שילוב מנצח: האחים בורולק וסברובסקי (צילום Charles Pétillon)

רק בפריז: מזרקות מעוטרות קריסטלים הוצבו בכיכר השאנז אליזה

עיר האורות מתחדשת ומתקשטת במזרקות זוהרות במיוחד שעוצבו על ידי האחים רונן וארוון בורולק בשיתוף המותג סברובסקי. שלוש שנים, ארבעים חברות ומאתיים וחמישים אנשי צוות ומקצוע לקחו חלק ביצירה

פריז, הנחשבת לאחת הערים המתוירות בעולם, זוכה לכמות מבקרים המגיעה לעשרות מיליוני תיירים בשנה. העיר, הידועה כבירת האופנה והעיצוב, מתהדרת בארכיטקטורה העתיקה והחדשנית שלה הכוללת אינספור מבנים מרשימים. כעת, יכולים המבקרים להתרשם מפנינה חדשה בדמותן של מזרקות חדשות שנחנכו לאחרונה בכיכר המרכזית של השאנז אליזה.

 

למעשה, מדובר בשיתוף פעולה בין צמד המעצבים הצרפתים, האחים בורלק (Ronan and Erwan Bouroullec), וענקית הקריסטלים סברובסקי. התוצאה היא, שש מזרקות המשלבות בתוכן 3,060 קריסטלים ויוצרות מופע ייחודי המשלב אור, תנועה ומים. "רצינו להציע לאתר יוצא הדופן והפופולרי הזה, המבטא שמחה וצער, יצירה טכנית ואסתטית כמו גם שאפתנית מאוד המיועדת לכולם" מסבירים האחים רונן וארוון בורולק.

מבט על הכיכר (צילום יחצ בורולק)

משתלבות בנוף

המזרקות היפהפיות מתמזגות בעדינות בנוף האורבני, נראות כעצים העומדים באלגנטיות ומשתלבות עם תנועת הרכבים ועוברי האורח. כל אחת מהשש מורכבת מעמוד ברונזה מרכזי המתנשא לגובה של 13 מטר וממנו מתפצלים כענפים, שלוש שרשראות המעוטרות בגבישי קריסטל. המים נשאבים ועולים דרך התורן ונשפכים מהקריסטלים אל הבריכה. המזרקות מסתובבות אט אט ויוצרות כוראוגרפיה מעניינת בין האור למים. השילוב בין התנועה לאפקט המראה של הקריסטלים והשתקפות הסביבה והתאורה המתחלפות, מקנה להן פרספקטיבה משתנה. עם רדת החשיכה, הקריסטלים מוארים בתאורת לדים חבויה וזוהרים אל העוברים ושבים.

ובלילה (צילום יחצ בורולק)

צמד המעצבים רצו להדגיש את הדרך והמעבר בין השלווה שבגנים אל ההמולה של שדרות שאנז אליזה המוכרות, כשברקע עומד הרצון לאזן בין שימור ההיסטוריה ושילוב המודרניות בנוף העיר.

שילוב בין ישן וחדש (צילום Charles Pétillon)

בלינג בלינג

הכיכר ההיסטורית בה ניצבות המזרקות ניצבת בין כיכר קונקורד לשער הניצחון. בשנת 1854 הוצבו לראשונה ששת המזרקות המקוריות של המהנדס אדולף אלפנד. במרוצת השנים עברו השש שינוים וגרסאות שונות, דרך אלו של אמן הזכוכית רנה לאליק ב-1932 ועד מזרקות פיסות הזכוכית של מקס אינגרנד שהושבתו בשנת 1998. כעת, עשרים שנה אחרי, מחדשים האחים בורלק את ששת הבריכות ומחזירים לאתר את הזוהר שדהה. המעצבים נותנים כבוד להיסטוריית המקום גם בבחירת החומרים, על ידי שילוב קריסטלים המזכירים את מראה הזכוכית ששימש בעיצובים הקודמים.

כבוד להיסטוריה (צילום Claire Lavabre)

לצד העיצוב מוקפד, עמדה בפני המעצבים המורכבות ההנדסית, כשתנאי סביבה, כושר עמידות וקלות תחזוקה היו חלק מדרישות הפרויקט. בעבודה המאתגרת, שנמשכה שלוש שנים, מעורבות כארבעים חברות שונות ולא פחות מ-250 עובדים ומשתתפים שעמלו להצלחת הפרויקט. התהליך כלל כחמישים מודלים, מתוכם חמישה דגמים בגודל אמיתי. במשך שנה, חברת סברובסקי פיתחה נוסחה לקריסטל העומד בתנאי הסביבה ומזג האוויר, משלב תאורה ומים ועמיד לאורך זמן. קריסטל זה קל בכ30% מהקריסטל הסטנדרטי לנוחות וקלות התקנה. זהו למעשה הפרויקט הראשון שבו משולבים קריסטלי סברובסקי במיצב חיצוני קבוע במרחב הציבורי.

שלו שנות עבודה (צילום Claire Lavabre)
ארבעים חברות (צילום Claire Lavabre)
Swarovski Production / Bouroullec Fountains Wattens, Austria , 2019

פרויקט המזרקות הוא הראשון שמומן על ידי ארגון Fonds pour Paris, ארגון פרטי שהוקם ב-2015 על ידי ראשת עיריית פריז, אן הידלגו, במטרה לגייס כספים באמצעות חסויות בכדי לשמר את המורשת הפריזאית ולהביא אמנות עכשווית אל המרחב הציבורי. "סלילת הדרך לעתיד, פירושה ביצוע פרויקטים שיעצבו מחדש את פני העיר" אמרה הידלגו "הדרך הטובה ביותר להמציא מחדש את העיר, היא להביא את האמנות לשטחים ציבוריים ולשחזר את מורשתה".

קרלה רטאוס, מעצבת מוצר בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולגי בחולון. רטאוס בעלת נסיון בתחום מחקר עיצוב ופיתוח מוצרי צריכה טכנולוגיים, יוצרת וכותבת אודות עיצוב.

אולי יעניין אותך גם...