אדריכל וואנג שו
אדריכל וואנג שו (צילום אנדראה סטינגה)

'הפריצקר הראשון שלי' מציג מבנים איקוניים של הזוכים בפרס

יצירות אדריכליות בולטות של זוכי הפרס הנכבד מהשנה שנוסד ועד עתה מומחשות בבהירות בסרט אנימציה שנוצר באמצעות קוביות עץ הלקוחות ממשחק ילדים

מייל חוזר מאנדראה סטינגה (Andrea Stinga) אני מקבלת תוך דקות ספורות מרגע פנייתי אליה. בימים אלה, הפרויקט שלה מתפרסם באתרי העיצוב ויוצר לא מעט באז ועניין. סטינגה, ארגנטינאית שקבעה את מקום מגוריה בברצלונה שבספרד, מגדירה את עצמה כאדריכלית, מנפישת גרפיקה ואמא. "אני נלהבת למצוא פתרונות אנימציה פשוטים, נקיים וכיפיים כדי להסביר מורכבות אדריכלית יפהפייה" היא כותבת לי במייל החוזר "הווידאו שיצרתי, מציג את כל זוכי פרס פריצקר הנחשב לאחד מפרסי האדריכלות החשובים בעולם המעניק. כך, מדי שנה, מוענק פרס לאדריכל בעודו בחיים במטרה להוקיר את עבודתו הבנויה".

על מנת להפיק את הווידאו, חקרה סטינגה את תולדות חלוקת הפרס החל בשנת 1979 אז הוא הוענק לאדריכל האמריקאי פיליפ ג'ונסון ועד הפרס שהוענק השנה לאדריכל ההודי בלקרישנה דושי. בשנת 1988, מסתבר, חגגו הוגי הפרס עשר שנים עם הכרזה חד פעמית על צמד הזוכים: אדריכל גורדון בנשפט האמריקאי ואדריכל אוסקר נימאייר הברזילאי.

אדריכל פיליפ ג'ונסון
אדריכל פיליפ ג'ונסון (צילום אנדראה סטינגה)

"הפרויקט האישי שלי החל לפני מספר שנים עם הרעיון לייצר רשימה של זוכי הפרס החשוב והנחשב. במהלך התחקיר, התוודיתי ללא מעט אדריכלים משובחים ולעבודתם המופלאה. כך למשל, האדריכל הסיני אמריקאי איי.אם. פיי, האדריכל הנורבגי סברה פן, האדריכל המרוקאי כריסטיאן דה פורטזמפרק והאדריכל הצרפתי פייר סולאז'. עבור הסרט, בחרתי בעבודה נבחרת של כל אדריכל זוכה, אותה בניתי כמו משחק ילדים בעזרת חלקי עץ פשוטים במטרה לייצג אותה באפן איקוני וקל לזיהוי. את הפרויקטים כולם דיגמתי בארבע ממד כשאת הקומפוזיציה הסופית השלמתי באמצעות תוכנת עיבוד ויצירת תוכני וידאו דיגיטאליים".

אדריכל אלדו רוסי
אדריכל אלדו רוסי (צילום אנדראה סטינגה)

כך למשל, את אדריכל פיליפ ג'ונסון הזוכה בשנת 1979, ייצגה סטינגה באמצעות בניין משרדי ההנהלה של חברת AT&T. את אדריכל אלדו רוסי האיטלקי, הזוכה בשנת 1990, ייצגה באמצעות בניין מוזיאון הבונפנטן במאסטריכט. אדריכל טדאו אנדו היפני, הזוכה לשנת 1995, יוצג באמצעות כנסיית האור באיבראקי. האדריכלים השוויצרים הרצוג ודה מרון, הזוכים לשנת 2001, מיוצגים באמצעות מבנה הספרייה באוניברסיטה בקוטבוס שבגרמניה ואילו האדריכלית העירקית זאהה חדיד, הזוכה לשנת 2004, מיוצגת באמצעות המרכז לאמנות מודרנית בסינסינטי.

אדריכלית זאהה חדיד
אדריכלית זאהה חדיד (צילום אנדראה סטינגה)

הפרויקט 'הפריצקר הראשון שלי' מסכם בדרך מקורית וקצרה, בת כשתי דקות, שלושים ותשע שנות פרס מכובד. "הכוונה הייתה להגיש מידע בעל ערך רב שכל אדריכל, סטודנט או חובב צריך לדעת" אומרת סטינגה "אני מקווה שהווידאו יעזור בהפצת המידע ברחבי העולם ויוכר על ידי קהלים רחבים מדיסציפלינות ומקצועות שונות, כך שיוכלו ליהנות ממנו כמו שאני נהניתי לעשותו" היא מסכמת.

הזוכה השנה, אדריכל בלקרישנה דושי
הזוכה השנה, אדריכל בלקרישנה דושי (צילום אנדראה סטינגה)

אולי יעניין אותך גם...