אדריכלית מיכל קסל מחופשת למלכת אסתר. צילום פרטי

בתוך הראש של האדריכלית מיכל קסל. אתגר ריאיון בתמונות

את האהבה לציור היא ירשה מאביה, אתו בלתה כילדה שעות בערבוב ובחירת צבעי שמן. היום, היא מבלה את רוב זמנה באתרי בנייה ובמקביל חולמת על תערוכה משלה בניו-יורק 

זו אני

מתחרדנת בשמש. צילום פרטי

הגענו מוקדם לאתר בנייה וחיכינו למפקח. נתפסתי מתחרדנת בשמש. 

ילדות

מלכת אסתר. צילום פרטי

כאן אני מלכת אסתר. זו תחפושת שאמא שלי הכינה לי, והיא עדיין קיימת. את התמונה שלח לי לפני חצי שנה חבר של אבא שלי שלא ראיתי עשרים שנה. 

לא יודעים עליי

מציירת מגיל 3. צילום פרטי

לאדריכלות הגעתי בכלל מאמנות. התחלתי לצייר בגיל 3, ומאז לא הפסקתי. אבא שלי, שהיה צייר, היה מושיב אותי על השרפרף הגבוה לידו בזמן שהוא צייר. שם התחילה האהבה שלי לציור. בגלל שאבא היה עיוור צבעים, הוא היה שואל אותי מה כל צבע. בגיל 10, החלטתי לעבוד עליו. כל פעם כששאל על צבע מסוים, הצבעתי לו על צבע אחר. יצא ציור עם שמיים ורודים והרים סגולים. זה היה אחד הציורים שלו, שעשה הכי הרבה הדים.

על מה אני עובדת עכשיו?

למסגר את השקיעה. הדמיה: ארתור יוספוב, צילום פרטי

אני עובדת על 27 פרויקטים שונים, בעיקר בתים פרטיים. בתמונה, זה בית בסלעית, שיושב על צלע הר בכיוון הנוף. הבקשה של הלקוחות היתה למסגר את השקיעה, ולכן כל הפתחים מסובבים לכיוון השקיעה. 

פרויקט שאני גאה בו במיוחד

אתגר תכנוני. צילום: גלעד רדת

זו דירה של לקוח חוזר, שרכש שתי דירות ורצה לחבר ביניהן. הבעיה היתה, שהדבר היחיד שחיבר בין הדירות היה הממ"ד. לייצר דירה של 270 מ"ר, ולהימנע מחיבור על ידי מסדרון, היה אתגר תכנוני משוגע. לקח המון זמן ביצוע, כי הייתי צריכה להתערב קונסטרוקטיבית ותכנונית, כדי שהממ"ד לא יפריע לי. יאמר לזכות הלקוח, שהוא זרם עם כל השגעונות שלי, ויצאה דירה מושלמת. 

המשרד שלנו

14 שנים יחד. צילום פרטי

ענבל (ענבל מרטין, שותפה של קסל במשרד-מ.כ) ואני הכרנו במקרה, ונהיינו שותפות לפני שהיינו חברות. בשנה הראשונה היינו בבדיקה הדדית, ובסופה עשינו מסיבת פתיחה רשמית למשרד. השנה, אנחנו חוגגות 14 שנים יחד. השוני, הוא סוד החיבור ביננו. אנחנו כל כך שונות, שאנחנו משלימות אחת את השנייה. בלי מילים, כל אחת מתמקדת בדברים שהיא אוהבת – אני מתמקדת בחתכים, חזיתות ופיתוח חוץ, היא אוהבת תכניות ופריסות. זו חלוקה שקרתה באופן טבעי. בתכנון של בית, אני רואה משהו אחד, היא רואה משהו אחר, ויחד זה מושלם.

הכי אוהבת בעבודה שלי

יום פיקוח. צילום פרטי

אני אוהבת הכל בעבודה שלי. זו תמונה מיום פיקוח. הרבה פעמים, כדי למקסם את היום, ענבל ואני באות יחד ומתפצלות לכל הכיוונים. ענבל עם הבינוי והאינסטלציה, אני עם האלומיניום והחשמל. אנחנו מתקתקות ככה את הבית ביום אחד. במקרה הזה, הכל היה מושלם, ממזג אויר ועד הצוות באתר.

מחכים לי בבית

ארבעה משוגעים ובעל. צילום פרטי

המשפחה… 4 משוגעים ובעל. זה סוג של חמ"ל. כל כך הרבה דברים קורים במקביל. הכל במין כאוס מסודר. אנחנו משפחה חיה. רואים אותנו, שומעים אותנו ויודעים שאנחנו שם. 

המקום האהוב עליי בעולם

לא בנאדם של קמפינג. צילום פרטי

NYC והבית שלי…אם זה היה ביחד, זה היה מושלם. אני בנאדם נורא אורבני, קמפינג למשל, זה לא בשבילי. בניו יורק אני אוהבת הכל – את האוויר, את הבניינים, את ההיסטוריה ואת הערבוב של האנשים ושל השימושים. היא מטורפת. 

חלל שריגש אותי במיוחד

מכונת חטיפים ענקית. צילום פרטי

מגדל מכוניות במפעל של פולקסווגן בגרמניה. משם הם מוציאים את המכוניות. זה נראה כמו מכונת חטיפים עצומה. זרוע ענקית מרימה את המכונית הנבחרת, במקום סנדביץ'. 

אדריכלית ישראלית שאני מעריכה

אדריכל רני זיס, עיצוב פנים דנה אוברזון אדריכלים
אדריכל רני זיס, עיצוב פנים דנה אוברזון אדריכלים (צילום עודד סמדר)

אדריכלית דנה אוברזון. מתה על העיצובים שלה ועל האופי. קודם כל, היא אישה חזקה. גם מבחינת התכנון והעיצוב. מחדשת ומשנה כל הזמן. דבר שני, היא בנאדם מדהים. היא עושה הכל עם המון פניות ואהבה למקצוע. 

פרויקט שלי שעוד לא תכננתי

אני רוצה להמשיך לעשות את מה שאני עושה. הייתי מוסיפה פרויקטים בניו יורק, ותערוכת ציורים שלי בארץ ובחו"ל.

אולי יעניין אותך גם...