מתוך התערוכה 'מצבי קיצון נייר ישראלי 2017'
מתוך התערוכה 'מצבי קיצון נייר ישראלי 2017' (צילום טל גליק)

און / אוף הוא הנושא של הביאנלה החדשה לאמנויות ועיצוב במוז"א

הביאנלה, שתתקים ב 2020, תחשוף תמונת מצב בדגש על קרמיקה, זכוכית, צורפות, טקסטיל ונייר ותהווה המשך טבעי לאוספי המוזיאון בתחומי התרבות החומרית המקומית

בשנת 2020 תיפתח לראשונה במוז״א – מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב, הביאנלה לאומנויות ועיצוב תל־אביב, שתציג תמונת מצב עדכנית של תחומי האומנויות והעיצוב השונים, בדגש על קרמיקה, זכוכית, צורפות, טקסטיל ונייר. הביאנלה תהווה המשך טבעי לעיסוק רב־השנים של המוזיאון על אוספיו בתחומי התרבות החומרית המקומית. הביאנלה תתקיים בשיתוף אגודת אמני הקרמיקה בישראל ותשאף לשיתוף פעולה עם האקדמיות לעיצוב ואמנות ועם המוסדות המובילים ומקדמים תחומי היצירה אלו. האוצרים הראשיים של הביאנלה הם: אנריאטה אליעזר ברונר ויובל סער, בשיתוף עם אוצרי המשנה מירב רהט, ניר הרמט וליאורה רוזין.

הביאנלה, שתימשך כחצי שנה, תתפרש ברחבי המוזיאון ותציג את התחומים השונים, כשהם משולבים זה בזה. תחת התמה ״און/אוף״ תבקש הביאנלה להציג עבודות, שבבסיסן מצוי המתח בין עבר, הווה ועתיד; בין מלאכות ותיקות ועבודת יד לבין שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ובכלים דיגיטליים; בין המסורתי לאקספרימנטלי; בין החד־פעמי, הקונספטואלי והאמנותי לבין התעשייתי, התכליתי והפונקציונלי. זאת במטרה לחשוף לקהל הרחב את שדה הפעולה היום־יומי של האומנים והמעצבים המקומיים ולהציג כיצד פרקטיקות אומנותיות אלה באות לידי ביטוי במאה ה־21, משפיעות זו על זו ומושפעות זו מזו.

הצגתה לראשונה במוזיאון של ביאנלה רב־תחומית נובעת מתוך ההכרה, שבמאה ה־21 תחומי הקראפט השונים אינם פועלים בחלל ריק, לא מבחינת היחס לטכנולוגיות חדשות המשפיעות על תהליכי העבודה ולא מבחינת מקורות ההשראה והגירוי ליצירה. היבטים תרבותיים, חברתיים, אקולוגיים, פוליטיים ואחרים מהווים בסיס ליצירה בשדות השונים ובאים לידי ביטוי ביצירה בכל התחומים. "אנו סבורים, שגישה רב־תחומית ותצוגה משולבת של האומנויות והעיצוב, המנסחות דיאלוגים חדשים ומבטלות היררכיות קודמות, תוכלנה לשקף במלואם את רוח התקופה ואת תחומי היצירה הדינמיים והמשתנים תדיר ולעשות עמם צדק" אמרו הוגי הביאנלה.

אולי יעניין אותך גם...