אקילה קסטיליוני לפלוס, 1988
אקילה קסטיליוני לפלוס, 1988 (צילום Cesare Colombo)

תערוכה לציון מאה להולדתו של קסטיליוני נפתחה במילאנו

התערוכה, שנפתחה בסוף השבוע ומסכמת עשרות שנות קריירה משגשגת, נאצרה על ידי המעצבת הרב תחומית פטרישיה אורקיולה שהייתה מתלמידותיו של המאסטר הגדול

בסוף השבוע האחרון, נפתחה במוזיאון הטריאנלה לעיצוב במילאנו התערוכה A Castiglioni לציון מאה שנה להולדתו של אקילה קסטיליוני, מי שנחשב לאחד המאסטרים החשובים בעולם העיצוב האיטלקי. קסטיליוני, שנולד בשנת 1918 והלך לעולמו לפני כשש עשרה שנים, עיצב למעלה ממאתיים מוצרים בקריירה שנמשכה למעלה מיובל שנים. את התערוכה אצרה דווקא המעצבת הספרדייה פטרישיה אורקיולה (Patricia Urquiola) יחד עם אוצרת האמנות והעיצוב פדריקה סאלה (Federica Sala).

אוצרות התערוכה פטרישיה אורקיולה ופדריקה
אוצרות התערוכה פטרישיה אורקיולה ופדריקה סאלה (צילום יחצ)

אם תהיתם למה דווקא אורקיולה זכתה בכבוד הרי שזה לבטח, בין היתר, בשל אותה שורה מכבדת ומכובדת בקורות חייה המעידה על כך שאת צעדיה הראשונים בתחום העיצוב עשתה כשקסטיליוני בעצמו משמש לה כמורה בלימודיה בפוליטכניקו במילאנו ואף הנחה אותה בעבודת התזה שלה. בתום לימודיה, אומצה על ידו ושימשה לו כאסיסטנטית בקורסים שהעביר במילאנו ובפריס. אורקיולה בעצמה, בדומה למאסטר הגדול, היא אדריכלית ומעצבת שמאחוריה אינספור פרויקטים שונים אותם תכננה ועיצבה ברחבי העולם. יש האומרים שמאותה שהות מבורכת לצדו, דבק בה משהו מהמורשת של המעצב הגדול וכן ששאבה ממנו את יכולותיה לעורר השתהות ולהפתיע באמצעות עיצוב.

מהאיקונים של קסטיליוני, גוף תאורה ארקו לפלוס, 1962
מהאיקונים של קסטיליוני, גוף תאורה ארקו לפלוס, 1962 (צילום FLOS)

הכל מכל וכל

התערוכה בוחנת באפן רוחבי את עבודתו ויצירתו של קסטיליוני, החל מעיצוב מוצר ותצוגות של תערוכות ועד פרויקטים אדריכליים. אך על מנת לשקף תמונה בהירה של הישגיו יוצאי הדפן של בעל מקצוע כל כך פעיל ובמובנים רבים על זמני, החליטו האוצרות שלא לאמץ גישה כרונולוגית או סכמתית אלא להציג את עבודתו בסדרות שסודרו על פי הקשרים שונים ומרתקים. הרעיון היה לייצר מאין מפה של קונספטים המשקפת את עיצוביו ברמת מקרו ומיקרו בדרך מסתעפת שאינה היררכית ואינה לינארית.

קסטיליוני האדריכל, משרד המסחר, התעשייה והחקלאות במילנו, 1952 1958
קסטיליוני האדריכל, משרד המסחר, התעשייה והחקלאות במילנו, 1952 1958 (צילום Fototecnica Fortunati)

כך למעשה, העיצובים המוצגים בתערוכה, מרוכזים בעשרים מקבצים וממוקמים באפן כזה שהם מתייחסים זה לזה במטרה להמחיש את זיקתו של קסטיליוני לעיצוב ואת הגישה שאימץ בעבודתו בין אם עסק בעיצוב מוצר או באדריכלות בקנה מידה גדול. כל זה, תוך שימוש באמצעי התצוגה שעיצב בעצמו ושסימלו חלק חשוב מהקריירה המקצועית שלו.

הכל מכל וכל, מתוך התערוכה
הכל מכל וכל, מתוך התערוכה (צילום יחצ)

גדול בדורו

מזה תקופה ארוכה, נחשב קסטיליוני, ללא ספק, לאחד מאבות היסוד של מקצוע העיצוב ושל מערכת העיצוב האיטלקית המפוארת והמשגשגת שצמחה במאה שעברה. כמי שבהחלט ראוי לכך, המורשת שלו נשמרת גם בימים אלו במידה רבה ובקפדנות על ידי עמותת אקילה קסטיליוני באותו סטודיו היסטורי שבכיכר קסטלו הסמוכה למוזיאון העיצוב היום. בסטודיו, הפתוח לקהל מוצג עולמו של קסטיליוני, שהיה פעיל במשך כשישים שנות קריירה, באמצעות קטלוג עבודותיו, ארכיון, פרויקטים, איורים, צילומים, מודלים וקטעי וידאו.

מעצב תערוכות, פיארה מילנו, 1965
מעצב תערוכות, פיארה מילנו, 1965 (צילום מכון אקילה קסטיליוני)

גישתו העיצובית של קסטיליוני מאופיינת בפשטות וישירות בשילוב קורטוב של סקרנות ואירוניה. לאורך הדרך, בעת ששימש כמורה של לא מעט דורות של מעצבים צעירים, הקנה להם את הכלים הללו שהשפיעו רבות על יצירתם. הפריטים שעיצב, שרובם עדיין מיוצרים גם היום ונחשבים לרבי מכר, נוצרו ברובם בהשראת חיי היומיום אותם תרגם למשהו חדש ומפתיע תוך שהוא מאמץ גישה עיצובית הנשענת על הקשר שבין צורה ותפקוד.

פונקציה וצורה, 1982
פונקציה וצורה, 1982 (צילום Giuseppe G. Pino)

לאורך כל הקריירה שלו, עבד קסטיליוני עם מיטב מותגי העיצוב שבהם אלסי, בי אנד בי, דריאדה, דה פאדובה, פלוס (עבורו עבד כמעצב מיום הקמת החברה), קאסינה, מורוסו, קרטל, זאנוטה ואחרים. עם זאת, מעניין לציין שקסטיליוני תכנן גם למעלה מארבע מאות אמצעי תצוגה לתערוכות וירידים והיה פעיל במובנים רבים אחרים. עד שנת 1968, עיצב פריטים בשיתוף פעולה עם שני אחיו, ליוויו ופייר, כשגם הם נמצאים עדיין בייצור עד היום ונחשבים גם הם לרבי מכר. הקריירה של קסטיליוני הייתה רווית חברויות של כבוד במוסדות אקדמיים מובילים ובזכיות בפרסים, בהם תשעה פרסי 'מחוגת הזהב' היוקרתי המוענק מדי שנה באיטליה.

עשרות שנות קריירה משגשגת, אקילה קסטיליוני לצד גוף התאורה relemme
עשרות שנות קריירה משגשגת, אקילה קסטיליוני לצד גוף התאורה relemme (צילום Giuseppe G. Pino)

התערוכה עד: 20/1/2019.

אולי יעניין אותך גם...