שאנל בעיצוב קארל לגרפלד, 1991 (יחצ)

ג'ינס, מותגי על ומחוכים: תערוכה בניו יורק בוחנת את כוחה של אופנה

כוח באופנה הוא בעיקר סימלי ומהווה חלק מהותי מהביטוי הויזואלי של כל אחד מאיתנו. הוא מושפע ממדי צבא, סטטוס חברתי, פוליטיקה, מחאה ואפילו סקס. בחנו את עצמכם

'אופנה כוחנית' היא תערוכה המוצגת בימים אלה, ועד תחילת מאי, במוזיאון של מכון האופנה FIT בניו יורק. התערוכה, בוחנת את התפקידים השונים שמשחקת סצנת האופנה במיסוד, חיזוק ואתגור דינמיקות של כוח בחברה. מוצגים בה, כחמישים פריטים שרובם טרם נחשפו לציבור. 

המילה 'כוח' מופיעה לעיתים קרובות בדיונים על אופנה – לבוש כוחני, עקבים כוחניים, חליפה כוחנית וכדומה. אבל, מה הכוונה האמיתית המסתתרת מאחורי המונחים האלה? מה הופך עקב מסוג מסוים או חליפה מסוימת לכוחניים? מסתבר, שהכוח שבאופנה הוא בעיקר סימבולי. הוא חברתי. הוא קשור לעמדות פוליטיות ולסטטוס כלכלי. הוא מקושר גם לכוח צבאי, סמכות מינית, מרד ומחאה. במובן הזה, כוח הוא חלק מזהות אישית, מהתנהגות ומביטוי ויזואלי.

מתוך התערוכה, מחתרת והתנגדות (יחצ)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

מדים ונהנים

התערוכה מחולקת לחמישה נושאים: השפעות צבאיות, לבוש מעמדי, חליפות, מחתרתיות וסקס. זה לצד זה, מוצגים בה בגדי נשים וגברים, פריטים מהמאה ה 18 וכאלה מקולקציות עכשוויות.

התערוכה, נפתחת במערכות לבוש צבאיות או כאלה שהושפעו מצבאות שונים. כך, נראים באזור זה של התצוגה, מדים של צבא ארה"ב לצד פריטים של איב סאן לורן, ברברי וראלף לורן. מדים מודרניים, כוללים בגדי תפירת עילית שעליהם תלאים, סרטים המסמלים דרגות, ניטים וכדומה. ככה, בכוחה של אסוסיאציה, בגדי מעצבים משקפים גם הם רעיונות של כוח, עוצמה ומרות.

מדים של צבא ארה"ב, 1945 (יחצ)
בהשראת מדים, ברברי, 2010 (יחצ)

סמל סטטוס

החלק הבא בתערוכה, מתמקד בדרכים שונות לסמן סטטוס באמצעות לבוש. את זה, הוא מנסה להמחיש באמצעות שכמיות ובדי זהב מלפני 250 שנה ומוצרים עכשוויים עליהם מתנוססים שמות המותגים באפן שלא ניתן לפספוס. צריכת יתר ועושר, הם מושגי מפתח להבנת התפקיד שמשחק הלבוש בחברה המודרנית.

פריטים מהמאה ה 18, משקפים את החשיבות שבשימוש בעיטורים ובבדים יוקרתיים בעיצוב שמלות חצר בעוד שמעיל פוף של בלנסיאגה מדגים את החשיבות הדקורטיבית והמעמדית שבהצגת שם המותג על גבי פריטי אופנת מותרות היום.  

שמלה אמריקאית בסגנון צרפתי, סביבות 1760 (יחצ)
מעיל פוף של בלנסיאגה, 2016 (יחצ)

כוחה של חליפה

החלק הבא של התערוכה מוקדש לחליפות. חליפה מחויטת היא אולי הדימוי הקונבנציונאלי ביותר למונח לבוש כוחני. באותה מידה, גם חליפה בעלת כתפיים רחבות, שנלבשה על ידי אנשי עסקים בשנות ה 80, הביעה לא מעט כוחנות.

בקטגוריה הזו, מוצגות חליפת גבר שחורה מהמאה ה 19 וחליפת נשים לבנה משנת 1910, הדומה בסגנון שלה לחליפות שלבשו חברות התנועה האמריקאית שפעלה להשגת שיוויון זכויות פוליטיות וזכות הצבעה לנשים. כאן, מופיעות גם דוגמאות עדכניות יותר לכוחה של חליפה שבהן חליפת אובר סייז של מארק ג'ייקובס שנלבשה על ידי ליידי גאגא.

מדים של טום בראון ללברון ג'יימס, NBA 2018 (יחצ)
חליפה של איב סאן לורן, מתנה למוזיאון מלורן בקול, 1979 (יחצ)

מחאה בטי שירט

החלק הבא בתערוכה, מתמקד בתנועות מחתרת והתנגדות. מכנסי ג'ינס, חולצות טי ומעילי עור, הפכו לסמלים של לבוש מסוג כזה. הם מסמלים סוג של כוח חתרני ולא משתלט. זה הכוח של המחאה והמרדנות. היחס בין זה לבין אופנה אינו פשוט אם כי אופנה, יכולה בהחלט לשמש סמן בזמן מחאה. התערוכה, מציגה בגדים שכאלה שעוצבו למותג דיור כמו גם טי שירטים עם סלוגנים, ג'ינסים היפיים וכדומה.

ג'ינס קצרים משנות ה 70 (יחצ)
צעדת נשים בוושינגטון, 2017 (צילום: Eileen Costa)

קידוד סקסי

החלק האחרון, בוחן את ההשפעה של בגדי ואביזרי סקס ופטיש על אופנה. הרבה פריטים אופנתיים מקודדים תרבותית כסקסיים. מחוכים, בגדי עור, הלבשה תחתונה ועקבים גבוהים במיוחד – הם רק כמה דוגמאות. כאן, יכולים המבקרים לראות מגפיים קינקיות גבוהות עקב וחליפת עור המיועדת למשחקי פטיש. הדינמיקה הכוחנית של הפריטים האלה ושל אחרים המוצגים בתערוכה, מורכבת למדי. מעצבי על, כמו ורסצ'ה, ווסטווד ומקווין התעסקו בה לא פעם, כשעיצבו פריטי לבוש המושפעים ישירות מלבוש שכזה. 

ריקרדו טיצ'י לג'יבנשי, 2011 (יחצ)
מגפי פטיש של דיאנה סליפ, 1930 (יחצ)

התערוכה מוצגת ב FIT עד ה 9/5/2020.

אולי יעניין אותך גם...