מונומנט לזכר הקרב בסוטג'סקה
מונומנט לזכר הקרב בסוטג'סקה (צילום Valentin Jeck)

לקראת אוטופיית בטון: על אדריכלות טיפוסית ביוגוסלביה לשעבר

תערוכה המוצגת בימים אלה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק עוסקת באדריכלות היוגוסלבית שהציתה עניין בינלאומי במהלך ארבעים וחמש שנות קיומה של המדינה

הנוסעים לניו יורק עד אמצע ינואר יכולים לסור לתערוכה שנפתחה לא מזמן במוזיאון לאמנות מודרנית (MOMA) ובה לא פחות מארבע מאות עבודות המוקדשות כולן לאדריכלות יוגוסלבית סוציאליסטית. התערוכה 'לקראת אוטופיית בטון: אדריכלות ביוגוסלביה, 1948-1980', היא הראשונה בארה"ב העוסקת בגוף מרשים של עבודות אדריכלות ביוגוסלביה שהציתו עניין בינלאומי במהלך ארבעים וחמש שנות קיומה של המדינה. התערוכה, בוחנת למעשה את היכולת של האדריכלות לייצר חללים ציבוריים כמו גם עבר משותף שעדויות לו, בנויות הבטון, קיימות עד היום.

פרויקט לרוממותם של עמי קורדון ובבָּאנְיָה
פרויקט לרוממותם של עמי קורדון ובבָּאנְיָה (צילום Valentin Jeck)

כשהמטרה לבנות חברה סוציאליסטית המתנהלת באפן עצמאי, האדריכלות המודרנית ביוגוסלביה היוותה כלי מפתח בישום הטמעתו של חזון אוטופי. בתערוכה, מוצגים רבים מהפרויקטים הדמיוניים שלא יצאו אל הפועל, לצד המבנים שכן נבנו הלכה למעשה, המדברים על התפקיד השאפתני של האדריכלות במונחים של רושם עיצובי וחברתי.

הספרייה הלאומית באוניברסיטת קוסובו
הספרייה הלאומית באוניברסיטת קוסובו (צילום Valentin Jeck)

עם אולמות המוקדשים למודרניזציה, רשתות בינלאומיות, חיי יומיום וזהויות, התערוכה בוחנת נושאים רחבים כמו אורבניזציה, ניסויים טכנולוגיים והיישומים שלהם בחיי היומיום, צרכנות, מונומנטים וזיכרון, וההישגים הגלובליים של האדריכלות היוגוסלבית. באמצעות הצגת עבודות של מיטב האדריכלים היוגוסלבים, בוחנת התערוכה את המגוון הייחודי של האדריכלות היוגוסלבית ואת אופייה המובחן והרב גוני. זאת באמצעות יותר מארבע מאות איורים, מודלים, צילומים וסרטים שנאספו והושאלו מארכיונים עירוניים, אוספים פרטיים ומוזיאונים. בנוסף, כוללת התצוגה גם שלושה מיצבי וידאו של יוצרת הסרטים הידועה מילה טורג'ליק, צילומים ויצירות אמנות עכשווית.

כיכר המהפכה
כיכר המהפכה (צילום Valentin Jeck)

"היסטורית, מחקר מעמיק של התוצרת האדריכלית היוגוסלבית הסוציאליסטית יוביל להבנה טובה יותר של פרק חשוב שלא נלמד מספיק בהיסטוריה של האדריכלות בעת המלחמה הקרה" אמר מרטינו סטיארלי, האוצר הראשי לאדריכלות ועיצוב במוזיאון לאמנות מודרנית "מנקודת מבט עכשווית, גוף העבודה הזה מזכיר שאדריכלות יכולה לשגשג כשיש הבנה חברתית רחבה של כוחה של האדריכלות לשנות ולרומם חברה ואת איכות החיים שהיא מציעה לאזרחים".

מגדל טלוויזיה באוולה
מגדל טלוויזיה באוולה (צילום Valentin Jeck)

אולי יעניין אותך גם...