מתוך תערוכתו של קרל לגרפלד
מתוך תערוכתו של קרל לגרפלד (צילום יחצ)

חקוק באבן: קרל לגרפלד מציג לראשונה בגלריה לעיצוב בפריז

גרנדיוזי ופומפוזי, כיאה ללגרפלד, מוצגים בתערוכה פריטי ריהוט מאסיביים העשויים שיש שחור ולבן בתכנונו ובעיצובו של מי שידוע כאחת הדמויות האיקוניות של עולם האופנה

בסוף השבוע האחרון, נפתחה בפריז בגלריה Carpenters Workshop לאספנות עיצוב מודרני, תערוכה מסקרנת במיוחד. הסקרנות נובעת מכך ששם התערוכה מעורר לא פחות עניין משמו של המציג בה. התערוכה, 'אדריכלות' היא תערוכת הפיסול הראשונה אי פעם של לא אחר מאשר מעצב אופנת העל קרל לגרפלד. גרנדיוזי ופומפוזי, כיאה ללגרפלד, מוצגים בתערוכה פריטי ריהוט כבדים ומאסיביים עשויים שיש שחור ולבן בתכנונו ובעיצובו של מי שידוע כאותה דמות איקונית החנוטה תמיד בחליפה שחורה וחולצה לבנה, כמו גם בכפפות עור, במשקפיים שחורים, בתכשיטים ובקוקו שאוסף את שיערו הלבן בקפידה מתמדת.

בתערוכה, מוצג אוסף של פסלים שימושיים שתוכננו ועוצבו על ידי קרל לגרפלד בהשראת יפי העתיקות של ימי קדם. כשהם מייצגים נוף אדריכלי עכשווי בעל שורשים יווניים, משלבים הפריטים את הדיוק של קנה המידה הנובע מיחס הזהב לבין האצילות האלגנטית של חומר השיש. כמו בסיפורי מיתולוגיה מודרנית, כך נכתב בטקסט המלווה את התערוכה, הפריטים הכוללים בין היתר שולחנות, שולחנות צד, גופי תאורה ומראות, הממחישים באפן גשמי את האיזון המדויק שבין יסודות קלאסיים לאווירה המודרנית של ימינו.

מיתולוגיה מודרנית
מיתולוגיה מודרנית (צילום יחצ)

כל פריט מאוסף הרהיטים של לגרפלד גולף מתוך גוש שיש שנבחר בקפידה ובהם גושי שיש לבן נדיר עם גידים אפורים כהים ושיש שחור שנבחר בשל הגידים הלבנים שכאילו נמשכו עליו במכחול. כל הרהיטים הופקו במהדורות מוגבלות כשהם נחתכו במדויק, פוסלו, לוטשו והוברקו באיטליה על ידי אומנים מומחים על פי מיטב המסורת ובמטרה למלא את דרישותיו של לגרפלד לשביעות רצונו המלאה.

עתיק ומודרני, מתוך התערוכה
עתיק ומודרני, מתוך התערוכה (צילום יחצ)

היום, זה כבר לא כל כך מפליא שאדם כמו לגרפלד, המזוהה כל כך עם סצנת האופנה, פונה לעסוק בתחומים נוספים. לגרפלד ידוע גם כמי שעוסק, בין היתר, בעיצוב פנים, עיצוב מוצר, צילום, ציור, פיסול, נגינה ואינספור פעילויות נוספות. די בקלות ניתן לכנותו כאיש האשכולות של העידן המודרני וכך גילוף פריטי הריהוט שלו נראה משול לגילוף פסלים ורהיטים מתוך גושי השיש הענקיים של ימי הביניים.

למעשה, הקשר בין עיצוב ואופנה הולך ומתהדק עם השנים. מותגי אופנה רבים, בהם מיטב בתי אופנת העילית, משיקים חברות בת וקולקציות ריהוט ופריטי עיצוב להלבשת הבית. גוצ'י, פנדי, ורסאצ'ה, ארמאני הם רק חלק ממי שכבר עשה את זה בהצלחה בקרב מותגי העל אם כי גם זארה ו H&M עושות את זה לא רע בקרב המותגים הפופולריים יותר.

לגרפלד, הידוע כאדם פעיל ביותר גם ממרומי שמונים שנותיו, הקפיד לאורך כל הקריירה שלו לעמעם פרטים אישיים על חייו ועברו וכך לא הרבה ידוע על עברו פרט לכך שהוא גרמני במקור שהיגר בשנות החמישים לפריז. את דרכו בעולם האופנה התחיל בסטודיו של מעצבי האופנה פייר בלמה וז'אן פאטו וכעבור מספר שנים החל לעבוד בבית האופנה האיטלקי 'פנדי'. בשנת 1983 מונה לראש בית אופנת העילית 'שאנל', שעד היום נמצא תחת ניהולו, לצד בית אופנה נוסף הנושא את שמו. לא פעם הוא מצוטט בשל רעיונותיו השערורייתיים ואת הונו העצום הוא מבטיח להוריש לחתולתו האהובה שופט.

מהדורות ריהוט מוגבלות בחתימתו של לגרפלד
מהדורות ריהוט מוגבלות בחתימתו של לגרפלד (צילום יחצ)

התערוכה תימשך עד 22/12.

אולי יעניין אותך גם...