קקטוס או סוקולנט? (צילום סטודיו One Two Tree)

אתם קקטוסים קוצניים או סוקולנטים עסיסיים? בואו לגלות את ההבדלים

הם נראים נהדר על אדן החלון או על השולחן בסלון, ידידותיים לסביבה, דורשים טיפול מועט, נישאים לגובה וגם מתפרשים לרוחב – כל מה שלא ידעתם על הקקטוסים והסוקולנטים

כאשר בוחנים סוקולנטים וקקטוסים, עולה השאלה האם הם יריבים או בעצם קרובי משפחה? צללנו לעומק הדברים ונחשפנו למשפט הבא ״כל הקקטוסים הם סוקולנטים אך לא כל הסוקולנטים הם קקטוסים״ מבולבלים? גם אנחנו היינו, אך התעשתנו מהר וסידרנו לכם את העובדות כך שבסוף הקריאה, כל מגדל חובב ידע לתת תשובה מהירה.

הגידולים הקלים ביותר (צילום סטודיו One Two Tree)

נתחיל בסוקולנטים, משמעות המילה סוקולנט בלטינית היא 'עסיס', אשר מרמזת על תכונתם העיקרית, לאגור מים בעליהם הבשרניים. למשפחת הסוקולנטים מגוון רחב של זנים, כאשר כל אחד מהם מרתק ומסקרן בצבעיו המרהיבים ובצורותיו המפתיעות והמהפנטות. הם מסתגלים לטווח רחב של תנאים ומפתחים תכונות בהתאם לסביבה בה הם חיים. צבע עליהם משתנה בהתאם לעונה, לטמפרטורה ולמידת החשיפה לשמש. הם אפילו נהנים מתקופות קצרות של הזנחה לכן זכרו, השקיה מתונה היא המפתח להצלחה.

הקקטוסים לעומתם, הם משפחה של צמחים שהתפתחה לפני כארבעים מיליון שנה בסביבה מדברית ולכן גם להם יכולת התמודדות עם תנאי אקלים קשים. הם מגיעים במגוון צורות וגוונים, גבוהים, רזים, נמוכים ועגולים אך מה שבטוח כולם יפהפיים. לרוב, לא נזכה לראות עליהם עלים או ענפים כי אותם החליפו הקוצים. זוהי התזכורת שלהם להסתגלותם האבולוציונית שנובעת ממחסור במים. בנוסף, לקוצים תפקידים חשובים כמו למשל הגנה ממזיקים, הסוואה ויצירת סביבה מוצלת ולחה סביב הצמח. מאוד קל לקשר קוצים עם קקטוסים אך זה לא תמיד נכון וישנם צמחים נוספים בעלי קוצים שאינם שייכים למשפחה זו.

אני נגיד קקטוס עם אוראולים נסתרים (צילום סטודיו One Two Tree)

שימו לב לפרטים הקטנים

אז איך מבדילים? מילת המפתח היא 'אראולים' (Areole) הם מופיעים על קקטוסים בלבד וניתן לזהותם כבליטות קשיחות על גופם, מעין גבעולים המקשרים בין גוף הקקטוס לקוצים. ה'אראולים' הם פרטים מרתקים המייצרים תבניות גאומטריות שונות, צורתם היחידנית לפעמים אליפטית ולפעמים עגולה, והם הבסיס לגדילתם של הקוצים. הופעתם על הצמח תעזור לכם להבין אחת ולתמיד מול מי אתם עומדים, קקטוס או סוקולנט. לסיכום, אם יש 'אראולים' זהו קקטוס ואם אין, זהו סוקולנט.

לא דוקר, מבטיח (צילום סטודיו One Two Tree)

אז איך מטפלים בהם ומה חשוב לדעת? אמנם הם קרובי משפחה אך הטיפול בהם מעט שונה. בעוד שקקטוסים אוהבים שמש ישירה, רוב הסוקולנטים צמאים לאור אך שמחים לגדול במקום מוצל. מה שנכון לשניהם היא השקיה מועטה, אחת לשבוע ממש טיפה, ואפילו אחת לשבועיים זה בכלל לא נורא.

 

יש להם תכונה נוספת שאנחנו מאוד אוהבות והיא היכולת שלהם להתרבות. ללא כל מאמץ ניתן לגדל קקטוס חדש, כל שעליכם לעשות הוא לקחת חתיכה ממנו ולשתול באדמה. הזמן יעשה את שלו, השורשים יצאו והרי לכם קקטוס נוסף. אצל הסוקולנטים הסיפור מעט אחר, ניתן לפרק עלה בעדינות, לתת לו להתייבש יומיים-שלושה לאחר מכן להניח אותו על אדמה לחה ולחכות לשורשים הראשונים שיגדלו.

 

אז מי אתם? אנשי קקטוסים או סוקולנטים? התשובה הרי ברורה, אין ממש סיבה לבחור כשאפשר לגדל את שניהם.

 


הטור נכתב על ידי דורית פרוביזור וחן בוגין, בעלות סטודיו One Two Tree המתמחה בהכנסת צמחייה לחללים אורבניים.

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...