אוניברסיטת קינגסטון (צילום: Ed Reeves)

פרס פריצקר 2020 לאיבון פארל ושלי מקנאמרה

ימים ספורים לפני יום האישה הבינלאומי, הוענק פרס פריצקר ה 47 וה 48 לשתי אדריכליות. זו הפעם הראשונה שהפרס מוענק לשתי נשים יחד והראשון לאדריכליות מאירלנד

היום, יום שלישי, 3/3, הוכרזו האדריכליות האיריות איבון פארל ושלי מקנאמרה, כזוכות הגדולות של פרס פריצקר לאדריכלות לשנת 2020. ההכרזה על הפרס, הנחשב ליוקרתי ביותר בקרב פרסי האדריכלות, התקיימה בשיקאגו אילינוי.

איבון פארל ושלי מקנאמרה (יחצ)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

ותק של 40 שנה

השופטים קבעו שכאדריכליות ונשות חינוך מאז שנות ה 70, יוצרות פארל ומקנאמרה חללים שבו בזמן מכבדים את ההיסטוריה אך גם מדגימים מומחיות ושליטה בסביבות אורבאניות ובאומנות הבנייה. המבנים של השתיים, היוצרים איזון בין כוח ועדינות, מכבדים את ההקשר והמיקום בו הם נבנים ולאחר ארבעים שנות פעילות במקצוע, הם גם בעלי מאפיינים שכבר הפכו מזוהים עם השתיים. זה, בין אם מדובר במבנה אקדמי, תרבותי, אזרחי או כזה המיועד למגורים.

אוניברסיטת טולוז (צילום: Dennis Gilbert)

"ניתן לתאר את מקצוע האדריכלות כאחת הפעילויות התרבותיות המורכבות ביקום" אמרה אדריכלית איבון פארל עם קבלת הפרס "להיות אדריכלית זו פריווילגיה עצומה. הזכייה בפרס היא אישור לאמונה שלנו באדריכלות. תודה על הכבוד הגדול הזה".

בית ספר לרפואה באוניברסיטת לימריק (צילום: Dennis Gilbert)

נימוקי השופטים

"הפרס ניתן לפארל ומקנאמרה על היושרה שלהן בגישה הן למבנים שלהן והן לאפן בו הן מתייחסות למצוע האדריכלות, על האמונה שלהן בשיתופי פעולה, על הנדיבות שלהן כלפי קולגות, על המחויבות שלהן למצוינות באדריכלות, על הגישה האחראית שלהן לסביבה ועל היכולת שלהן להיות קוסמופוליטיות בעוד הן מכבדות את הייחודיות של כל מקום בו הן עובדות" נימקו השופטים את הענקת הפרס דווקא להן.

אוניברסיטת לואיג'י ביקוני (צילום: Federico Brunetti)

השפעות מהבית

עוד נאמר על השתיים שאנושיות, אומנות, נדיבות, קיימות, הקשר תרבותי וקשר בין פנים וחוץ, בהחלט מאפיינים את המבנים שלהן. אירלנד, שופעת ההרים והמצוקים ממנה הן מגיעות, ללא ספק משפיעה על רגישותן לגיאוגפיה, לשינויי מזג אוויר ולטבע – אליהם הן מתייחסות בכובד ראש בכל אתר בו הן פועלות. עם הזמן, הן הפכו גם למאסטריות של קנה מידה והן מצליחות לייצר חללים אינטימיים גם במבנים הגדולים ביותר.

אוניברסיטת UTEC בלימה (צילום: Iwan Baan)

איבון פארל ושלי מקנאמרה ייסדו את Grafton Architects בשנת 1978 בדבלין. בארבעים השנים שחלפו מאז, הן השלימו פרויקטים באירלנד, בריטניה, צרפתף איטליה ופרו.

אולי יעניין אותך גם...