כיכר ששודרגה על ידי תושבים
כיכר ששודרגה על ידי תושבים (צילום יחצ)

על 'פלייסמייקינג' שמעתם? פסטיבל אורבני חגיגי יתקיים בירושלים

כנס מקצועי, חנוכת רחוב מחודש ועוד עשרות אירועים ברחבי השכונות יתקיימו במשך שמונת ימי החג במטרה להעיר את תשומת לבם של תושבים ליזמות פעילה במרחב העירוני

אם לא שמעתם עד עכשיו על צמד המילים 'תעשו מקום', או באנגלית 'פלייסמייקינג', יש מצב שאתם לא בעניינים, או לפחות לא מיושרי קו בכל מה שקשור בעיצוב וניהול של מרחבים ציבוריים. 'תעשו מקום' היא למעשה גישה תכנונית ועיצובית ובה בעת גם חברתית וקהילתית. מקורה בביקורת על התכנון הנחשב "רגיל" המפספס את הצרכים והרצונות של משתמשי היומיום במרחב. כך, בשנים האחרונות, מתחזקת התפישה שכל אחד, בכל מקום, יכול ליזום התערבות במרחב הציבורי וכך להפוך אותו ל'מקום' בעל משמעות וזהות תוך שיתוף הקהילה בפרויקטים המשפיעים באפן מידי על חייהם.

קהילות של הגישה, הכוללות ארגונים של תושבים, עמותות, גופים ציבוריים ומסחריים ואנשי מקצוע מצויות ברחבי העולם כולו. היופי בפעילות הוא בכך שההתארגנות היא מקומית ואינה תלויה בגורמי ממשל. 'תעשו מקום' הירושלמית, בהובלת חברת 'עדן' ואגף חברה בעיריית ירושלים, ובשותפות רובע מרכז ואגפי התפעול והתכנון, לא רק קוראת לעשייה והעצמה של תושבים ושותפים מקומיים בזיהוי פוטנציאל ופיתוח מרחבים מגוונים, דינמיים, צבעוניים, יצירתיים, נגישים ובעלי משמעות, אלא גם אמונה על כמאה פרויקטים בשכונות שונות בירושלים שכבר יצאו אל הפועל.

פעילות לקראת פסטיבל פלייסמייקינג
פעילות לקראת פסטיבל פלייסמייקינג (צילום איילת קראוס)

"תענוג לראות את היצירתיות ואת היכולת של קהילות ותושבים ליצור מקומות מעניינים וייחודים בירושלים. אמר אלון שפייזר, מנכ"ל חברת עדן "אנחנו בהחלט רואים את התושבים כיזמים ושותפים בפיתוח המרחב העירוני בירושלים, ואני גאה ושמח על קיום פסטיבל גדול ומרשים הפתוח לקהל".

פרויקט התחדשות, רחוב פייר קניג
פרויקט התחדשות, רחוב פייר קניג (צילום דניאל רחמים)

לקראת חנוכה, תקיים 'תעשו מקום' הירושלמית פסטיבל הכולל עשרות אירועים וחגיגות קהילתיות. בפסטיבל, שיתקיים בשמונת ימי החג, 2-10/12, יתקיימו כשלושים אירועי תרבות, יצירה ופנאי לכל המשפחה בעשרות נקודות 'פלייסמייקינג' רחבי העיר ובשכונות השונות. בין שלל האירועים, יתקיים ביום ראשון, 2/12, הכנס המקצועי הראשון לפלייסמייקינג ישראלי המזמין מתכנני ערים, אדריכלים, עובדי רשויות ואמנים לבוא ללמוד על המודל הירושלמי, להכיר אנשי עשייה ולחזות בפרויקטים שמומשו בשכונות העיר השונות.

פייר קניג המחודש
פייר קניג המחודש (צילום דניאל רחמים)

אירוע מרתק נוסף הוא חנוכה מחודשת של רחוב פייר קניג שבאזור התעשייה של תלפיות. הפרויקט, בן החלוף, שבוצע על ידי אדריכל ייטב בוסירה, כולל ארגון מחודש של התנועה והתשתית לאורך ארבע מאות וחמישים מטרים בצדו המזרחי של הרחוב, עיצוב מחודש של הנוף, ריהוט ושילוב של חמש סככות ניידות המיועדות לשימושים שונים שבהם תערוכות מתחלפות, נקודות USB לטעינת מכשירים סלולריים, מנוחה ועוד. שינוי פני הרחוב זמני שכן הוא יושב על תוואי הקו הכחול של הרכבת הקלה והוא ייהרס עם תחילת העבודות אי שם בטווח הזמן שבין שנתיים ושש שנים מעכשיו. אירוע חנוכת הרחוב ייערך ביום ששי, 7/12, בשילוב מופעי תיאטרון, אומנות ומוסיקה.

הפרויקט הינו יוזמה ושיתוף פעולה של הרשות לצעירים בעיריית ירושלים, חברת עדן, הרל״י והמפעל.

לזמן מוגבל בלבד
לזמן מוגבל בלבד (צילום דניאל רחמים)

אולי יעניין אותך גם...