סאפה, צילום, טאריק, זעיידי
צילום: Tariq Zaidi

תרבות הסאפה: מדגמנים אופנה עילית על שבילי עפר

סדרת צילומים מופלאים מפגישה אותנו עם תרבות האופנה המרתקת של תושבי קונגו

טאריק זעיידי הוא צלם בריטי אשר ביום בהיר אחד החליט לעזוב תפקיד ניהולי נחשק כדי לתור אחר תשוקתו האמיתית, לתעד את העולם דרך עדשת המצלמה. הוא מצלם אנשים בסביבתם הטבעית בניסיון לתפוס ולחשוף את נשמתם ורוחם. זעיידי מרבה לתעד קהילות בסכנת הכחדה ואת מסורותיהן, לעורר דיון סביב נושאים חברתיים עכשוויים.

 

בסדרת צילומיו 'ספאורס- הנשים והגברים של קונגו', זעיידי עושה לנו הכרות עם תרבות הסאפה. זהו בעצם קיצור של 'אגודת יוצרי האווירה והאנשים האלגנטיים' (Socíet́e des Ambianceurs et des Personnes ́Eĺegantes בצרפתית), תת תרבות שמקורה מקונגו. תופעה מסקרנת שהתפתחה בתקופת הקולוניאליזם באפריקה, כשחיפשו 'לתרבת' את המקומיים ונהגו להביא להם בגדי יד שנייה מעוצבים כפיצוי על עבודתם.

סאפה, צילום, טאירק, זעיידי
צילום: Tariq Zaidi

כוכבים מקומיים

התרבות הזו מייחדת את תושבי הערים קינשסה ובראזאוויל. שתי ערים השוכנות משני צדי נהר הקונגו, אחת מול השנייה, כשלכל אחת סגנון לבוש משלה. בבראזאוויל שומרים על סטייל צרפתי, חליפות מהודרות ומעונבות. לעומת זאת בקינשסה, הלבוש יותר אוניברסלי, הכלאה של סגנונות שונים מרחבי הגלובוס.

 

למשתייכים לתופעה קוראים ספאור. אלו אנשים רגילים למדיי, בעלי מקצועות נורמטיביים, נהגי מוניות, תופרים או גננים, אבל הקסם האמיתי מתחיל בתום יום העבודה. אז, הם לובשים את מיטב בגדיהם והופכים בין רגע לכוכבים, מסובבים ראשים ומפיצים התלהבות ושמחה ברחובות.

צילום: Tariq Zaidi

מפיצים שמחה

התופעה אמנם מקושרת יותר לגברים, אך בשנים האחרונות החלו לצוץ נשים המאתגרות את החברה המקומית הפטריארכלית המסורתית. תרבות הסאפה ממשיכה להתפתח עם השנים, לעבור מדור לדור ולהשתייך לצעירים יוצאי הקולוניות, המבקשים דרך פריטי לבושם, לצאת מהמדינות המתפתחות אל העולם הגדול למען עתיד טוב יותר. 

 

התמונות של זעיידי ממחישות את תושבי הערים בתלבושות המפוארות והאלגנטיות, כשהם מתהלכים על שבילי עפר. הניגודיות החזקה בין האופנה הגבוהה למיקום ולמציאות שבה חיים, הופך את העבודות לכל כך מסקרנות.

סאפה, צילום, טאריק, זעיידי
צילום: Tariq Zaidi
סאפה, צילום, טאריק, זעיידי
צילום: Tariq Zaidi

אולי יעניין אותך גם...