עולם הפנטסיה של שיאנג לי. תמונה באדיבות X-LIVING

מפנטסיה למציאות: הכירו את אחת האדריכליות המשפיעות באסיה

היא שמה לעצמה למטרה לחצות את גבולות הדמיון ולהביא את עולם הפנטסיה למציאות. בואו לראות איך אחת האדריכליות המשפיעות באסיה עושה את זה

כשתיתקלו באחד הפרויקטים שלה בפעם הראשונה, כנראה שייקח לכם רגע להבין אם הוא קיים במציאות או שהוא רק עוד קונספט חדשני, וזה בדיוק סוד הקסם שלה; האדריכלית הסינית שיאנג לי (Xiang Li), המייסדת והבעלים של סטודיו X+Living לאדריכלות ועיצוב פנים, ובשנתיים האחרונות גם של מותג הריהוט והעיצוב XOXOLI, יוצרת פרויקטים ייחודים שכדאי לכם להכיר מקרוב.

Loong Swim Club. תמונה באדיבות X-LIVING

לי הקימה את סטודיו X+Living בשנת 2011 עם מטרה לייצר חוויה חדשנית באמצעות הקונספטים העיצוביים שלה, ועד היום חותרת להגשים זאת, ומצליחה בגדול. היא מתכננת ומעצבת פרויקטים מגוונים שמתעלים על כל דמיון וסוחפים את המבקרים בהם לעולם שלם של פנטסיה וסוריאליזם, ובזכותם גם קוטפת פרסים מוערכים בכל העולם.

Xiang Li

"מאז שהייתי ילדה למדתי ציור ואמנות. החוויה הלימודית הזו גרמה לי לטפח תודעה ועניין באסתטיקה ויופי" היא מספרת לנו. "תמיד חלמתי לעשות משהו שקשור לזה, אבל רק במהלך הלימודים הגבוהים בבירמינגהאם, אנגליה, נחשפתי ליופי שבאדריכלות".

 

במהלך השנים לי התגוררה במדינות שונות בעולם, למדה בילדותה במלזיה, המשיכה ללימודים באנגליה שבעקבותיהם הגיעה גם לגרמניה ולאחר מכן גם למקומות נוספים בעולם. היא פגשה תרבויות מגוונות ונחשפה למעצבים, אמנים ואדריכלים שהעניקו לה השראה ועד היום אפשר לראות את ההשפעות שלהם בעבודותיה; בין הבולטים שבהם הוא הפסל הבריטי-הודי אניש קאפור (Anish Kapoor) שמרבה לאתגר את המציאות בעבודותיו וזאהה חדיד (Zaha Hadid) שלטענת לי, המחשבות והטכניקות שלה הם המקור הגדול ביותר להשראה שלה.

The Bean (Cloud Gate) by Anish Kapoor. צילום: unsplash
ההשראה הגדולה של לי. זאהה חדיד. צילום: unsplash
‘cloud and mountain'. חנות דגל למותג התה Zhuyeqing Greentean. תמונה באדיבות: X-LIVING

ההשראה של לי באה לידי ביטוי בהרבה מן הפרויקטים שלה, אך יחד עם זאת, הם יוצאי דופן ובעלי זהות וטביעת יד ייחודית. היא אף טוענת שלעולם לא נגמרת לה ההשראה והיא מוצאת אותה לרוב בהפתעות הקטנות בחיי היומיום. "קריאת ספר או היתקלות בעיצוב יפהפה יכולים לעזור לי לקבל השראה. היא בעיקר בדמיון שלי, שלנו. אני מדמיינת בראש עולם נפלא וחלומי שאני רק רוצה לחשוף ולחלוק אותו עם הציבור. ככה בעצם התחלתי לעצב".

 

את העולמות האלה שלי מדמיינת בראשה, היא מתרגמת לפרויקטים מציאותיים שנעים בין פנטסיה ילדית להזיה פסיכדלית שאותם היא מגשימה באמצעות טכניקות שהיא אימצה לעצמה; טכניקות שמבדילות אותה ומאפשרות לה להשאיר את חותמה בכל פרויקט, כמו שימוש במראות ואריחים רפלקטיבים, משחק עם תאורה, גרפיקות ואובייקטים ייחודיים וצבעוניות נועזת.

Shenzhen Zhongshuge. משיארה חותם. תמונה באדיבות: X-LIVING
שימוש באובייקטים ייחודים. תמונה באדיבות: X-LIVING
The Mixc Nanning. תמונה באדיבות: X-LIVING

בין הפרויקטים המפורסמים שלה תמצאו את אחת הספריות המרשימות בעולם Dujiangyan Zhongshuge שאותה היא מגדירה כהצלחה הראשונה שעוררה בה גאווה אמיתית, ואת Park Zoo hotel in Hangzhou הקרוב ביותר לליבה.

 

"תמיד דאגתי לשימור חיות הבר, והמלון הזה הוא חוויה נדירה ובלתי נשכחת בשבילי. כשעבדתי עליו החלטתי שאני גם מכניסה לחלל את אהבתי העמוקה לבעלי חיים וגם הופכת אותו לתערוכת אמנות שבה הלקוחות יכולים להתבונן ולהרגיש את מצבם של החיות הנמצאות בסכנת הכחדה. לדוגמה, העיצוב מאחורי ספסל ההיפופוטם, אמור לדמות כביש מהיר הפוגע בגופו ולסמל את הנזק שאנחנו גורמים לבעלי החיים. אני מקווה שאוכל לקבל עוד ועוד הזדמנויות שיעלו את המודעות לנושאים חשובים ולהפיץ אנרגיה חיובית באמצעות עיצוב בעתיד". 

בין הספריות המרשימות בעולם. Dujiangyan Zhongshuge. תמונה באדיבות: X-LIVING
Park Zoo hotel. הפרויקט הקרוב ביותר לליבה של לי. תמונה באדיבות: X-LIVING

אולי יעניין אותך גם...