תערוכה בעיצוב אדריכל דניאל ליבסקינד (הדמיה סטודיו ליבסקינד)

תערוכה באושוויץ-בירקנאו מציינת 75 שנה לשחרור המחנה

את התערוכה עיצב האדריכל הבינלאומי דניאל ליבסקינד יליד לודג' ובן לניצולי שואה בעצמו. "אנחנו לא יכולים להבין את רצח המיליונים בשואה, אבל אנחנו יכולים להבין סיפור של אדם בודד" אמר ליבסקינד

תערוכת הצילום של הצלמת והאוצרת האמריקאית, קאריל ענגלנדר, 'דרך עדשת האמונה: אושוויץ', תפתח היום, יום שני, 1/7, במוזיאון אושוויץ-בירקנאו שבפולין. התערוכה מתעדת את סיפורם האישי של 21 משורדי אושוויץ, דרך צילום פורטרטים ושיח על הקשר שבין אמונה ותקווה.

מטרת התערוכה, היא להעמיק את המשמעויות הנקשרות עם המושג ׳אמונה׳ עם ההתאוששות מתנאי המחנה הקיצוניים. הצומת של אמונה ותקווה בא לידי ביטוי באופן מובהק ומצמרר באושוויץ ומהווה את לב התערוכה (אוצר: ד"ר הנרי לוסטיגר ת'אלר).

מבטל לתערןכה (הדמיה סטודיו ליבסקינד)

אז ועכשיו

האדריכל דניאל ליבסקינד, האמון על עיצוב התערוכה, הוא אדריכל יהודי בעל שם בינלאומי, יליד העיר לודז' ובן לניצולי שואה שהיגרו לישראל ומשם לארה"ב. יחד עם שותפיו לתערוכה, יצר גני המוזיאון מיצב חיצוני בדמות 21 לוחות פלדה המזכירים בו זמנית בית כלא כמו גם את בגדיהם המפוספסים של אסירים.

על קדמת כל עמוד מתנוסס צילום הניצול וכן פרטים עליו ועל משפחתו בעוד שצדי העמודים מחופים מראות במטרה לגרום למבקרים להתמודד עם הניגודים שבין חופש ודיכוי.

"אנחנו לא יכולים להבין את רצח המיליונים בשואה, אבל אנחנו יכולים להבין סיפור של אדם בודד" אמר אדריכל דניאל ליבסקינד "התערוכה מתמקדת בסיפורי הניצולים על ידי כך שהיא משלבת בין סיפוריהם האישיים בהקשר של המחנה ושל החיים עכשיו".

מבט מקרוב (הדמיה סטודיו ליבסקינד)

21 עדויות

התערוכה חוקרת את האמונה הדתית שנשאו האסירים באושוויץ והתהליך האמוני שחוו בזמן שהותם במחנה. אמונתם, המבוססת על זהויות תרבותיות, לא נעלמה באושוויץ ולא היא שקבעה אם יחיו או ימותו. הקשרים הרוחניים-רגשיים בקרב האסירים, הם ששמרו על גחלת התקווה במחנה המוות, לפי עדויות הניצולים, זיכרונות, יומנים, כתבי רבנים ודתות נוספות. מסמכים שהיוו עבור רבים ביטוי והזנה לתקווה.

ממבט הציפור (הדמיה סטודיו ליבסקינד)

במסגרת 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה, מביאה התערוכה את סיפורם של 21 השורדים, מתוכם 18 יהודים, 2 פולנים קתולים ורומני אחד. שניים מתוך 21 המשתתפים בתערוכה, נפטרו מאז החלו לראיין ולצלם אותם משנת 2017.

המשתתפת המבוגרת ביותר בת 102, הלנה דוניץ ניווינסקה. יותר מביטוי הריאליזם והאמונה הנתפסים בשפות הצילום והטקסט השונות, התערוכה הינה תיעוד העדויות האחרונות של שורדי של אושוויץ וסיפורם של כל אחד לצד צילומו.

21 הניצולים (צילום קאריל ענגלנדר)

נעילה: אוקטובר 2020.

אולי יעניין אותך גם...