דובי הראל, ההוצאה להורג של הקיסר מקסימיליאן, צילום יגאל פרדו

נוכחות חובה: ערפל מפזר את השמש, טירוף והזייה את הפוליטיקה

שלוש תערוכות מתוך המקבץ שנפתח בשבוע שעבר בגלריה לאמנות אום אל פחם, שתי תערוכות שנפתחות השבוע בבית האמנים ושלוש נוספות שייפתחו בשבוע הבא בבית בנימיני

בשבת האחרונה, 29.6, נפתח מקבץ תערוכות יחיד בגלריה לאמנות אום אל פחם. בין התערוכות, סאהר מיעארי של אחמד אלערבי בה הוא מציג בשלושה חללים נפרדים פרקים פרקים של עבודותיו מהעשור האחרון. שלדים של בניינים חסרי חן אך נקיים ועשויים בצורה קפדנית, מעלים הרבה שאלות אודות היוצר וגם נותנים משמעות חדשה למונח 'עבודה שחורה'. אוצר: דור גז.

תערוכה נוספת היא פעולות חבלה של עיסאם דאושה, בה הוא מציג אמנות שנולדה מערכים הומניסטיים אותם הוא רואה כאבודים. דאושה, משלב בעבודותיו את אמנות הגרפיטי לצד יצירה פלסטית לה המציא חוקים משלה ומציג פנים מחוקות המנסות לפרק את הזהות הפלסטינית הפרטית ולבטל את זו הקולקטיבית תוך הצגת זהות מלאכותית. אוצר: פריד אבו שקרה.

תערוכה שלישית שנפתחה במקבץ, היא זו של דובי הראל מסדרים את הכיסאות… במסגרתה הוא חושף את הפרדוקס הטמון בהתנהגות וערכים. בעזרת צחוק, טירוף והזייה, העבודות שלו מבקשות לפרק את הבסיס עליו בנויים המשטרים הפוליטיים העכשוויים. הראל קורא לזה מציאות מעורטלת, חשיפה של סתירות, גם מהותיות וגם מצלצלות, ובעיקר הצגת הבעייתיות של השימוש היומיומי הכה בעייתי בפוליטיקה. אוצר: פריד אבו שקרה.

// נעילה: 26/10. רחוב חיפה, אול אל פחם.

עיסאם דראושה, כאוס ודממה (צילום יחצ)

מככבים בבית האמנים

בבית האמנים בתל אביב תפתח היום, יום חמישי, 4.7, התערוכה ערפל בשמש מלאה של האמנית מירה צדר, בה היא מציגה עבודות גדולות לצד עבודות קטנות יותר כשלכולן מכנה משותף אחד  – העולם של מירה. כל עבודתה של צדר נובעת מתוך מודעות עצומה לשפה בה היא מדברת ולעולם שעליו היא מדברת ולחוקים שלו. שקוף או אטום, תנועה ומשיכות מכחול, והמתח שבין הפשטה לציור הדבר האמיתי – אלו הנושאים בהם היא עוסקת.

// אוצרת: ג'ניפר בלוך אלחריזי 9, תל אביב.

מתוך ערפל בשמש מלאה, צילום אבי אמסלם

תערוכה נוספת שתיפתח הערב בבית האמנים היא תערוכתה של כרמלה אלדר העין והרוח* בה היא מציגה סדרה של עבודות המלווה תהליך התבוננות פנימית והתבוננות בטבע על מה שבין צומח לדומם לחופש פראי. עבודתה הגיאומטרית, העשויה בקפידה, החלה להוות עבורה מטפורה לתחושות הביטחון והיציבות המדומות של האדם ולאט לאט החלו הקווים הגיאומטריים לפשוט צורה, להשתחרר ולקבל ביטויים של קווים חופשיים. ואתם, גיאומטריים או חופשיים? לכו לגלות בתערוכה.

// אוצרת: ורה פלפול, אלחריזי 9 תל אביב.

מתוך העין והרוח (צילום יחצ)

קרמיקה מדברת

ביום ששי בשבוע הבא, 12.7, יפתחו בבית בנימיני שלוש תערוכות חדשות, זרימה של אלינה איטן – בה היא מציגה סדרת אריחי קיר המזמינה את הצופים להתבוננות אינטימית ולהקפאה של רגע בתהליך יצירה מבוקר ומתיחת החוט של תהליך היצירה הנע בין הספונטני והמקרי לבין המחושב והנשלט. אוצר: אמנון עמוס, נעילה: 3/9. התערוכה הקבוצתית מסעות – המבקשת להרחיב את המושג עליו קרויה התערוכה ולבחון אותו מעבר לאופי הברור שלו. זוהי תערוכה העוסקת בשורשים ומסעות חיים אחרים. אוצרת: עינב ברנס אליאסוב, נעילה: 14/9. התערוכה השלישית היא סוג של דיאלוג, שתוצג בגלריה הקטנה, של האמניות חנה חר"ג צונץ ומיכל אלון והיא השלישית בסדרת תערוכות העוסקות בקשר הבין-דורי שמתבטא בצורות שונות ומשונות בכל אחת מהתערוכות והאמנים שיצרו אותן. אוצרת: שלומית באומן, נעילה: 14/9.

// בית בנימיני, העמל 17, תל אביב.

מתוך מסעות, רונן ימין, (צילום שחר כהן)

אולי יעניין אותך גם...