אקספו 2020, דובאי. מימין: ביתן הקיימות / משמאל: ביתן האמירויות (יח"צ)

המבנים המטורפים שיחכו ל 25 מיליון המבקרים באקספו 2020

בדובאי, כמו בדובאי, אין דבר כזה יותר מדי גרנדיוזי או פומפוזי. עכשיו, כשנחשפו המבנים המרכזיים של התערוכה, אין ספק שיש למה לחכות, רק שזה ייקח עוד שנה שלמה

לקראת פתיחתו של 'אקספו 2020' בדובאי, עם עיכוב אופנתי "תלוי מצב" של שנה שלמה, ייפתח באוקטובר הבא, האירוע הגלובלי הגדול בעולם. אין ספק, שהפעם, הוא עומד להיות אפילו יותר מרתק מהרגיל. וזה, לא רק כי ישראל תחשוף בו תצוגת תכלית עם ביתן משלה שכולו כחול לבן, אלא היא תוכל גם להציג את תוצריה והישגיה המרשימים בפני קהל שיהיה ברובו ערבי ושעד עכשיו היה חסום בפניה. כל זה, הופך לעוד הרבה יותר מרגש, בהתחשב בעובדה שבאמירות מדווחים שצפויים להגיע לאירוע לא פחות מ 25 מיליון אורחים.

4.5 קמ"ר של תצוגות תכלית (יח"צ)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

בונים במרץ

אלא שהאירוע נדחה, ובינתיים יש עיכובים וגם בנייתו של הביתן הישראלי, כמו של שאר הביתנים הזרים, נעצרה לתקופת זמן של כחצי שנה בגלל נגיף הקורונה. באותו זמן ובאותו מקום, באיחוד האמירויות לא בזבזו רגע, המשיכו לבנות במרץ והנה בימים אלה, הם משחררים לתקשורת צילומים של מספר מבנים מרכזיים שרק הושלמו ושבהם יתארחו באי האירוע.

התערוכה כולה, תתקיים במתחם שמוקם מהיסוד בין דובאי ואבו דאבי, ששטחו הכולל הוא כארבעה קמ"ר וחצי. המתחם, מחולק לשלושה מרחבים נושאיים (קיימות, ניידות, הזדמנויות) שבהם ביתני תצוגה קונספטואליים, ביתני מדינות וביתני חברות.

שלושה שערי כניסה (יח"צ)
אחד לכל מרחב (יח"צ)

הכיכר המרכזית

במרכז המתחם, שתוכנן על ידי חברת HOK האמריקאית, נצבת כיכר Al Wasl שמעליה במבנה עגול דמוי כיפה ענקית. בתוך הכיפה, שעשויה רשת מתכת בדוגמה שעוצבה בהשראת הסמליל של התערוכה, יוקרנו סרטונים שונים.

אותה כיכר, שעוצבה על ידי משרד האדריכלים האמריקאי Adrian Smith ו Gordon Gill , מהווה צומת בין שלושת האזורים התמטיים של התערוכה. 

הכיכר המרכזית (יח"צ)
עם הכיפה הצומה (יח"צ)
והקרנות הסרטונים בתוכה (יח"צ)

בז בתעופה

ממש ליד הכיכר, ניצב הביתן של איחוד האמירויות שתוכנן על ידי האדריכל הספרדי סנטיאגו קלטרווה. המבנה, שעוצב בהשראת בז בתעופה, כולל חללי תצוגה, אודיטוריום בתי קפה ומתחמי VIP.

ביתן האמירויות (יח"צ)
ממוקם במרכז העניינים (יח"צ)
וכבר עומד בשטח (יח"צ)

שלושה מרחבים

ביתן הקיימות, שתוכנן על ידי משרד האדריכלים הגלובלי Grimshaw, עוצב כך שגג תלוי, שמשמש גם כפלטפורמה לפאנלים סולריים, מצל על חללי התצוגה והגנים בסביבתו. מסביבו, עצים סולריים יספקו תוספת חשמל לשימושי התערוכה. בתום התערוכה, מתוכנן הביתן לשמש כמוזיאון מדע.

ביתן הקיימות (יח"צ)
והאקווריום בתוכו (יח"צ)

בסמוך לכניסה הדרומית של המתחם, משרד האדריכלים Foster & Partners כמעט השלים את ביתן הניידות שתוכנן בדומה לצורת תלתן. הביתן, הוא מאין מגרש תצוגה לחדשנות טכנולוגית הקשורה בניידות והוא כולל מסלול מבקרים שאורכו 340 מטרים לתצוגת כלי רכב מסוגים שונים.

ביתן הניידות (יח"צ)
בתכנון פוסטר ושות' (יח"צ)

המבנה השלישי, בנושא הזדמנויות, תוכנן על ידי משרד האדריכלים AGi.

מתחם ההזדמנויות (יח"צ)
ושער הכניסה אליו (יח"צ)

שלושה מסלולים להולכי רגל, שיובילו מהכיכר המרכזית לביתני הנושא ולשלושת האזורים של התערוכה, יעוצבו כך שמבנים דמויי עצים ישפכו עליהן צל וינעימו את שהייתם של המבקרים בחום צפוי של כשלושים מעלות.

שבילי הליכה מוצלים (יח"צ)

תחרות הביתן המרשים

לצד המבנים המרכזיים, 192 ביתנים לאומיים הולכים ונבנים בשטח התערוכה. פרט לתחרות על הישגים משמעותיים שמציגות המדינות בתערוכה, מתקיימת בתערוכה תחרות נוספת, שכבר הפכה לגלויה, על תכנון ובניית הביתנים הלאומיים. על הביתנים האלה, כולל על הביתן הישראלי, נכתוב בהמשך. יש בהחלט למה לחכות.

הביתן של ערב הסעודית (הדמיה יח"צ)
הביתן של מרוקו (יח"צ)
הביתן הבלגי (הדמיה יח"צ)

אולי יעניין אותך גם...