למעלה משמאל ובכיוון השעון: ארנה ומשה צור, ורדה ויואב מסראירית ויונתן מונג'ק ומאירה קובלסקי
למעלה משמאל ובכיוון השעון: ארנה ומשה צור, ורדה ויואב מסראירית ויונתן מונג'ק ומאירה קובלסקי (צילומים באדיבות האדריכלים)

ארבעה אדריכלים מוכרים מפרגנים לנשים שאיתם לא רק ביום האישה

מי סירבה להצעה מפתה של פאולה נבונה? מי מכרה בניין בעשרות מיליוני שקלים? מי קיבלה את מתנת האדריכלות מלידה? ומי מצוינת בניהול סיטואציות מורכבות?

כשאני מבקשת מהאדריכלים יוני מונג'ק, יואב מסר, משה צור וצבי אפרת לתאר לי מה בבת הזוג שלהם הופך אותה למובילה? מהן התכונות שגורמות לה להיות כזו? ומה היא יודעת לעשות שהם לא? ממש קשה לעצור את שטף הדיבור שלהם. כולם, ממש בלי לשים לב, מדברים על האישה שאיתם תוך שימוש במילה 'אנחנו' כאילו מדובר בישות אחת ויחידה עד שלא בדיוק ברור איפה מתחילה האחת וממשיך השני או מתחיל האחד ונמשכת השנייה. כל ארבעת הזוגות עובדים בצמוד זה עם זה ולמרות שפרט למשרדם של צבי אפרת ומאירה קובלסקי, שמה של השותפה הצמודה כל כך לא מתנוסס על שלט המשרד, תפקידה של הגברת בכוח לא פחות חשוב אם לא יותר מזה של בן זוגה. ולא, אף אחד מארבעתם לא יכול היה להסתדר בלי האחת שלצדו.

יונתן מונג'ק על אירית מונג'ק: "אירית סירבה בצניעות להצעה של פאולה נבונה"

עובדים יחד: שמונה עשרה שנה.

הכשרה והתפקיד של אירית במשרד
: מעצבת אופנה ומוצר, שותפה מלאה ומנהלת המשרד.

תכונות
: "אירית מוכשרת בצורה היסטרית מצד אחד, ומצד שני, מאוד צנועה" אומר אדריכל יונתן מונג'ק "גם כשקבלה הצעה ממעצבת העל פאולה נבונה לבוא לעבוד איתה שנה במילאנו – סירבה לה בצניעות. היא עדינה ומתוקה ומצליחה להלהיב את כל בעלי המקצוע שסביבה, מבעל העסק ועד אחרון הפועלים. כשהיא נכנסת לחנות, יש אור וכולם מוצאים את עצמם מתקבצים סביבה. יש התלהבות מהיכולת שלה לבחור, לחבר ולחדש כי היא תמיד חושבת קדימה, ממציאה דברים מחדש, ובעלת יכולות חיבור טוטאליות, פילוסופית ופואטית בין אנשים והבתים שלהם".

"הכי אנחנו יחד" (צילום באדיבות יונתן מונג'ק)

מה אירית יודעת לעשות שאתה לא?
"אירית הייתה מעצבת אופנה ומוצר ועם השנים, ככל ששאלתי אותה עוד ועוד שאלות, מצאנו את עצמנו עובדים יחד מבלי לתכנן את זה מראש – פשוט נתנו לזה להתבצע. היום, המשרד שלנו הגיע למצב של שלמות של עשייה כך שכמו שטחינה מעורבבת עם מים כך שאי אפשר להפריד בין המרכיבים, אותו דבר קורה ביננו.

"הדבר שאני הכי מעריץ אצל אירית זה הקשר שלה עם הקליינטים שהופך לרמות של חברות כזו שמאפשרת לאנשים להתבטא באפן כל כך נכון בלי שידעו שיש להם את זה ואז הבתים שלהם הופכים הכי אישיים. אירית יודעת להקשיב גם בין השורות ושמה לב לסמנטיקה ולפסיקים. זו המתנה הקיימת בדי אן איי שלה המאפשרת לה להביא כל דבר לכדי הרמוניה. אירית אשפית בינלאומית בטקסטורות וצבעים ויכולה להיכנס לחדר ולבקש דוגמאות של ארבע עשרה סוגי צבע לבן ואז לבחור את הנכון ביותר. היא יכולה להשיג הרמוניה עיצובית בין אם היא בוחרת ריהוט באיטליה ובין אם מדובר בבחירת ריהוט בדרום תל אביב. מבחינתה זו אותה עבודה".

"אלופה בבחירת בגדים" (צילום באדיבות יונתן מונג'ק)

היום, היית יכול להסתדר בלעדיה?
"ברור שלא. הכישרון הכי גדול של אירית זה להעצים את המשרד בכללותו. היא יכולה בקלות לפתוח משרד אבל אני לא הייתי מוכן להיות בלעדיה. זה כמו להגיד שפעם רצתי עשרה קמ"ש והיום שלושים קמ"ש. בשנים האחרונות, מאז שאירית איתי, אנחנו יכולים להגיד כל בקר שאנחנו בתחילת הדרך שלנו כי אנחנו לא מפסיקים ליצור. בחיים לא הייתי מוותר על זה. היא מושכת וסוחפת את המשרד לרמות גבוהות בכל ההיבטים".

בכל חמש שנים יונתן מעניק לאירית ספר שירים
בכל חמש שנים יונתן מעניק לאירית ספר שירים (צילום באדיבות יונתן מונג'ק)

יואב מסר על ורדה מסר: "ורדה מכרה לא מזמן בניין בכמה עשרות מיליוני שקלים"

עובדים יחד: שנתיים.

הכשרה והתפקיד של ורדה במשרד
: מעצבת גראפית, אחראית על הפיתוח העסקי.

תכונות
: "ורדה גם עובדת וגם אמא וגם ספורטאית וגם סקיפרית וגם מבשלת מצוין. בנוסף, יש לה גם סטארט אפ משלה. כמו שהיא משיטה יכטה, ככה היא מסוגלת לעשות הכל. האפשרות לרחף על הגלים ולהתמודד איתם גם אם הים שקט וגם אם הגלים גבוהים, בין אם היא משתמשת ברוח או במנוע, היא יוצאת דפן ומעוררת השראה".

החופש לבחור, ורדה ויואב מסר
החופש לבחור, ורדה ויואב מסר (צילום באדיבות יואב מסר)

מה ורדה יודעת לעשות שאתה לא?
"כשורדה נכנסת למשרד בבקר, מדובר בהמון אור שנכנס יחד איתה. היא פשוט מובילה במאור פנים" אומר אדריכל יואב מסר "אין תענוג גדול מאשר לעבוד בצמוד עם מי שהיא גם חברה וגם בת הזוג שלך. יש אמון מלא ביננו בכל מה שקשור בשותפות ובאחריות וזה יוצר אנרגיה טובה כי אנחנו מאוד משלימים אחד את השנייה. ובנוסף, כשאנחנו נפגשים עם יזמים ולקוחות, אנחנו שמים לב שאנשים אוהבים ומאמינים במשרדים מסורתיים הבנויים על הרכב משפחתי. זה משדר יציבות וביטחון.

"בעוד אני עוסק בפן המקצועי, לורדה יש ראייה עסקית מאוד מפותחת כך שהנוכחות שלה מוסיפה המון ערך מוסף למשרד" מוסיף יואב "ורדה עושה את כל הניתוחים הכלכליים ומנהלת את הפן הטכנולוגי שכולל מערכות דיגיטליות וממוחשבות. היא יודעת לקחת פרויקט ולעשות לו ניתוח כלכלי. אני עף גבוה והיא מאוד חזקה בפרטים הקטנים. מכיוון שבעבר היה לורדה משרד פרסום ולאחר מכן ניהלה חברות ליצור בגדי ילדים, היא מאוד מדויקת כך שנכנסה לתחום הנדל"ן, היזמות והאדריכלות בקלות רבה והיום שולטת בחומר נהדר. יש לה רישיון תיווך והיא יודעת לעשות עסקאות של קנייה ומכירה של נכסים. לא מזמן היא מכרה בניין בכמה עשרות מיליוני שקלים".

"יודעת להתמודד עם הגלים" (צילום באדיבות יואב מסר)

היום, היית יכול להסתדר בלעדיה?
"העוצמה של ורדה זו הנינוחות שלה. היא מאוד מרככת את הדברים. היא באה מרקע עיצובי ולכן מבינה גם בפן הגרפי, המיתוגי והתדמיתי של הדברים. היום קשה לי לראות את האפשרות להסתדר בלעדיה מכיוון שעם הנינוחות שהיא מקרינה החוצה, היא מאוד מקלה על הלחץ והעומס במשרד מה שמאוד חשוב בהתנהלות הישגית".

"מאירת פנים" (צילום באדיבות יואב מסר)

משה צור: "ארנה טובה בסיטואציות מורכבות של עסק גדול המעסיק כתשעים עובדים המטפל בכמאה פרויקטים בו זמנית"

עובדים יחד:

ההכשרה והתפקיד של ארנה במשרד: אדריכלית ומתכננת ערים, שותפה בבעלות ומנכ"לית.

תכונות: "ארנה אינטליגנטית מאוד ובעלת ראייה בהירה של כל הסיטואציות הכלכליות והמקצועיות ולוקחת גם אחריות על כתיבת טקסטים בעת הצורך בשל יכולת ההבעה בכתב הבהירה, הנכונה והיפה שלה".

"בעלת ראייה בהירה" (צילום באדיבות משה צור)

מה ארנה יודעת לעשות שאתה לא?

"המשרד שלנו נקרא 'משה צור אדריכלים' רק בגלל שאני ייסדתי אותו והשם כבר הפך למותג כשארנה הצטרפה מספר שנים אחר כך. אבל כל זה לא מעיד על אופי השותפות ביננו שנמשכת כבר ארבעים ואחת שנה כששנינו למעשה מרכזים את המשרד יחד. לארנה יש רקע אקדמי מאוד איכותי בתחום האדריכלות ואפילו עבודת המסטר שלה, העוסקת בבתי דירות בתל אביב של שנות השלושים, נחשבת עד היום לאחת הנחשקות והמבוקשות בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. במהלך הזמן, ארנה ניהלה את היחידה לתיעוד בטכניון והרצתה בנושאי תולדות האדריכלות. אחרי כמה שנים פרשה מהאקדמיה והצטרפה למשרד.

"לאחר עוד כמה שנים, המשרד גדל וארנה לקחה על עצמה את ניהול המשרד הגדול בפן הכלכלי והתפעולי במקביל לפן המקצועי. בשל יתרונותיה הבולטים כאישה, ארנה אמונה יותר על הצד העסקי כי יש לה ראייה רחבה ומפוקחת. היום, ארנה מנהלת את כל מה שקשור בהתקשרויות, גביה, משכורות, כוח אדם וכדומה. בגלל שיש לה עין איכותית והבנה בצד האדריכלי כמו גם ראייה חדה בצד של התכנון, היא משמשת כמבקרת של איכות התכנון במשרד ומשתתפת בסיעורי המוחות והרבה פעמים מעירה הערות שמשנות ואף משפרות את התכנון. לא פעם, ארנה אפילו שמה אצבע על כיוונים שנראים לה פחות נכונים או פחות רלוונטיים, מה שחשוב מאוד לאיכות התכנון. ארנה היא גם שותפה נאמנה להתייעצות בכל דילמה במשרד, בכל דבר טוב או במשבר ובכל דבר במשרד המיוצג החוצה.

"עין איכותי וראייה מערכתית" (צילום באדיבות משה צור)

היום, היית יכול להסתדר בלעדיה?
"וודאי שלא. לא במשרד וגם לא בחיים. אנחנו אוהבים ויש לנו ילדים ונכדים ומשפחה מאוד מגובשת. ארנה היא חלק עצום בהצלחת המשרד. אנחנו מאוד משלימים אחד את השנייה. ארנה טובה בסיטואציות מורכבות של עסק גדול המעסיק כתשעים עובדים המטפל בכמאה פרויקטים בו זמנית. זה דורש המון שיקול דעת ומאוד עוזר לקחת החלטות. יש מי שמכנה אותנו היפה והחיה, או הפאוור קאפל כי אנחנו מחזקים מאוד זה את זה. ארנה נחשבת לשרת התרבות של המשרד ושל הבית והנה ממש בימים אלה חזרנו מנסיעה משפחתית לקרחונים בפטגוניה – חלום של ארנה שהצלחנו להגשים".

שרת התרבות בבית ובמשרד
שרת התרבות בבית ובמשרד (צילום באדיבות משה צור)

צבי אפרת: "מאירה קיבלה את מתנת האדריכלות כבר מלידה והיא מפתחת אותה עם השנים"

עובדים יחד: עשרים וארבע שנים.

ההכשרה והתפקיד של מאירה במשרד: שותפה מלאה, מנהלת המשרד ואדריכלית.

תכונות: "מאירה אוהבת את כל תהליך התכנון והבנייה והצדדים הקשורים בו" אומר אדריכל והיסטוריון האדריכלות צבי אפרת "ביומיום של פיתוח פרויקטים, זה דורש יכולת בולטת של תפיסה מערכתית שיש לה והבנה יסודית של כל המרכיבים בתהליך המורכב הזה. למאירה יש את כל מה שנדרש, כולל העמקה ויצירתיות , כדי להוביל פרויקטים אדריכליים מכל הסוגים".

"קיבלה מתנה מלידה" (צילום באדיבות מאירה קובלסקי)

מה מאירה יודעת לעשות שאתה לא?
"החלוקה ביננו ברורה מאוד. מאירה היא האדריכלית הדומיננטית במשרד, מה שהיה ברור מהתחלה כי היא המוכשרת יותר ולכן הדמות המקצועית הסמכותית. אני מעורב יותר באספקטים רעיוניים וברבדים אקדמיים של העבודות במשרד אבל התהליך המקצועי הוא לגמרי שלה מכיוון שהיא הרבה יותר קשורה ומובילה את תהליכי התכנון והבנייה באתרים ובלי שום ספק יותר טובה בזה ממני.

היום, היית יכול להסתדר בלעדיה?
"לא, למרות שבפן המקצועי מאירה הייתה בטח מסתדרת בלעדיי. יש לה עוצמה וסבלנות ויסודיות ובוודאי היא יותר מוכשרת בצד המקצועי והאנושי. עבודת האדריכל הדורשת אופי מיוחד המשלב עבודה מול רשויות ופרויקטים. למאירה יש, בלי ספק, יכולת של עבודה עם אנשים. יש בה עדינות ורגישות אבל גם סמכותיות וכוח מול רשויות ואנשי הבנייה. את מתנת האדריכלות והעיצוב היא קבלה כבר מלידה ופיתחה אותה עם השנים – יש לה את זה במנה גדושה".

אולי יעניין אותך גם...