יחידת המגורים בתכנון קורבוזיה, ברלין
יחידת המגורים בתכנון קורבוזיה, ברלין (צילום Didier Gaillard-Hohlweg, Anne Schönharting, Bastian Harting)

רכילות אדריכלית: תכניות של קורבוזיה שובשו בשל ריב עם הרשויות

קבוצת אדריכלים שיחזרה לאחרונה כמעט במדויק דירה על פי עקרונותיו ועזבונו של לה קורבוזיה בפרויקט 'יחידת המגורים' של האדריכל הדגול בברלין

בתחילת השנה, הסתיים שחזורה ושיפוצה של דירת מגורים שלמה בסגנון האדריכל הצרפתי הידוע לה קורבוזיה. על העבודות, שנמשכו שנתיים החל בשנת 2016, אמון האדריכל הגרמני אמריקאי פיליפ מור (Philipp Mohr) המחזיק סטודיו בברלין ובניו יורק. מטרתו של מור הייתה לרכוש, לחדש ולשפץ את הדירה על מנת להביאה קרוב ככל האפשר למראה שחזה בזמנו לה קורבוזיה ולבסוף למכור אותה הלאה.

הדירה המקורית, מסתבר, לא נבנתה על פי תכניותיו המדויקות של לה קורבוזיה בשל ויכוח שצץ בין הרשויות בברלין לבין האדריכל. "המבנה בברלין לא נבנה בדיוק כמו שלה קורבוזיה חזה אותו בשנת 1958" אמר אדריכל פיליפ מור ואכן ממחקרים שעשה צוות עוזריו של מור, הסתבר שצוות מעצבים שהתמנה על ידי הרשויות בשנות השישים היה אחראי לשנות את כל שרטוטיו של קורבוזיה מאחורי גבו וללא הסכמתו. כשהשוו עוזריו של מור את המידות של הדירה לדירה תאומה בפריז, ברור היה שהדירות זהות אך הבנייה התבצעה באפן שונה לחלוטין. על ידי כך שהנמיך תקרות והזיז קירות יכול היה מור לשחזר את הפריסה ואת הפרופורציות שככל הנראה חיפש לה קורבוזיה ליצור בדירה. בארכיון מכון קורבוזיה בפריז, הראו תכניות מסוימות שהדירות בברלין היו אמורות להיות זהות לאלו בצרפת.

ברוח האדריכל האגדי
ברוח האדריכל האגדי (צילום Didier Gaillard-Hohlweg, Anne Schönharting, Bastian Harting)

הדירה ששחזר מור אינה דירה מקרית אלא ממוקמת בברלין בבניין 'יחידת המגורים' שהמציא ותכנן לה קורבוזיה על בסיס עקרון של עיצוב מודרני בערים. בניינים דומים של לה האדריכל הוקמו במהלך שנות השישים של המאה הקודמת ויש שאומרים שאולי בשל חזיתות הבטון החשוף שלהם היוו השראה לסגנון הברוטליזם. עיקר הרעיון העומד מאחוריהם הוא שהינם מבנים אוניברסליים העשויים להיבנות בכל מקום שהוא ולהתאים לכל סוגי האוכלוסייה. אם נביט על מבנים רב שימושיים עליהם מדברים היום, הרי שלה קורבוזיה לבטח היה חלוץ בכך שהציע לנתק את הבניין מהקרקע באמצעות עמודים ולכלול בתוכו יעודים ציבוריים שונים. הבניין בברלין, הוא הגדול ביותר מבין מבני 'יחידת המגורים' של לה קורבוזיה אך בניגוד להם הוא לא כולל את מגוון היעודים שתכנן בעיקר בתחום המסחרי והשירותים. עם זאת, כמו האחרים, הוא פופולארי מאוד בקרב דייריו שרובם בני המעמד הבינוני גבוה.

יחידת המגורים בתכנון קורבוזיה, ברלין
יחידת המגורים בתכנון קורבוזיה, ברלין (צילום Didier Gaillard-Hohlweg, Anne Schönharting, Bastian Harting)
נאמן למקור
נאמן למקור (צילום Didier Gaillard-Hohlweg, Anne Schönharting, Bastian Harting)

מעט חופש נלקח בסידור הרהיטים שכן לא כולם שייכים לדירה במקור ולא מתוארכים בדיוק לאותה תקופה. כך למשל, הרהיטים של פריאנד שייכים לפרויקט של קורבוזיה בהודו בעוד שרהיטי המתכת שייכים לתקופה מוקדמת יותר מזו בה נבנתה הדירה המקורית. עם זאת, ניתן היה תיאורטית לסדר את כולם יחד בברלין של שנת 1958. אוסף גדול של ספרי קורבוזיה שנמצא כעת בדירה, נרכש ברשת האינטרנט ובחנויות עתיקות במרסיי, פריז וברלין.

ריהוט צרפתי
ריהוט צרפתי (צילום Didier Gaillard-Hohlweg, Anne Schönharting, Bastian Harting)

מאז השלמת הדירה ביקרו בה אדריכלים וסטודנטים רבים והיא אף שימשה כסט מילומי אופנה עבור המגזין נומרו ברלין. במקביל, נמצא קונה וכך עומד להתחיל העידן הבא בפרויקט.

סרט חלונות ודגש על הפרטים
סרט חלונות ודגש על הפרטים (צילום Didier Gaillard-Hohlweg, Anne Schönharting, Bastian Harting)

אולי יעניין אותך גם...