כשסטטיסטיקה הופכת לאמנות, תמונה: Felipe Ribon

תמונת מצב עולמית: סדרת פסלים מרהיבה שתעצור את הזמן מלכת

מסע בזמן דרך קולקציית פסלים, שחושפים את העבר שלנו ונותנים לנו הצצה אל העתיד

נתונים סטטיסטיים נלמדים לרוב על ידי סוציולוגים או דמוגרפים, אבל מה קורה כשהם מגיעים לידיים של מעצב? סדרת הפסלים  ‘State Of The World’של המעצב הצרפתי מתיו להנר (Mathieu Lahanneur) יוצרת תמונת מצב של כל בני האדם החיים בעולם כיום. צורתם של פסלי האלומיניום מבוססות על נתוני פירמידות גילאים ממדינות שונות מסביב לעולם על בסיס נתונים דמוגרפיים זמינים על ידי האו"ם.

 

ממבט חטוף הם נראים כמו פסלים בצורות רנדומליות, עם עקומות וצלליות אקראיות, אך כל פסל כאן ממחיש בצורה ויזואלית נתונים על שיעורי הילודה, תוחלת החיים וההיסטוריה של אומות העולם. כל פסל בנוי ממאה שכבות בדיוק, כשכל אחת מהן מסמלת שכבת גיל אחרת, מאפס ועד מאה שנים. הבסיס מייצג את הילודה, התינוקות והילדים, אחריהם בני הנוער, המבוגרים ובקודקוד היצירה, האוכלוסייה המבוגרת.  

תמונת מצב עולמית, צילום: Felipe Ribon

דרכם, נחשפות פיסות היסטוריה של כל מדינה, העקומות על היצירה והשינויים בקוטר, הם עדות למגיפות, תאונות, מלחמות או לחילופין, תופעות כמו גלי ילודה גבוהה, 'בייבי בום' שמתרחשות במרוצת השנים. בין האירועים אפשר לזהות מלחמות כמו זו בקמבודיה או מלחמת העולם השנייה במדינות רבות באירופה, כשהן באות לידי ביטוי בעקומות קיצוניות. קבוצות מהגרים כמו זו של איחוד האמירויות הערביות, מיוצגת בקבוצת גילאים בין 20 ל-40 שנה רחבה או הנוער של רפובליקת צ'אד האפריקאית, המתבטא בבסיס רחב שהולך ומצטמצם עד הפסגה.

 

היום, שאנחנו נמצאים בעיצומה של מגיפה עולמית, שהשלכותיה טרם ידועות לנו, נראה שאין זמן מתאים מזה לעצור רגע ולהתבונן על העולם. "ברגע המסוים הזה בהיסטוריה שלנו, רציתי להיות מסוגל לגלם את האנושות בשלמותה." מספר להנר "להיות מסוגל לגבש את הגודל והמורכבות לאין שיעור באובייקטים. לכדור הגלובוס היה את הכוח הקסום הזה להפוך את כדור הארץ לחזותי ומוחשי, כדי שנוכל להחזיק אותו בידיים שלנו."

רפובליקת צ'אד, צילום: Felipe Ribon
הפסל הספרדי, צילום: Felipe Ribon
האוכלוסיה הסינית, צילום: Felipe Ribon
קטר, צילום: Felipe Ribon

"אני זוכר שראיתי את העוצמה שפירמידות הגיל הדהדו." נזכר להנר בתחילת התהליך, לפני למעלה מעשור כשהחל לאסוף ולעבד את הנתונים "באמצעות עבודה זו, רציתי לשחזר את הפוטנציאל לרגש וליצור שברי אנושות. העבודה עם אלומיניום מוצק אפשרה לנו לבנות מחדש במדויק כל שכבה, כל גיל. הם כמו סביבונים חסרי תנועה שנראה כאילו צמחו מתוך רצון להתרומם הכי גבוה שאפשר, כולנו רוצים לחיות כמה שיותר זמן."

נתיגי מדינות העולם, צילום: Felipe Ribon

הפסלים מוצגים במבנה שמזכיר אמפי-תיאטרון יווני או משכן האו"ם ממנו לקוחים הנתונים ושם יושבים נציגי מדינות העולם. "השתייכות לקבוצה או למדינה היא תחושה הרבה יותר אינטנסיבית וקבועה מכל צורה שהיא של פטריוטיות." אומר המעצב "אני חושב שהפרויקט הזה מעורר את זה; זה מזכיר לנו שכולם חלק ממשהו גדול יותר מאשר ישות. כל אדם שחי על הפלנטה הזו מיוצג כאן, משולב באחד החלקים. זה גם מרגיע וגם די מסחרר." מסביר להנר. כל אחד יכול למצוא את עצמו בעבודה זו, כשתעמדו מולה, ישר תחפשו את המדינה שלכם, תספרו את השכבות עד שיגיע גילכם כיום ותראו מול העיניים את השנים שעברו מתחת ואת אלה שעוד לא מימשתם מעל.

 

"לתפוס את מגבלות הזמן והמרחב בדרך זו היא חוויה ויזואלית דיי רדיקלית." הוא מוסיף "מכולן, היצירה האהובה עליי היא כמובן זו של צרפת. כשאני מסתכל על זה, אני רואה את הילדים שלי, ההורים שלי, רבים מחבריי. אני רואה את המשקע של מלחמת העולם השנייה ואני רואה את סבי שנפטר."

פיסת היסטוריה, צילום: Felipe Ribon

הקסם ביצירה הזו הוא שכל אחד יכול למצוא את עצמו בה, היא מנגישה לנו נתונים סטטיסטיים, שיכולים להצטייר פעמים רבות מעט משעממים וממחישה אותם דרך אמנות. דרכה אנחנו מקבלים הצצה, במבט בודד, על העולם כולו.

האנושות על כדור הארץ, צילום: Felipe Ribon

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...