אחת מ 100 הנשים המשפיעות בעולם מטעם ה BBC, בוגרת בצלאל דנית פלג, לידת ונוס (יחצ)

ה BBC בחר בדנית פלג לרשימת 100 הנשים המשפיעות בעולם

במהלך אחת הועידות בהן השתתפה דנית פלג, היא מצאה את עצמה בלי בגד ראוי ללבוש. מהר מאוד, היא עיצבה לעצמה חצאית במחשב הנייד והדפיסה אותה במדפסת תלת ממד. פלג הסתדרה. המגזין היוקרתי 'ווג' ודוגמנית העל טיירה בנקס כבר השתכנעו. עכשיו נשאר לשכנע את כל השאר

מזל טוב

"בעתיד, אני מקווה שהטכנולוגיה תשתכלל עוד יותר, ושנשים יוכלו לבחור לעצמן פריטי לבוש אופנתיים וברי קיימא כשהן פותחות את ארון הבגדים שלהן בבקר" אמרה מעצבת האופנה דנית פלג, כשהתבקשה על ידי מארגני רשימת 100 הנשים מעוררות ההשראה והמשפיעות בעולם מטעם ה BBC, להתבטא לגבי העתיד. מאז שהציגה את פרויקט הגמר שלה בבצלאל לפני ארבע שנים, הפכה פלג למובילת דעה ולדמות בולטת במיוחד בעולמות האופנה והטכנולוגיה. זה ממש לא פלא שהיא נבחרת, שוב ושוב, להכלל ברשימות בינלאומיות מכובדות.

הי דנית, מה שלומך?

"בסדר גמור, תודה".

מה את אומרת על הבשורה?

"מרגשת מאוד ומחמיאה. בעיקר בתור הישראלית היחידה ברשימה".

איך נודע לך שאת אחת מ 100 הנשים המשפיעות בעולם?

"לפני חודש התקשרו אלי מטעם ה BBC ובישרו לי שהם עוקבים אחרי הפעילות שלי. הם אמרו שהם מאוד מאמינים בחזון שלי ושחשוב למצוא כמה שיותר אלטרנטיבות מקיימות להפקת אופנה בימנו".

דנית פלג (יחצ)

ואיך זה המשיך משם?

"הם הזמינו אותי להעביר הרצאה בכנס השנתי שלהם בניו דלהי. כבר חזרתי לפני שבוע. במהלך החודש, ההרצאה תתפרסם בכל הערוצים של ה BBC". 

איך היה להרצות בהודו?

"מלחיץ ומרגש. נושא ההרצאה היה 'איך להפוך אופנה למעגלית', כלומר כזו שמתכלה או הופכת לבגד חדש בתום השימוש".

כלומר?

"ניסיתי לגעת בבעיות העכשוויות שעולם האופנה מייצר ולהעלות את המודעות של לקוחות שמחפשים לצרוך פריטי לבוש שמיוצרים אתית כלפי עובדי היצור בפרט והעולם בכלל. חשוב שבאפן מיידי נתחיל כולנו לחשוב על פתרונות ברי קיימא שממש ישנו את כל המעגל הזה".

דנית פלג, פרויקט גמר שהזניק את פלג גבוה והלאה (יחצ)

עלתה על משהו

דנית פלג היא בוגרת שנקר משנת 2015. פרויקט הגמר שלה, עסק בניסיון המסקרן לעשות שימוש במדפסת תלת ממד ביתית ולהבין למה לא מדפיסים בעזרתה בדים ולמה לא עושים בה שימוש בתחום האופנה. 

במה קולקציית הגמר שלך הייתה שונה מאלו של אחרים?

"ניסיתי משהו חדש שלא נעשה בו שימוש קודם. למעשה, הייתי צריכה ללמד את עצמי מאפס דיסציפלינה חדשה לגמרי ועדיין להגיע לקו הגמר בזמן יחד עם כל חבריי הסטודנטים. בסוף, הגיע יום התצוגה, הדוגמניות היו לבושות מכף רגל ועד ראש והכל הלך כמו שצריך". 

ומשם בעצם הכל היסטוריה

"אחרי כמה ימים, הקולקצייה כבר הופיעה במדיה בכל העולם".

גבוה והלאה

פלג לא עוצרת שם. בשנים המועטות מאז האירוע המכונן, היא כבר זכתה להכלל ברשימת 50 הנשים המשפיעות של פורבס, לעצב שמלה לספורטאית מובילה באולימפיאדה הפרלימפית ולהרצות באירוע השנתי של TED בניו יורק – הרצאה שהגיעה לאתר, תורגמה ליותר מארבעים שפות ונצפתה על ידי מיליונים ברחבי העולם. בנוסף, בארבע השנים האחרונות, היא הרצתה באינספור בתי ספר לאופנה וכנסים בשלושים מדינות – הספק מרשים ללא ספק. בשבוע שעבר, אפילו קיבלה הודעה נוספת על חלקה ברשימה יוקרתית נוספת שתחשף רק בהמשך החודש. בנוסף, והכי חושב, "בזמן הזה גם הספקתי להתחתן ולהביא לעולם בן בכור" אומרת פלג.

מתוך קולקציית לידת ונוס, איימי פרדי, אולימפיאדת הנכים, בפיונגצ'אנג, 2018 (יחצ)

צפית את כל זה? 

"ממש לא חשבתי שהפרויקט שלי יהפוך לקריירה ושאני אגיע אתו כל כך רחוק. מזה ארבע שנים, אני ממשיכה לבדוק איך כל זה יכול להפוך למשהו יומיומי וזמין. העבודה מרתקת, בעיקר כשאני מוזמנת לשתף פעולה עם חברות מאוד גדולות".

איך כל העניין הבינלאומי בך משפיע עליך?

ביומיום, כשאני עובדת בסטודיו, זה לא מה שמוביל אותי. מה שנחמד בזה, זה הכוח לשמש השראה, לעמוד על במות גדולות ולייצג את ישראל. לא פעם, יוצא לי לעמוד על הבמות האלה לצד נציגות מארצות ערב".

אז מה בדיוק את עושה?

"אני עובדת על פיתוח חומרים לבישים ופיתוח מדפסות שיוכלו בעתיד להדפיס בדים. יצא לי לעבוד עם חברת טכנולוגיה אמריקאית גדולה שמפתחת תוכנה למעצב אופנה. הגענו לשלב מתקדם שבו מעצב אופנה יעצב את הבגד וישלח את הקובץ להדפסה תוך ניטרול תוכנות המידול".

קיימות

את עוסקת גם בעיצוב אופנה של ממש?

"הקולקציה השלישית שלי כבר בדרך. אני מנסה לעשות עוד קולקציה אבל כל פעם יש פרויקטים יותר דחופים. עכשיו, כשהמדפסות מאוד התקדמו, אני כבר מדפיסה בדים במטר רץ".

איך את מתקדמת מקולקציה לקולקציה? 

"האתגר לקולקציה הבאה הוא שהחומרים יהיו לבישים ובנוסף, שניתן יהיה למחזר אותם ולהדפיס מהם בגדים חדשים בתום השימוש".

מה בעצם המטרה שלך?

"את יודעת שהיום רק אחוז אחד מכלל הביגוד של כל אוכלוסיית העולם עובר תהליך של מחזור? כל היתר, נשרף או נקבר מתחת לאדמה. אני רוצה להגיע למצב שהרב ממוחזר. מיום ליום, אני יותר מבינה את גודל הבעיה. בשנה האחרונה, אני בסטרס לא נורמלי. בעבר, הייתי קונה המון ברשתות הגדולות והיום, אני פשוט לא מסוגלת. היום, אני מעדיפה לקנות מעט ממעצבות ישראליות שאני יודעת באילו תנאים הן יוצרות את הבגדים שלהן".

קולקציה ראשונה, Liberty (יחצ)
ניסיונות ראשונים (יחצ)
קולקציה שניה, Birth of Venus (יחצ)
הטכניקה מתפתחת (יחצ)

בתת מודע

מה היית מציעה לסטודנטים בתחילת דרכם?

"אני שמחה לפגוש ולדבר איתם בגובה העיניים. המשימה של כולנו היא לחפש אלטרנטיבות לפתרון בעיות עולם האופנה. בכל מקרה, שווה לקחת סיכונים ולחשוב אחרת".

מה הצבע האהוב עליך?

אני לא אגיד שחור, למרות שרב הזמן אני לובשת שחור. אני אוהבת תכלת שהופיע בקולקציה הראשונה שלי. בקולקציה הבאה מופיע הרבה צהוב ניאון". 

מה החומר האהוב עליך?

"עכשיו זה צמר. רב האנשים, לא יודעים שאפשר לייצר גם טי שירט דקיקה מצמר. זה כבר לא אותו חומר חם ודוקרני והוא מגיע בהמון גימורים. גם בסוף דרכו, הוא הופך לחומר ממש טוב לאדמה".

מהי טכניקת העיצוב האהובה עליך?

"הדפסה. אני מקווה שבעוד כמה שנים, נוכל כולנו ללבוש בגדים העשויים מקובצי מחשב שנוכל לשלוח באי מייל אחד לשני.

ומה לגבי מקורות השראה?

"בדרך כלל, שינויים וטרנדים שקורים סביבי ונכנסים לי למוח ולתת מודע, הם אלה שמניעים אותי לפעולה".

מסתכלת קדימה (יחצ)

אולי יעניין אותך גם...