בית, זז, קובי ווגמן, המפעל
יח"צ

תערוכת אנימציה חדשה שמה את הבית במרכז ומעירה אותו לחיים

טרגדיה אישית הולידה תערוכה מופלאה הלוקחת את מוטיב הבית למסע קסום במטרה לנוע קדימה

הבית מסמל עבורנו מקום מבטחים אליו אנו חוזרים אחרי יום ארוך, המקום בו אנו יכולים להשיל את כל המחשבות הטורדניות והדאגות ופשוט להתמסר למשפחה ולתחושת החמימות. תערוכה חדשה שנפתחה השבוע, מביאה את מוטיב הבית למרכז הבמה. מאחורי התערוכה עומד האמן ובמאי האנימציה קובי ווגמן, המציג כעת בתערוכת יחיד בחלל גלריית המפעל החדשה בירושלים.

 

התערוכה החלה בסקיצה בודדת של איש הסוחב בית על הגב, מוצף במים. סקיצה אשר צייר ווגמן על גדות נהר המיסיסיפי בזמן שליווה את אביו בטיפוליו הרפואיים "מאז ומתמיד בתים סימנו בשבילי מקום בטוח. התחושה הזו השתנתה בשנה שסיימתי את לימודי האנימציה, ושאפתי לפרוץ לעולם. החיים שלי הופסקו בבת אחת לתקופה לא ידועה" מספר ווגמן. שנתיים מאוחר יותר אביו נפטר והוא החל בהליך של אבל וריפוי, התמודדות עם האובדן ועיבוד חוויות חייו השונות. הוא עשה זאת דרך עולם קסום אשר יצר ובמרכזו דימוי הבית חוזר ושב בתצורות שונות.

בית, זז, קובי ווגמן, המפעל
פנים הבית בתנועה, יח"צ

מאובדן לתנועה

התערוכה מורכבת מחמש תחנות בחייו של ווגמן, בכל אחת מהן הוא עושה שימוש במדיום שונה. במשך שבע שנים של עבודה ולאורך התערוכה, מוטיב הבית עובר אינספור שינויים ומהפכים. בעבודות הראשונות הבית מוצף, אחר כך הופך לפסל צבעוני הנראה כבית נטוש מתוכו הטבע המלא בצבע, פורץ החוצה. בהמשך, המוטיב בא לידי ביטוי בעבודת וידאו בה הוא בונה בתים מיניאטוריים בשחור לבן והורס אותם. מאוחר יותר התייחס בעבודותיו גם לפנים הבית והפיח חיים ברהיטים הנמצאים בתנועה מתמדת. את עבודות הקולאז' האחרונות שלו המוצגות בתערוכה, יצר ווגמן בחלל של המפעל לאורך השנה שעברה. קולאז'ים דיגיטליים המורכבים מצילומי פנים החלל, הנראים נוזליים ומלאים בתנועה.

 

בסיום התערוכה מוצג סרט האנימציה האישי הראשון, שיצר האמן מאז תקופת האֵבל שליוותה אותו "בשנים האחרונות לא יצרתי עבודת אנימציה משלי. מאז האֵבל עסקתי בתנועה, אבל כל מה שיצרתי היה למעשה קפוא. אני משחק עם החפצים, נותן להם לאלתר ולספר את הסיפור של עצמם, לנשום ולהתעוות. אני מתעסק בהנפשה, בלהחיות ולחיות בעצמי. לפחות מבחינת האמנות שלי, זו הפעם הראשונה בשבע השנים האחרונות שאני בתוך בית".

זז, גלריית המפעל, בית, קובי ווגמן, אנימציה, מאוורר
יח"צ
בית, זז, קובי ווגמן, המפעל
קובי ווגמן בגלריית המפעל, יח"צ

מלבד עבודות מלאות בחן, התערוכה לוקחת את המבקרים למסע המתחיל באֵבל והרס, אך בסופו של דבר בוחר להתמקד בחיים וברצון להמשיך ולנוע קדימה.

 

זז / קובי ווגמן, גלריית המפעל, ירושלים. אוצרות: ד"ר אלעד ירון, פתיחה: 2/6/21 נעילה: 29/7/21.

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...