונה נצרבת בשמש', היא סדרה טקסטילית המשרטטת דיוקן של העיר דימונה דרך שני מישורים – הזיכרון של הבית ונוף ילדותי, והתייחסות לעיר כעיר פריפריאלית במדבר.

סנדרה ברון, מנשר (צילום: יחצ)
טל מרציאנו, שנקר (צילום: יחצ)

במה מצוינת

איזו חשיבות יש לעיצוב החנות בכלל וחלון הראווה בפרט?

"אנחנו מותג של רב גוניות ואוהבים להראות שפע ומגוון. אנחנו שרופים על נעליים אבל לא רק. במהות שלנו, אנחנו גם אוהבים אסתטיקה, יופי, תרבות, מוסיקה, אמנות, ועיצוב, ומרגישים שזה חלק בלתי נפרד ממה שאנחנו מייצגים. יש לנו מחלקת קריאייטיב ענפה ואנחנו אוהבים לעשות את רוב העבודה הקריאטיבית אינהאוס.

"בנוסף, אנחנו גם מרגישים שיש לנו במה מצוינת לשתף בה המון אנשים מוכשרים נוספים, לכן אנחנו משתפים פעולה עם מאיירים, כותבים ועוד יוצרים ממגוון תחומים. החלונות שלנו באים לספר סיפור, לקרוץ, לגרות, הם רוצים להגיד משהו אחר ובאופן אחר – בחומר, ביצירה, בצבע או באמירה. כבר מהחלון, אפשר להבין שבסניף קורה משהו אחר – גם בנעליים אבל לא רק". 

תערוכה מספר 2, סנדרה ברון, מנשר (צילום: יחצ)

כולם מרוצים

אילו תגובות קבלתם עד עכשיו?

"מפרגנות ומשמחות. אנשים שמחים שהאומנות מגיעה אליהם ככה, הבוגרים שמחים שיש להם איפה להציג ואנחנו שמחים שכולם מרוצים".

עד מתי הפרויקט ירוץ?

"לכל אורך ספטמבר, סך הכל שמונה עבודות בארבעה סבבים. אנחנו בדיוק מתחילים עונה חדשה אבל החלטנו להקצות את חלון הראווה של חנות הדגל לטובת הפרויקט. בסיומו נעלה עם חלון מקורי שלנו לקידום העונה החדשה".

(מתוך: #sandraabaron)
תערוכה מספר 2, סנדרה ברון, מנשר (צילום: יחצ)

אולי יעניין אותך גם...