תצוגת אופנה, מחלקת אופנה, שנקר, ירדן חנוכה
תצוגת האופנה של שנקר 2021, צילום נעם בן צבי

את תצוגת האופנה השנתית של שנקר אפשר להגדיר במילה אחת – היסטרית

השבוע התקיימה תצוגת האופנה השנתית של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר. האירוע שמושך אליו הרבה תשומת לב בכל שנה, חזר אחרי שנת הקורונה ובגדול, אלה 8 הבחירות שלנו

תצוגת סוף השנה של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר תמיד היתה אחד האירועים הנחשקים בעולם האופנה הישראלי והיא מושכת אליה קהל רב, החל מאושיות אופנה ישראליות, עיתונאים רבים, סטודנטים וחובבי תחום האופנה וכמובן את המשפחות הנרגשות של הבוגרים הטריים, שזה עתה סיימו מסע אקדמי של ארבע שנים יצירתיות, מטלטלות, סוערות ומפרכות.

 

השנה, צעדו על המסלול העגול של קרקס שאפיטו ברמת גן קולקציות הגמר של שלושים וארבעה סטודנטים, בתצוגת האופנה של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, שהתקיימה בחסות חברת 'קסטרו' ובהובלת אילן בז׳ה, העומד בראש המחלקה לעיצוב אופנה.

 

שנים ג' ו-ד' של מי שעמד אתמול בסוף הערב על המסלול עם הדוגמנים והדוגמניות, יזכרו כשנים המורכבות ביותר שראתה המחלקה. זה לא עצר את סטודנטים והבוגרים וגם את המחלקה עצמה מלהמשיך לקטוף פרסים מסביב לעולם ולכבוש את המקומות הראשונים בתחרויות עיצוב בינלאומיות.

אבירם פימה, אופנה שנקר
פרויקט הגמר של אבירם פימה על המסלול, צילום נעם בן צבי

הפרויקטים שהוצגו הציגו כלים עיצוביים רבים ועשירים, טכנולוגיים ותרבותיים, מלאי סקרנות וגם ביקורת ובעיקר הרבה מאוד אג'נדות של סטודנטים צעירים אשר חיים בעולם שלנו ב 2021. את הערב המרהיב הנחתה שלמור שטרוזמן ואת מרכז המסלול העגול תפסו יוסי מזרחי ולהקתו שיצרו מוזיקה במיוחד עבור האירוע והשאירו את נוכחים המומים, בקטע הכי טוב שאפשר, לנוכח הסאונד היפהפה שיצרו לאורך התערוכה כולה.

 

בין נושאי הקולקציות מצאנו התבוננות בטבע והתערבות מחשבתית עיצובית ומקיימת לקידום איזון אקולוגי, יצירת זהות אינדיבידואלית מול ייצוג וירטואלי, חיבור בין גוף, מרחב, מבנה, חומר, צורה ובית. בדיקת היחסים בין חוץ ופנים, אינטימי וציבורי, שכתוב של העבר תוך שמירה על ערך תרבותי, רגשי ורוחני. החופש ליצור, לטעות, לפרק, להרכיב מחדש, מעקב אחר תהליכים חברתיים המלווים במחקר אחר מוטיבים מקומיים כמו השכונה והמוסיקה המקומית או פריטי אופנה אייקונים בפרשנות וזווית ראייה אישית.

רותם יצחקי למחלקת עיצוב אופנה בשנקר (צילום עדו לביא)

בחרנו לכם שמונה פרויקטים שתפסו אותנו:

לי מארי // Under Construction מבנה, פונקציה, צורה – שלושת המושגים האלה נתפסים כאבני היסוד של העיצוב המודרני. אולם, כאשר מדובר בבגדים, מושגים אלה הופכים מורכבים ומעורפלים. הבגד כחפץ שימושי שמטרתו הבסיסית הינה כיסוי הגוף, מקבל על עצמו ערכים תרבותיים, היסטוריים, רגשיים ומנטליים. הפרויקט בוחן את היחסים בין שימושיות לאסתטיקה ואת המנעד שביניהם. הוא מציג את מערכת היחסים שבין קונסטרוקציה לבגד וגוף, כשאלה שזורים זה בזה רעיונית ומעשית. הפרויקט משלב טקסטיל מעולם המחויטים ובדי לייקרה לצד חומרים תעשייתיים כמו פלדה ופלסטיק בהדפסת תלת ממד, תוך פירוק והרכבה מחדש של פריטי לבוש מוכרים.

לי מרי
לי מרי למחלקת עיצוב אופנה בשנקר (צילום עדו לביא)
לי מרי למחלקת עיצוב אופנה בשנקר
לי מרי למחלקת עיצוב אופנה בשנקר (צילום עדו לביא)

זהר בן סימון // מקום לטעויות העולם שלנו נוטה להיות ריאלי ורציונלי: עבודה משרדית, לוחות זמנים, חישובים, חשבונות. אדם אמוציונלי לרוב נתפס כילדותי, בלתי צפוי, מבולגן ולא אחראי ומצופה ממנו להתבגר ולהתאים את עצמו לחברה. הלימודים היו אמורים להפוך את בן סימון לאדם רציני אך כל המאמצים שלה רק הובילו לטעויות. הקולקציה היא מחווה הומוריסטית לתהליך האישי שעברה בו למדה להפוך את החסרונות שלה ליתרונות שהם היום כתב היד שלה בתור יוצרת. בבסיס הקולקציה עמדה משימה: יצירת חולצה לבנה מכופתרת. אומנם פריט פשוט ובסיסי עבור מעצב, אך עבורה היווה אתגר שדרש תכנון ודיוק שהיו לה זרים.

זהר בן סימון, אופנה שנקר
זהר בן סימון למחלקת עיצוב אופנה בשנקר (צילום עדו לביא)
זהר בן סימון למחלקת עיצוב אופנה בשנקר
זהר בן סימון למחלקת עיצוב אופנה בשנקר (צילום עדו לביא)

רותם כהן // Join Zoom Wedding מגפת הקורונה שפקדה אותנו חוללה לא מעט שינויים בתפיסתנו, בין היתר ההבנה שניתן לעשות כמעט כל דבר מבלי לצאת מהמיטה. כמעצבת שמתעניינת בזירת בגדי הערב והכלות, ניסחה כהן את הקולקציה עבור נשים שהחליטו להתחתן מהבית, על הספה, בטקס שמועבר בפלטפורמת הזום. הקולקציה לוקחת השראות משמיכות ובגדי בית – החל מקומבינזון ופיג'מה גברית ועד הטרנינג ממנו לא יצאנו ימים שלמים, תוך שהיא מתכתבת עם החומרים והרקמות המזוהים עם שמלות הכלה המסורתיות. קולקציה כולה מקיימת ונוצרה תוך שימוש אך ורק בבדים מתרומות מעצבים, שהעבירו לה שאריות מהגזרניה או בדים פגומים, אותם היא צבעה ועליהם רקמה. הרקמות נוצרו משקיות ניילון משומשות ופלסטיק של אריזות טייק-אווי שהפכו לפאייטים, במקום שיזרקו ויזהמו את כדור הארץ.

רותם כהן, חתונה בזום
רותם כהן למחלקת עיצוב אופנה בשנקר (צילום עדו לביא)
מאחורי הקלעים, רותם כהן למחלקת עיצוב אופנה בשנקר (צילום עדי סגל)

לירז ליאופולד // החיבוק הבגדים שאנו לובשים משמשים כגורם המקשר בין הגוף אל העולם החיצון, ומספקים לנו את תחושת ההגנה הלא מודעת והשלווה הנפשית איתה אנו נעים במרחב, כמו חיבוק או עור שני. בתקופת החיים שחווינו בשנה האחרונה, בה נמנע מאיתנו לחבק אחד את השני חשנו בחוסר הגדול של המגע הפיזי. במחקרים מדעיים נמצא כי אפילו חיבוק עצמים דוממים, כדמות עצים, גורם לתגובה מוחית השווה בעוצמתה לתגובה המתקבלת מחיבוק אדם אהוב. לכן, מה יותר טבעי מלקבל חיבוק מהבגדים איתם אנו מסתובבים כל היום? הפרויקט מתמקד בקולקציית נשים מתחום ה Ready to wear, בדי משי, צמרים, קשמיר, סריגים, פשתן וטכניקות של סריגה ידנית.

לירז ליאופולד, עיצוב אופנה, שנקר
לירז ליאופולד למחלקת עיצוב אופנה בשנקר
מאחורי הקלעים, לירז ליאופולד למחלקת עיצוב אופנה בשנקר (צילום עדי סגל)
לירז ליאופולד למחלקת עיצוב אופנה בשנקר (צילום עדו לביא)

ירדן חנוכה // LET YOUR YOU FLY תחושת הבדידות בתקופה הסוריאליסטית שעברנו בקורונה הובילה לחלומות בהקיץ, צורך בניתוק ובריחה אל עולמות מדומיינים ולא הגיוניים – אסקפיזם. תחושת האסקפיזם החזירה את חנוכה לזיכרונות הילדות מטבריה. עיר בה העתיד קבוע וידוע מראש והיכולת לברוח ולעוף מתבצעת רק בתוך הראש. חנוכה בחנה את המתח בין הקבוע, התקוע, האפור והמקובע לקרקע לבין הריחוף במחשבות למקום לא ברור, מציאות – בה הכל מותר. היא לקחה את תחושת הריחוף, ניתוק וחוסר השייכות אל המקום לאפס גרביטציה בצורת פירוק והתפוצצות לבועות. היא חקרה את התחושות שמתארים המשתמשים בסמים משני תודעה, התחלה מקרקע יציבה ולאט לאט תחושה של עליה בגוף והתפוצצות ויזואלית בראש. כל אלו שולבו לכדי קולקציית אופנת רחוב חורפית לגברים.

ירדן חנוכה
ירדן חנוכה למחלקת עיצוב אופנה בשנקר (צילום עדו לביא)
סקיצות של ירדן חנוכה
ירדן חנוכה
הפרויקט של יררדן חנוכה על המסלול, צילום נעם בן צבי

איה גישורי // חלק ממני דימוי הקבוצה הוא מן הדימויים המושרשים ביותר בתודעה הקולקטיבית הישראלית, לא רק כנוסטלגיה ביוגרפית אלא גם כדימוי בעל ערך חינוכי ותרבותי. איה התמקדה בשתי קבוצות ישראליות ייחודיות אשר היוו את ההשראה לפרויקט. הראשונה היא הקיבוץ אשר מסמל עבורה את שלב הילדות, הטמעת הערכים והחוקים של החינוך המשותף לצד הקבוצה השנייה, המסגרת הצבאית והשירות בה. אחת מהדרכים שלה להתמודד עם החוויות הטראומתיות שעברה היא לייצר קבוצות חדשות וצבעוניות אשר מחזירות אותה למרחבים של הקיבוץ, לנוף המרהיב, לטבע, לתחושת שחרור, בטחון וחופש. הקולקציה כוללת בתוכה פרטי לבוש יום יומיים מחויטים. מבחינת טקסטיל, השתמשה בבדי משי, ויסקוזה, כותנה ובדים אלסטיים באריגת סאטן אשר יוצרים תמונות חדשות המשקפות את מי שהיא ואת נוף ילדותה.

איה גישורי למחלקת עיצוב אופנה בשנקר (צילום עדו לביא)
איה גישורי
איה גישורי למחלקת עיצוב אופנה בשנקר

שיר גולדמן // טבע האדם בעולם המודרני בו אנו חיים, השגרה בנויה ממרדף אחר עבודה, מעמד וכסף, קל לשכוח את העובדה שהאדם הוא חלק בלתי נפרד מהטבע למרות נטייתו למקם עצמו מעל. נושא ההשראה של גולדמן הגיע מתוך תובנה זו והשפיע על האופן בו היא רוצה לחיות את חייה. בעבר המדד שלה להצלחה היה קריירה מוצלחת, כסף ומטרות חומריות. כיום היא שואפת לחיות חיים שלווים, לעבוד את האדמה שהיא חלק ממנה, לגדל את המזון שלה ולבלות זמן רב בחיק המשפחה. הקולקציה עוצבה תוך מחשבה על הקשר הישיר של האדם עם הטבע והתבססה על פאטרנים וטקסטורות שניתן לראותם חוזרים במקומות שונים הן בטבע והן על גוף האדם כפיתוחי הטקסטיל המתחקים אחר צורות אורגניות טבעיות.

שיר גולדמן, שנקר
שיר גולדמן למחלקת עיצוב אופנה בשנקר (צילום עדו לביא)

רז פרג // כרטיס יציאה פרויקט הגמר של פרג החל מתוך שיתוף פעולה עם המותג בעל האג׳נדה החברתית 'Kite Pride'. המותג מציע לנשים ממעגל הזנות בישראל את מה שהן הכי זקוקות לו, מקום עבודה לטווח רחוק וקורת גג בטוחה, זאת על ידי תפירת וייצור תיקים מחומר הגלם הייחודי. נקודת הפתיחה היתה ההבנה שקייט פרייד מציעים לאותן הנשים כרטיס יציאה מהמעגל- כרטיס יציאה אל החופש. בתמיכתם, היא יצרה את הקולקציה מקייטים משומשים אשר היוו מקור דומיננטי בעיצוב, תוך התייחסות מלאה לצבעוניות, לפרטים ולהדפסים של הקייטים אותם קיבלה. קולקציית ה'Ready to wear' יוניסקס שיצרה משדרת חופש ונונשלנטיות ומהווה מרחב מוגן. לב ליבו של הפרויקט עוסק בהכרה שלנו בעצמנו ובסביבתנו ככוח מניע עוצמתי ובאמונה שיש לנו כרטיס יציאה לשנות את המציאות.

רז פרג, תצוגת אופנה שנקר
רז פרג למחלקת עיצוב אופנה שנקר (צילום עדו לביא)
רז פרג, תצוגת אופנה שנקר
רז פרג למחלקת עיצוב אופנה שנקר (צילום עדו לביא)
רז פרג, תצוגת אופנה שנקר
רז פרג למחלקת עיצוב אופנה שנקר
רז פרג למחלקת עיצוב אופנה שנקר (צילום עדו לביא)

אולי יעניין אותך גם...