ביאנקה ספריינס , שמיכת ביטחון, גלריה פריסקופ (צילום סיגל קולטון)

על מה שבין ביטחון, אמנות יהודית, עיצוב הונגרי, עתידנות וצנזורה: חובה לראות

בגלריה פריסקופ עבודות נייר מדברות דווקא על ביטחון, בירושלים מתקיימת ביאנלה רביעית לאמנות יהודית ובמוזיאון תל אביב אמנית מנסה לפצח את מה שלעולם לא נבין

Feel safe

בגלריה פריסקופ, תפתח הערב, יום חמישי, 10/10, תערוכת היחיד 'שמיכות ביטחון' של אמנית הנייר העכשווית, ביינקה ספריינס. בתערוכה, יוצגו שלוש שמיכות ביטחון הומניטריות המשמשות כמטאפורה לזכויות אדם בסיסיות ולצרכיים הומנטריים ראשוניים של ביטחון, הגנה, קבלה, כבוד, וחופש.

ספריינס, הידועה בשפת הנייר המקורית שפיתחה ובקומפוזיציות הגדולות והמורכבות שלה, הופכת נייר לעבודות אומנות מורכבות ומרובדות היוצרות רושם ויזואלי יחודי. היא מדביקה מאות חתיכות נייר שנקרעו ידנית ליצירת תבליטים מפוסלים וציוריים. כשעבודותיה משלבות מגוון נושאים חברתיים כמו עקירה, נדידה, וקליטה מחודשת.

/// אוצרת: טל בק. עד: 15/11. בן-יהודה 176, תל אביב.

מאות חתיכות ניר (צילום סיגל קולטון)
המתגבשות לכדי יצירות מרהיבות (צילום סיגל קולטון)

קאפה בישראל

במסגרת שנת תרבות הונגריה ישראל, יפתח בין התאריכים 10-26/10, בביתן הפדרציה בנמל תל אביב מתחם תערוכות הונגרי. שיציג שתי תערוכות: הראשונה, 'קאפה בישראל' מרכזת את יצירותיו של האמן ההונגרי היהודי המפורסם רוברט קאפה המציג דרך צילומיו את ימיה הראשונים של המדינה. הצלם ההונגרי המפורסם, רוברט קאפה, הפך במהלך קריירה קצרה לאחד הצלמים המוערכים ביותר בעולם, לאחר שצילם מאורעות בולטים במאה ה-20 והצליח ליצור עולם שלם של אומנות מרשימה ומרגשת. בין השנים 1948-1950 קאפה צילם את ארץ ישראל הצעירה בשלוש הזדמנויות בהן תפס את המציאות הסבוכה של המדינה שבדיוק קמה, צילם את הגעת המעפילים ובניית המעברות, והצליח לתת צד אנושי ומיוחד אשר הנציח את השמחה, הצפייה והמצוקות שליוו את האזרחים הישראלים, דרך מתן ביטוי לרוח התקופה החדשה לצד האופטימיות של קום המדינה.
/// נמל תל אביב. הכניסה בתשלום. בתאריכים 15-17/10 הכניסה חינם.
בסמוך לחיפה, 1950, ילד מהגר במחנה מעבר (צילום רוברט קאפה)
חיפה, 1949-50, עולים חדשים יורדים מסיפונה של תיאודור הרצל (צילום רוברט קאפה)
התערוכה השנייה היא 'אמנות היומיום – אמנות שימושית ועיצוב מהונגריה'. במסגרתה, תציג האקדמיה ההונגרית לאומנויות (NMA) עבודות יד ועיצוב עם תחומי הביניים והשפעות הדדיות דרך הצגת העבודה היומיומית של האמנים.הקהל הישראלי יחווה את החוויה המלאה והסוחפת ביותר, דרך הצגת הזרמים האופייניים ביותר של האומנות השימושית והעיצובית ההונגרית. מנעד היצירות כמעט ולא נגמר, וכך, בין היצירות אפשר למצוא עיצובי תכשיטים, בגדי עור בעיבוד לייזר, אוסף כלי נגינה יוצאי דופן – כמו כלי מיתר אלקטרוניים ללא אקוסטיקה, מיצגי קרמיקה ופורצלן. וגולת הכותרת – חידושי עיצוב הספורט וכלי הרכב, במסגרת שיתוף פעולה עם מרצדס בנץ על ידי מעצבים מהונגריה. אמן הכבוד בתערוכה הוא המעצב הישראלי דן רייזינגר, שנולד במדיירקניז'ה, חבר באגודת הפלקטים ההונגרית. בחנוכת הפסל שפיסל, המנציח את קורבנות השואה ברובע יוז'ף-ווארוש בבודפשט, נכחו באפריל 2016 לצד משפחת האמן גם השגריר הישראלי בהונגריה יחד עם חברי הפרלמנט ההונגרי ונציגי העירייה.
/// אוצר: ארנו שארה. נמל תל אביב. הכניסה בתשלום. בתאריכים 15-17/10 הכניסה חינם.
אסתר הרנד דום (צילום MMA)
פטר בורקוביץ' (צילום MMA)

בלי צנזורה

בגלריה בן עמי תפתח, ביון חמישי, 10/10, התערוכה הקבוצתית 'בלי צנזורה' אליה הגיעו אמנים בקול קורא להציג עבודות עם אמירה שנוגעת בכל מה שכואב, לוחץ, דוקר, מדמם ובדברים שמפריעים להם בחיים בכלל או בחברה הישראלית בפרט.למעשה, מדובר בתערוכת מחאה. האמנים, התבקשו להגידאת כל מה שלא יפה להגיד אבל בוער להם לבטא. כך, מדובר באמנות בועטת, כואבת, עם אמירה (ואולי גם עם יכולת השפעה) שתוצג בגלריה למשך כחודש ימים ללא צנזורה.

/// אוצר: יוחנן הרסון. עד: 5/11. החשמל 12, תל אביב.

מה שכואב, יוחנן הרסון (יחצ)

סובלנות חברתית

היום, יום חמישי, תפתח גם במכון ון ליר בירושלים, התערוכה 'מקבלה להמנעות' של האמנית הבריטית בברלי ג'יין סטיוארט. בתערוכה, בוחנת סטיוארט נושאים רבים בהם, מגוון חברתי, זהות, הכלה (אינקלוסיביות) ובלעדיות (אקסקלוסיביות). היצירה קוראת לסובלנות חברתית והבנה בין חלקים שונים בעולמנו, והיא עבודה מקדימה לקראת יצירה גדולה יותר. עבודתה של סטיוארט מעלה את השאלה עד כמה היהודים מוכנים להושיט יד למי שאמונתו אחרת ודרך חייו שונה. היא שואלת עד כמה מוכנים היהודים לקבל את האחר ומדוע אינם מצליחים להבין יותר ולקבל אחד את אמונתו של מי שאינו שייך לקהילה שלהם.

/// עד: 28/11. ז'בוטינסקי 143, ירושלים.

WhatsApp Image (יחצ)
יותר קבלה או יותר הימנעות? (יחצ)

ביאנלה רביעית לאמנות יהודית

'לשם שמיים' הוא שמה של הביאנלה הרביעית של ירושלים לאמנות יהודית עכשווית שתפתח הערב בארבעה עשר אתרים ברחבי העיר. באירועים, יכללו 30 תערוכות, 200 אמנים מקומיים ובינלאומיים המייצגים חמש יבשות. נושא הביאנלה, מאפשר את בחינת המניע לפעולה באפן כללי וליצירה אמנותית בפרט. כמו כן, הוא מהדהד לרעיון מרכזי במסורת היהודית – המחלוקת. בניין ימק"א יארח שלוש תערוכות מרכזיות" 'זיארה: חוכמה מרוקאית משותפת' בה יציגו אמנים מרוקאים ויוצאי מרוקו, 'מפל מים' של מרינה אברמוביץ', 'ללא כתב' של האמנית ההודית אסתה בוטייל.

תערוכות נוספות יוצגו במכון ון ליר, במוזיאון וולפסון לאמנות יהודית, בקמפוס היברו יונין קולג', בבנין כלל, בחוצות היוצר וברחובות העיר.

/// עד: 28/11.

family - חורחה גיל
Marina Abramovic_Waterfall_2000-2003_Courtesy of the Marina Abramović Archives and MONA

אולי יעניין אותך גם...