הבית בנאושימה
הבית בנאושימה (צילום Mitsuo Matsuoka)

רטרוספקטיבה לאדריכל היפני טדאו אנדו שמעולם לא למד אדריכלות

חמישים מהפרויקטים המובילים של אנדו, הנחשב לאחד האדריכלים המובילים ביפן ובעולם ואף זכה בפרס פריצקר לאדריכלות, מוצגים בתערוכה במרכז פומפידו בפריז

בימים אלה, ועד סוף דצמבר, מוצגת במרכז פומפידו שבפריז, התערוכה 'טדאו אנדו: האתגר'. אנדו, שכבר מתקרב לגיל שמונים, נחשב לאדריכל יפני מוביל באדריכלות המודרנית ולמרות שמעולם לא למד אדריכלות ואף החל את דרכו כנהג משאית וכמתאגרף, ניצל את כישוריו כאוטודידקט ואף הגיע לפסגת ההצלחה המקצועית בתחום האדריכלות כשזכה בפרס פריצקר בשנת 1995.

אדריכל טדאו אנדו
אדריכל טדאו אנדו (צילום Kazumi Kurigami)

התערוכה מציגה רטרוספקטיבה מקיפה הבוחנת את העקרונות היצירתיים של אנדו שבהם שימוש בבטון חשוף, צורות גיאומטריות פשוטות ושילוב של אלמנטים טבעיים שבהם אור ומים בתוך החללים המעוצבים שלו. בנוסף, מדגישה התערוכה את החשיבות שמקנה אנדו לעוצמת החוויה הפיזית המעורבת באדריכלות שלו.

גבעת בודהה, אדריכל טדאו
גבעת בודהה, אדריכל טדאו אנדו (צילום Shigeo Ogawa)

כתערוכה מקיפה למדיי, היא מתבוננת על התקופות השונות שאפיינו את הקריירה של אנדו עד כה בדגש על הישגיו הבולטים, בהם למשל בית אזומה הנחשב לאחד המבנים פורצי הדרך שלו משנת 1976, כנסיית האור באוסקה משנת 1989 ובורסת המסחר שתושלם בפריז בשנה הבאה. מוצגים בה כחמישים פרויקטים משמעותיים באמצעות כמאה ושמונים איורים, שבעים מודלים מקוריים ומיצבי שיקופיות. כל אלו מחולקים לארבעה נושאים מרכזיים: הצורה הבסיסית של החלל, האתגר העירוני, מקורות הנוף והדיאלוג עם ההיסטוריה. בחלק המרכזי של התערוכה מוצג הפרויקט של אנדו באי 'נאושימה' המייצג את הדיאלוג התמידי שלו עם הנוף הטבעי ואת אמונתו לפיה מבנה אחראי לשקף גישה אל הסביבה בה הוא בנוי.

כנסיית האור
כנסיית האור (צילום Mitsuo Matsuoka)

כמי שכמעט במהלך כל חייו היה מרותק לאדריכלות, הוא התרשם ממנה לראשונה כתלמיד תיכון כשבטיול לטוקיו נחשף למלון אימפרייל בתכנונו של פרנק לויד רייט. כדי להעמיק את הידע שלו, השתתף בשיעורי ערב ללימוד רישום ושרטוט ולקח שיעורי התכתבות בעיצוב פנים. בנוסף, יזם אנדו טיול מסביב לעולם במטרה לבקר מבנים של אדריכלים שהעריך במיוחד. בשנת 1969, כשהוא עוד לא בן שלושים, חזר לאוסקה והקים סטודיו פרטי בשם 'טדאו אנדו אדריכלים ושות'. כמי שהושפע מאדריכלים מודרניסטים כמו לה קורבוזיה, ון דה רוהה ופרנק לויד רייט, בלט אנדו כשתכנן מבנים מינימליסטיים בקווים נקיים ורגועים שבלטו על פני האדריכלות הטכנולוגית האופנתית לתקופה.

בית קושינו
בית קושינו (צילום Shinkenchiku-sha)

על הסיבה לקיומה של אדריכלות אמר אנדו שבהתחשב בעובדה שהאדריכלות נועדה לשימוש בני אדם, היא קשורה מאוד לגוף האדם. "אדריכלות אמורה לספק כמקום להנאה שכן אחרת הגוף שלנו לא יימשך אליה… אדריכלות קשורה גם ביצירת מקומות המיועדים לקהילות. אני מייצר את האדריכלות שלי על ידי כך שאני שואל את עצמי איך אני יכול ליצור דברים שישארו לעולם טבועים בנפש האדם".

תאטרון בשנחאי
תאטרון בשנחאי (צילום Shigeo Ogawa)

לאורך הקריירה שלו, הנמשכת כבר למעלה מחמישים שנה, נבנו ברחבי העולם למעלה משלוש מאות פרויקטים שתכנן אנדו. במהלך חייו, קיבל טדאו אנדו מגוון פרסים בינלאומיים בהם, כאמור, פרס פריצקר לאדריכלות בשנת 1995 שאת 100,000 הדולרים של הפרס תרם לילדים שהתייתמו עקב רעידת האדמה שהתרחשה ביפן באותה שנה.

התערוכה עד: 31/12.

מגורים
מגורים (צילום Mitsuo Matsouoka)

אולי יעניין אותך גם...