מרכז פומפידו, מהמבנים המפורסמים של אדריכל רנזו פיאנו יחד עם אדריכל ריצ'רד רוג'רס
מרכז פומפידו, מהמבנים המפורסמים של אדריכל רנזו פיאנו יחד עם אדריכל ריצ'רד רוג'רס (צילום Michel Denancé)

'רנזו פיאנו: אמנות יצירת בניינים' היא תערוכה חדשה שתפתח בשבת

אדריכל רנזו פיאנו, זוכה פרס פריצקר, שרק לפני שבועיים הכריז שיעזור בבניית הגשר שקרס בעירו גינואה, ידוע כחלוץ טכנולוגי וכמי שמקפיד לעשות שימוש בפרטי בניין מקוריים

ביום שבת הקרוב, ה 15 בספטמבר, תפתח ברויאל אקדמי שבלונדון התערוכה 'רנזו פיאנו: אמנות יצירת בניינים'. התערוכה, שתציג את פועלו של האדריכל הבינלאומי הנודע, זוכה פרס פריצקר לשנת 1998 וחבר האקדמיה לאמנות בלונדון, היא הראשונה בעיר המקיפה את יצירתו מאז שנת 1989. היא תוצג במתחם הגלריות החדש שבגני ברלינגטון שנפתח לרגל מאתיים וחמישים שנה לאקדמיה המלכותית.

רנזו פיאנו, שרק לפני כשבועיים חשפנו כאן את נכונותו לעזור בבנייה המחודשת של הגשר שקרס בעיר הולדתו גינואה, חוגג יום הולדת שמונים ממש השנה. הוא נחשב לאחד האדריכלים המובילים בעולם כשהמבנים שיצר ללא ספק העשירו סביבות וערים בכל רחבי הגלובוס. זאת החל במרכז פומפידו בפריז, אותו תכנן כאדריכל צעיר יחד עם אדריכל ריצ'רד רוג'רס, ועד לפרויקטים כמו מגדל השארד (מגדל גשר לונדון) ועד המרכז החדש של מוזיאון וויטני בניו יורק. כך או כך, עבודתו של פיאנו נחשבת חלוצית בכל עת ועושה שימוש בטכנולוגיות בנייה ופיתוח פרטי בניין חדשים ומורכבים בעלי ערך אסתטי ייחודי ומיוחד.

מגדל השארד בלונדון, 2000-2012
מגדל השארד בלונדון, 2000-2012 (צילום Chris Martin)

בשנת 1981 ייסד פיאנו את הסדנא שלו אותה כינה 'רנזו פיאנו סדנא לבניין' שסניפיה ממוקמים בגינואה, פריז וניו יורק ושבה צוות המונה היום כמאה וחמישים איש שהשלימו עד כה למעלה ממאה פרויקטים הכוללים מבנים ציבור גדולים, משרדים, מגדלי מגורים ופיתוח שטח.

בית עמותה בפריז, 2014
בית עמותה בפריז, 2014 (צילום Michel Denancé)

פיאנו נולד למשפחת בנאים איטלקית ועל כן אולי הוא רואה חשיבות רבה בייצור מבנים אלגנטיים ופואטיים המכילים מידה מסוימת של קלילות המושגת באמצעות שימוש מיומן באלמנטים הנדסיים, צורניות וחומר. פיאנו ידוע כמי ששולט ומצוי בכל חלקי הפרויקטים, החל במערכות המבניות ועד הפרטים הקטנים ביותר המתוכננים כולם בדגש על ביצועים טכניים ואיכויות אסתטיות. החשיבות שמקנים פיאנו וצוותו לתכונות האדריכליות הללו מביאה אותם, מסתבר, לייצר דגמים של חתכים של בניינים בקנה מידה מלא במהלך התכנון במטרה לבחון את המראה והאווירה שהם מקנים מהקומפוזיציה הכללית ועד לפרטים הטכניים הקטנים יותר.

מרכז התרבות בנומאה, 1998
מרכז התרבות בנומאה, 1998 (צילום Sergio Grazia)

התערוכה תציג מבט על פועלו של פיאנו באמצעות שישה עשר מהפרויקטים הבולטים שלו המתוארכים מתחילת הקריירה שלו אז התנסה במערכות מבניות חדשניות ועד המבנים האיקונים של היום. בין אלו יוצגו מרכז פומפידו בפריז (1971), מרכז תרבות בנומאה (1998), בניין ניו יורק טיימס (2007), מגדל השארד בלונדון (2012) והמרכז החדש של וויטני (2015).

כל אלו יוצגו באמצעות חומרי ארכיון שלעולם לא נחשפו לעין הציבור ובהם מודלים, צילומים ושרטוטים שיחשפו את הליך הגיית והתגשמות המבנים. כך למשל, יוצגו המודלים המקוריים של המוזיאון לאמנות ביוסטון שבטקסס, שבעזרתם בחנו פיאנו וצוותו דרכים יצירתיות להחדרת אור טבעי לגלריה למבנה כך שיהפוך אידיאלי להצגת אמנות. עוד יוצג מודל גלילי הקרמיקה שהופק בקנה מידה של אחד לאחד לבחינת תכונותיהם עבור חזיתות בניין הניו יורק טיימס כמו גם השרטוטים המקוריים שהרשימו את השופטים בתחרות לבניית המרכז התרבותי בנומאה.

המרכז החדש של וויטני, 2015
המרכז החדש של וויטני, 2015 (צילום Nic Lehoux)

לב התערוכה, יתמקד ברנזו פיאנו עצמו באמצעות שלושים ושניים צילומים שלו וסרט אודותיו שמאיר את גישתו ורגישותו לאדריכלות. במרכז החלל יעמוד מיצב פיסולי שעוצב על ידי משרדו של פיאנו במיוחד לתערוכה המאגד מאה מהפרויקטים שתכנן האדריכל הנודע שיוצבו כמו על אי מלאכותי.

התערוכה תספק מבט אל תוך העבודה, ההשראות וההישגים של מי שמאמין בלהיטות ובתשוקה הטמונים באינספור האפשרויות הגלומים באדריכלות. היא תציג את האדריכלות כמקצוע מורכב הנושא בחובו אחריות חברתית, פוליטית וכלכלית. "זה כבוד לעבוד עם האקדמיה המלכותית על תערוכת אדריכלות" אמר אדריכל רנזו פיאנו "התערוכה שואפת להציג איך ייצור בניינים מהווה מחווה אזרחית ואחריות חברתית. אני מאמין שאדריכלות משולה לתכנון מקום עבור בני אדם להתאסף בו ולחלוק ערכים" סיכם פיאנו.

התערוכה עד: 20/1.

אולי יעניין אותך גם...