מהתערוכה Planet, הארץ המובטחת (David Burns and Austin Young)

ביופיליה: טרנד העיצוב הראשון שנסקור בשנת 2020

מה זה בכלל ביופיליה? למה כדאי לכולנו לאמץ אותה? מה הקשר שלה לעיצוב הבתים שלנו? ואיך מיישמים אותה בכמה צעדים פשוטים? הכל בפנים

מאוד טרנדי לדבר עכשיו על ביופיליה, אבל, אלוהים אדירים, מה זה בכלל? על פניו, לא מילה סקסית במיוחד. משהו שבין ביולוגיה ופדופיליה (סליחה, כן?!). נשמע טיפה מפחיד אפילו. אבל, מסתבר, שזה ממש לא ככה. 'ביו' זה טבע. 'פיליה' זו אהבה, (ביוונית כמובן). וביחד, 'ביופיליה' היא בעצם אהבת החיים – הנטייה האנושית להתקשר עם הטבע ולהתפעל ממנו.

כל זה קורה, איך לא, תוך כדי צפייה בתופעות טבעיות כמו צמיחת עצים וצמחים, שמיעת רחש ציפורים ופרפרים ופליאה אינסופית ממחזור החיים. בואו, ביננו, זה נשמע מליצי משהו, ואפילו כמעט משעשע בעולם של היי טק, טכנולוגיה ורשתות חברתיות. אבל, היי, זה לגמרי כאן, זה הולך ומתגבר וזה לגמרי צפוי להישאר.

המרכז למדעי המוח על שם צרלס וסוזן גודמן (צילום: YBGSNA אדריכלים)
עמק הצבאים בירושלים, ממש מחוץ לבית (צילופ פלאש 90)

עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

כדאי לכם

כמובן שלא נלאה אתכם במיני מחקרים. אבל רק נציין, ממש בקצרה, שהוכח מדעית, שהבילוי בטבע נתפס כחיוני לבריאות הגופנית והנפשית שלנו כבני האדם. ואפילו, ככה מסתבר, כשאנחנו בטבע, אנחנו מגיבים ממש טוב לכוחות ולגירויים שלו ברגיעה ושקט נפשי. בעולם כמו שלנו, שבו המתח, הלחץ והחרדה משחקים תפקיד מרכזי, ולעיתים אפילו שולטים בחיינו, מי לא צריך קצת שלווה מנחמת שכזו? ואם אפשר לעשות את זה בתוך הבית פנימה – אז למה לא בעצם?

חיוני לבריאות, כרכום עיצוב נוף (צילום: עמית גירון)
גופנית ונפשית, כרכום עיצוב נוף (צילום: עמית גירון)

טבע בעיר

בכל העולם, התקופה האחרונה, מאופיינת בכניסה של עוד ועוד אזרחים לערים הגדולות. בגלל הריחוק מהטבע והדירות שהולכות וקטנות, יצרה התופעה (שרק תלך ותגדל) מיני התנהגויות ותחביבים חדשים ישנים, כמו טיפוח גינות קהילתיות, גידול צמחי תבלין ומרפא באדניות ואיסוף, עד אובססיבי ממש, של צמחי בית. תופעה חדשה, אופנתית לא פחות, הקשורה בעקיפין לנושא, היא הצמחונות במקרה המתון והטבעונות, במקרה הקיצוני יותר. 

ריהוט עץ והרבה צמחייה, תומיק (צילום: בועז לביא)
אדניות ועציצים, Prat Living (צילום: יחצ)

כנסו בפנים

איך כל זה קשור לבתים שלכם, אתם שואלים? כשרובינו עסוקים בימים מוטרפים של 'ילדים, עבודה, סידורים', לבית שלנו יש תפקיד חשוב. חשוב מאוד אפילו. כשאין לנו זמן לצאת אל הטבע, התפקיד שלנו, הוא להביא את הטבע הביתה, ואפילו למקום העבודה, ולתת לו כמה שיותר מקום. ככה, בעצם, אנחנו מפצים את עצמינו על הריחוק מהטבע. בין אם הוא מגיע כרהיט או אפילו כתמונה, אנחנו שואבים ממנו אנרגיה מבורכת שעוזרת לנו להתמודד עם המציאות. כך, יותר ויותר משתרבב הטבע לבתים של כולנו במיני פריטים כמו רהיטים, פריטי טקסטיל, אביזרי נוי, צמחים, פרחים ועוד ועוד.

עיצוב טבעוני, טולמנ'ס (צילום: יחצ)
במראה צמחוני, הביטאט (צילום: יחצ)

עשרה עקרונות לעיצוב ביופילי

  1. פתחו מודעות לסביבה ולאיכותה. אל תזרקו. בידקו אם הרהיטים הקיימים עשויים לשמש אתכם. חשבו על קיימות וזכרו שמיחזור ומיחדוש הן לא מילים גסות. 
  2. שלבו אלמנטים טבעיים בבית ובמקום העבודה, ליצירת סביבה בריאה ומעודדת יצירתיות ושגשוג.
  3. השתדלו לייצר לעצמכם פתחים עם מבט אל החוץ. אפילו פיסת שמיים קטנה יכולה לעורר השראה.
  4. גם בימים קרים, אפשרו לאור טבעי ואוויר צח לחדור ולזרום פנימה.
  5. נסו ליצור חללים מאוזנים והרמוניים, נוחים, נינוחים, מרגיעים ונעימים.
  6. השתמשו בכמה שיותר חומרים טבעיים: אבן טבעית, עץ, במבוק, קש, טקסטיל מהטבע וכדומה.
  7. ריהוט עשוי עץ, מתיישן יפה ותורם לתחושה של נינוחות. שמיכת צמר ליד, ללא ספק תשלים אווירה הרמונית רגועה.
  8. נסו ליצור המשכיות עם החוץ באמצעות שילוב של גוונים מהטבע: חומים, ירוקים, כחולים ואחרים. השתמשו בהם כנקודת פוקוס וככתמי צבע לסירוגין. 
  9. שלבו אדניות, עציצים ואגרטלי פרחים. שימו לב, שכל כלי עשוי לשמש ככלי קיבול לצמח או פרח. וואבי סאבי – מכירים? אל תשכחו לאהוב ולתחזק.
  10. תזכורת: אל תגזימו. עם כל הכבוד לטרנד, בין אם הוא חולף או כזה שמתחזק ונשאר קבוע, התייחסו אליו כאל המלצה בלבד.
פרחים בבית אור בבית, Prat Living (צילום: יחצ)
ושילוב בין גוונים וחומרים טבעיים, כלי אור (צילום: יחצ)

עצים בתערוכה

ממש עכשיו, מוצגות בארץ שתי תערוכות, בתל אביב ובבאר שבע, שעוסקות בקשר שלנו עם הטבע. בגלריה האוניברסיטאית שבאוניברסיטת תל אביב, מוצגת (החל מאתמול) התערוכה 'Planet: צמחים חושבים. חושבים צמחים'. התערוכה, בוחנת את היחסים המשתנים בין כח וקיימות מנקודת המבט של שימוש בצמחיה ובמים, בהקשר מקומי ומפרספקטיבה היסטורית. התערוכה מערערת על אופני השימוש של בני האדם במשאבי טבע, ומעלה מודעות לצמחים כיצורים תבוניים, בעלי דפוסי קבלת החלטות ייחודיים. היא מדגימה את הפוטנציאל הטמון בשילוב בין ידע מחקרי ואמנותי כדרך להתמודדות עם הסוגיות האקולוגיות הבוערות של ימינו.

מתוך התערוכה Planet, הסלון, קולקטיב אנייה (צילום: יחצ)

תערוכה נוספת, היא 'מה אומרים העצים אולגה – בין אמנות וטבע' שמוצגת עכשיו במוזיאון הנגב. הפרויקט המוצג בתערוכה, משקף את ההיסטוריה המורכבת של מערכת היחסים בין האדם והטבע, ומטרתו – הקמת אוטופיה מדעית אמנותית שתוכל להפחית את הנזק שנגרם לטבע עקב הזמן והפעילות האנושית. המסר של התערוכה, בין היתר, הוא שהעץ הוא אורגניזם חי, בשונה מהאבנים והדוממים במדבר, ושיש לכבדו. 

מה אומרים העצים, מוזאון הנגב לאמנות (צילום: מאי אופנהיים)

ממש לא מזמן, סיקרנו בין היתר, כאן ב LEGIT, את התערוכה 'אנחנו העצים' שהוצגה במכון קרטייה בפריז ועסקה כולה בעצים. דברנו גם על לוח השנה של צלם העל דיוויד לה שאפל (בשיתוף עם לוואצה) שעסק כל כולו ב'חגיגה עם' או 'פעולה עבור' כדור הארץ. הבאנו גם כתבות על פעילותו של לאונרדו דיקפריו לטובת שימור זני בעלי חיים נכחדים

ולמה אני מזכירה את כל זה? כי העיסוק בנושאים האלה הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו. וככזה, אין פלא שהוא נכנס לנו גם לתוך הבתים.

מתוך התערוכה אנחנו העצים, קרטייה, פריז (צילום: Thibaut Voisin)
חודש מאי, הוקדש לאכפתיות (צילום: דיוויד לה שאפל)

אולי יעניין אותך גם...