מבני בטון בהדפסת תלת ממד
מבני בטון בהדפסת תלת ממד (הדמיה יחצ)

לראשונה בעולם יושק פרויקט מגורים מסחרי שיודפס בתלת ממד

השכונה שתבנה מבטון עשויה לאתגר את תעשיית הנדל"ן, האדריכלות והעיצוב, לקבוע כללים חדשים ולהצעיד את התחומים הללו אל עבר אופקים העשויים לשנות את פניהם מהקצה לקצה

העיר איינדהובן שבדרום הולנד נחשבת מזה כעשרים שנה כבירת העיצוב התעשייתי של המדינה. שמה בא לה, בין היתר, בשל מפעל פיליפס שהוקם בה, בשל האקדמיה לעיצוב והאוניברסיטה הטכנולוגית שבה ובזכות שבוע העיצוב המתקיים בה מדי שנה בחודש אוקטובר. אותו שבוע, הסוחף אליו מאות מציגים וותיקים וצעירים ולא פחות מכשלוש מאות אלף מבקרים, שם דגש מיוחד על עיצוב צעיר וקונספטואלי שפניו לעתיד.

אין זה פלא, אם כך, ששכונת המגורים המסחרית הראשונה בעולם, שתבנה מבטון בטכנולוגיית הדפסת תלת ממד, תוקם דווקא בפרברי איינדהובן. השכונה, שתורכב בתחילה מחמישה בתים שכמו הוצנחו בשדה הפתוח, תכלול, על פי מי שאמון על קידומה, את כל הדרישות והצרכים של מגורים מודרניים ותאוכלס לאחר שתשווק על ידי חברת נדל"ן. הבית הראשון, שיבנה בקומה אחת על פני שטח של 95 מ"ר ויכלול שלושה חדרים, צפוי להיות מוכן לאכלוס במחצית שנת 2019. ארבעת הבתים הנוספים יכללו מספר קומות ומרפסות. כולם יהיו כפופים לרגולציות הבנייה ולדרישות של נוחות, איכות ומחיר.

את בניית מבני הבתים העגלגלים אפשר ליישם הודות לטכנולוגיית תלת הממד המאפשרת בנייה כמעט בכל צורה שהיא. הבתים ייבנו בזה אחר זה כך שמסקנות מבית אחד יועברו מיד וייושמו בבית הבא. מרכיבי הבתים יודפסו באוניברסיטה ויועברו לאתר כשהכוונה היא להעביר בהדרגה את כל עבודת הבנייה לאתר. הבית האחרון מבין החמישה ייבנה כולו באתר כולל עבודת ההדפסה.

הבנייה מבטון אמנם חוסכת חומר, כוח עבודה, זמן וכסף אך מעניין יהיה לראות מה יהיו חסרונותיה. יש מי שאומרים שבתי הבטון החדשים מהווים בהחלט פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק בתחום תעשיית הבנייה. זאת מכיוון שפרט לאפשרות לתכנן מבנים כמעט בכל צורה שהיא, הם יפתחו פתח ליצור מבני בטון מעודנים למדי מסוגים, איכויות וגוונים שונים. עוד תאפשר הטכנולוגיה לכלול בתוכה דרישות אישיות של לקוחות בתוספת עלות מזערית בלבד. יתרון נוסף הוא עניין הקיימות שכן בזכות הטכנולוגיה נעשה שימוש אך ורק בכמות החומר הנדרשת בכל בית.

חמישה בתים בשלב הראשון
חמישה בתים בשלב הראשון (הדמיה יחצ)

הפרויקט קם כתוצאה משיתוף הפעולה המתבקש בין הממשל, העירייה, האוניברסיטה הטכנולוגית ואנשי מקצוע ותעשייה מתחום הנדל"ן, היזמות, הבנייה והחומר, שחברו יחד לביצוע הפרויקט הייחודי. "לא הממשל והעירייה מסוגלים לעשות את זה לבד, לא התעשייה יכולה לעשות את זה לבד וגם לא האוניברסיטה" אמר פרופ' תיאו סאלט, מומחה לסביבה בנויה מהאוניברסיטה הטכנולוגית באיינדהובן "רק יחד נוכל לבנות את הבתים שעומדים לשנות את כללי המשחק ולהמריץ את הפיתוח בתחום ההדפסה התלת ממדית".

אולי יעניין אותך גם...