הכישרון הצעיר, Rora Blue (יחצ)

על עיצוב מגדרי שמעתם? ויש גם קשר ישראלי

"לעיצוב יש כוח אדיר לכלול או להכיל ולכן החשיבות של מודעות למגדר בעיצוב עצומה" אומרת המעצבת נעמה אגסי "הרבה מהתפיסות החברתיות הקשורות במגדר, מוכתבות או באות לידי ביטוי גם בעיצוב אופנה וגם בעיצוב מוצר"

מחר, יום חמישי, 14/11, יתקיים טקס iphiGenia להענקת פרסים על עיצוב מודע מגדרית. הטקס, מתקיים זו הפעם השלישית, מטעם ה International Gender Design Network – ארגון בינלאומי המקדם נושאים של מגדר ושוויון בפרויקטים עתירי עיצוב, ובו בזמן, גם מעצבים שעוסקים בנושא. בראש הארגון, עומדת פרופ' אוטה ברנדס, חוקרת מובילה בתחום העיצוב והמגדר. הפרס הבינלאומי, הוא היחיד עד היום המוענק על תכנון מצטיין באוריאנטציה מגדרית והוא מוענק במוזיאון קלן לאמנויות שימושיות. הפרסים, מוענקים בשלוש קטגוריות: מעצבים צעירים, מוצרים חדשניים וחברות או יוזמות המקדמות את תחום העיצוב המגדרי בכלל.

גברים אינם בוכים, Rora Blue (יחצ)

ללא פשרות

בקטגוריית האבולוציה, שיבח חבר השופטים את העבודה המקיפה של גבריאל מאהר (איינדהובן)  על זהות מגדרית בעיצוב. לדבריהם "מאהר מתמקדת בזהות מגדרית בעיצוב, נושא מוזנח בעקרו. ללא פשרות ובעקביות, היא משלבת מספר סוגי הבעה ונעה בין תחומי עיצוב שונים. עבודתה בולטת בשל שיטות המחקר שלה, כמו גם בשל אופני הביטוי הויזואליים והוורבליים שלה. מאהר מהווה תרומה משמעותית להעלאת המודעות של עיצוב בעל רגישות מגדרית".

ללא פשרות (יחצ)
היא משלבת מספר סוגי הבעה (יחצ)

קוויר לראשונה בלבנון

בקטגוריית המהפכנות, זכה IMAGINE Workshop and Concert Series – פרויקט המובל על ידי ד"ר Seba Ali מהאוניברסיטה האמריקאית בבירות. על פי השופטים "כחלק מסדרת הסדנאות והקונצרטים של IMAGINE, מכוונים האירועים הרב תחומיים לנושאים כמו שיוויון מגדרי וזכויות אדם, ומושכים לא מעט תשומת לב. בנוסף למוסיקה, לריקוד ולמופעי התיאטרון המתקיימים על ידי אמנים נשכחים, תצוגת האופנה הקווירית הראשונה שאי פעם התקיימה בלבנון התרחשה ברחבי הקמפוס. הפעילות של סבה, מעידה על דיאלוג פתוח ואמיץ על אמנות, עיצוב ומגדר ובכך הוא מספק תרומה משמעותית לשיח הציבורי והאקדמי, כמו גם להעלאת המודעות לאחר".

תצוגת אופנה קווירית (יחצ)
לראשונה בלבנון (יחצ)

הצהרות חזקות

הפרס בקטגוריית בחירת הכישרון הצעיר, יוענק לבלוגר והמעצב Rora Blue. על פי השופטים "אנו משבחים את העבודה של Blue לגבי האפן הויזולי המובן והקליל של הפצה רעיונות וחוויות קולקטיביות. בדרך מקורית ביותר, היא משתמשת בקהל ומתרגמת את החוויה האישית לתוך גרפיקה וצילום. בלו היא לא רק מרשימה בביצוע שלה, אלא גם בהצהרות החזקות שהיא מפיצה".

מרשימה בביצוע (יחצ)
ובהצהרות החזקות (יחצ)

הקשר הישראלי

את פרסי התחרות, מעצבת לא אחרת מאשר נעמה אגסי הישראלית, בוגרת המכון הטכנולוגי חולון ומוסמכת האקדמיה לעיצוב באיינדהובן. אגסי, מעצבת ומיצרת מוצרים באפן עצמאי וכן עבור חברות בארץ ובעולם. עד כה, הוצגו עבודותיה בתערוכות ובשבועות עיצוב מסביב לעולם.

"חברי הארגון, יצרו אתי קשר אחרי שהתפרסם במגזין העיצוב Dezeen פרויקט שיצרתי, שעסק בשיער כאלמנט אסתטי בתכשיטי נשים, והציעו לי לעצב את פסלוני הפרס" אומרת המעצבת נעמה אגסי "משם, הקשר הלך והתחזק. ההצעה שלי לעיצוב הפרס מצאה חן בעיניהם, גם מבחינת המראה וגם בגלל הרעיון העומד מאחוריה. בנובמבר 2018, אפילו הוזמנתי לעיר קלן, שם נערך טקס הענקת הפרסים, כדי לספר על תהליך פיתוח הפסלונים".

נעמה אגסי (צילום ענבל מרמרי)

מהי בעצם החשיבות של מודעות למגדר בעיצוב?

"עצומה. הרבה מהתפיסות החברתיות הקשורות במגדר, מוכתבות או באות לידי ביטוי גם בעיצוב אופנה ובעיצוב מוצר. עיצוב מכתיב מה יהיה מיועד למי, וכך מקל או מקשה גם על אפן השימוש במוצר. לעיצוב יש כוח עצום לכלול (include) או להדיר (exclude). בנוסף, מוצרים רבים מיועדים לשימוש של גברים ונשים באפן שווה, אך מעוצבים למבנה גוף גברי בלבד. מחקרים עכשוויים מראים שהטיה זו, עלולה אף לסכן את חייהן של נשים, למשל בעיצוב של כלי רכב, אפודי מגן וכן הלאה".

תכשיטים שעירים (צילום דפנה טלמון)

בהשראת כוכבי ים

פסלוני הפרס שעיצבת, עשויים שתי שכבות של יציקת פורצלן וגילוף ידני. מה ייחודי ברעיון הצורני שלהם?

"אחרי שעצבתי את הפרסים בשנה שעברה, החליטו אנשי הארגון לעשות שימוש באותם פסלונים גם השנה. יצרתי אותם בהשראת כוכבי ים. ביולוגים, מגדירים חלק מהייצורים הימיים האלה כ'דיכוגמיים', מה שאומר שהם יכולים לשנות את מינם במהלך חייהם, לפעמים אפילו יותר מפעם אחת. זנים מסוימים של כוכבי ים, משנים את מינם בהתאם לסביבה שלהם; למשל לפי טמפרטורת המים, הימצאות מזון בסביבה וצרכי הִתרבות".

עבודה ידנית

ואיך פיתחת את הרעיון?

"שכללתי את הצורה ואת שטח הפנים של פסלון הפרס בהתבסס על המראה והמרקם של כוכב הים. על ידי הטמעת האזכורים הוויזואליים האלה בעיצוב, רציתי להצביע על כך שהתפיסה הקיימת של מין ומגדר מושפעת מאוד מנורמות חברתיות. אפילו בטבע, הרעיונות האלה מורכבים ונזילים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים".

שלושת הפרסים

אולי יעניין אותך גם...