הגן הטבעי בחריש (צילום: מור לאטי)

הגן הטבעי הראשון: הלוואי על הילדים של כולנו

בגן הזה, שממוקם בחריש והושק במסגרת פיילוט חדשנות חינוכית, השהייה מחוץ למבנה היא חלק מתוכנית הלימודים ולא רק הפסקה

רק לפני שבועיים העלינו כאן כתבה על עתידה הגלובלי של אדריכלות מערכת החינוך והנה אנחנו מתבשרים על גן, ראשון מסוגו בארץ, המתבסס על עקרונות של חיבור לטבע וערכים סביבתיים. הגן, בתכנון גושן אדריכלים ופותוח שטח של יפעת שפייזמן וג'ולי פלד, הושק במסגרת פיילוט חדשנות חינוכית באשכול גני טבע בשכונת חורש בעיר חריש. בעתיד, מתוכנן להיבנות במתחם גם בית ספר שיפעל על פי אותה תפיסה.

(צילום: מור חאטי)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

לא רק הפסקה

הפיילוט, ביוזמת העירייה, נוצר עבור הילדים במרחב לימוד טבעי כשהבנייה משלבת היבטים אדריכליים המשרתים את המטרה באמצעות ניצול יעיל של טופוגרפיית המגרש. "עיריית חריש מובילה במערכת החינוך העירונית שלה תפיסה של חדשנות חינוכית" אמר יצחק קשת, ראש העירייה "גני הטבע החדשים שהקמנו הם דוגמא לכך. ביסוד תכנון הגנים, עומדים ערכים סביבתיים כמו זיקה לטבע, חיבור לסביבה, קיימות ומחזור. הילדים ייהנו ממרחבי טבע נגישים למשחק בחצר ומחוויית טבע בתוך הגן שתעודד יצירתיות, דמיון וסקרנות ותסייע לחיזוק הדימוי העצמי. בגן כזה, השהייה מחוץ למבנה היא חלק מתוכנית הלימודים ולא רק הפסקה".

ניצול טופוגרפיית המגרש (הדמיה: יחצ)
(צילום: מור שקיפי-לאטי)

"הילדים מבלים את עיקר יומם במוסד החינוכי, והמקום הזה צריך לספק להם את התנאים המירביים להתפתח" אמר אדריכל אריאל גושן, לגושן אדריכלים "רוב הילדים היום סובלים מחוסר נגישות לטבע, וזה מייצר פחד ורתיעה מהטבע. אנחנו מנסים להפגיש אותם בחזרה עם הטבע. בגן יש  מתקנים שעשויים מחומרים טבעיים וכל מתקן משרת ערכים פדגוגיים. בצד האדריכלי, חיפינו את כל הגן באבן טרקוטה המייצרת תחושה של חמימות וביתיות".

(צילום: מור לאטי)

הכל טבעי

כך, תוכננה הכניסה הראשית בקומה העליונה בעוד שבקומה התחתונה הוקמה חצר מרכזית שהגישה אליה יכולה להתבצע גם באמצעות מגלשה ירוקה. בקומת הכניסה הוקמה חצר עם גבעה קטנה, עצים ואוהל קטן עשוי עץ. גג המבנה מכיל חצר נוספת במתכונת גג ירוק כשהוא מכוסה צמחיה שאותה משקים על ידי מערכת תשתית חכמה.

כל המתקנים בגן מיוצרים מחומרים טבעיים ובחצר התחתונה מרוכזים אלמנטים טבעיים כמו חול, אדמה, אבן, חלוקי נחל וגבעה ירוקה. החצר מאפשרת לילדים פעילויות שונות כמו כושר פיזי, שיוי משקל, זחילה ופעילות חושית.

(צילום: מור שקיפי-לאטי)

אולי יעניין אותך גם...