Cotswold airport, Cirencester, United Kingdom
Cotswold airport, Cirencester, United Kingdom (עמר בן צבי)

נוכחות חובה: מישורים ומטוסים, מילה ותמונה, אמנות ואנשים

מהן נקודות העיוורון שלנו והאם אנחנו באמת רואים את התמונה המלאה? כוח נשי מוצג לראווה בעיר הבירה, עשרים שנה לגלריה קו 16 והשקעה באמנות הופכת להשקעה בבני אדם

במרכז האקדמי ויצו חיפה תיפתח מחר, יום חמישי, 27/12, תערוכת היחיד PLANES, של האמן והיוצר עמר בן צבי. שם התערוכה בעל המשמעות הכפולה באנגלית (מישורים ומטוסים), משקף את מהות הפרויקט בו מציג בן צבי צילומי לוויין לצד פוטוגרמות (הדפסות מגע). סדרת צילומי הלווין מבוססת על מידע שזמין היום לכל, אך בעבר נחשב למידע צבאי ומודיעיני מסווג. היא מורכבת בעיקר משחזורים של צילומי אוויר ומציגה גם 'בתי קברות למטוסים' שהם למעשה שדות תעופה המשמשים כמגרשי גרוטאות של מטוסים המיועדים למיחזור או לפירוק לחלקי חילוף. הפוטוגרמות, המוצגות לצד צילומי האוויר, מראות את שדה הראייה של העין האנושית ומדברות על נקודות העיוורון הקיימות אצל כולנו. שימושים צבאיים וטכנולוגיים, צלב שהוא כוונת, ונקודות העיוורון שלנו, האם אנחנו רואים את התמונה המלאה? סעו לחיפה כדי לגלות.
// אוצרת: תמר סצמסקי. נעילה: 25.1. הגנים 21, המושבה הגרמנית, חיפה.

Visual Field
Visual Field (עמר בן צבי)

גם ביום חמישי, 27/12, במוסררה – בית הספר הרב-תחומי לאמנות וחברה, יתקיים אירוע הפתיחה של תערוכות פוטופואטיקה המוצגות בירושלים בפעם השמינית ויוצרות מפגש בין כתיבה, הגות ואמנות. הנושא הנבחר השנה מדבר על מפגשים ביוגרפיים ונועד לייצר גשר בין עשייה של אמנים, משוררים, כותבים ואוצרים – ולאפשר במה לשוחח על הקשר שבין המילה הכתובה לבין הדימוי החזותי. שלושת התערוכות מסתכלות על אופן ההצגה והניסוח של אוטוביוגרפיות וזהויות בדגש על החוויה הנשית ואיך באלו משתלבים הגדרה עצמית, תודעה, אסתטיקה, זהות נשית, קשרי משפחה וחירות מחשבתית. מצמרות העצים אל בריכת הפנינים תיפתח בגלריה ע"ש מורל דרפלר ותציג את האישה במרכז היצירה, בין אם היצירה היא של משוררות, אמניות או צלמות, בנות דורות ומגזרים שונים בחברה הישראלית. אוצרת הצילום: איילת השחר כהן ועורכת השירה: טל ניצן. נעדרת מקום תוצג בגלריה החדשה והיא הולכת בעקבות ז'קלין כהנוב (1979-1914), סופרת ומסאית שמספרת סיפור של חיפוש אחר זהות במרחב הים-התיכוני, התבוננות במושגים של מזרחיות ומערביות, שייכות ואי־שייכות, לעומתיות לצד נזילות והיברידיות. אוצרת: אירנה גורדון. התערוכה השלישית אישה בחלל עבודה יוצאת בעקבות שיריה של תהילה חכימי שכותבת על מציאות של אישה, שנדחסת להגדרות של שפה, משרד, בית, רחוב וגוף, ומנסה לפענח את עצמה ביניהם. אוצרת: גיל כהן. זוהי הזדמנות מיוחדת להרגיש את הכוח הנשי בבירה שלנו.

// אוצר ראשי: אבי סבג. נעילה: 24/2. גלריות מוסררה, ירושלים.

אניסה אשקר, אנו נפגש באחד הימים, בעל הצל הארוך, מתוך 'מצמרות העצים אל בריכת הפנינים'
אניסה אשקר, אנו נפגש באחד הימים, בעל הצל הארוך, מתוך 'מצמרות העצים אל בריכת הפנינים' (מתוך פוטופואטיקה)

עוד בחמישי, 27/12, תציג הגר ציגלר את התערוכה הווה מתמשך בגלריה קו 16. הגלריה חוגגת עשרים שנה ובחרה את ציגלר לחטט בעברה הלא רחוק וליצור את התערוכה המדוברת. בשונה מהחומרים האנונימיים איתם היא עובדת בדרך כלל, פה מדובר על תיעוד תערוכות עבר של מורות, קולגות, אוצרות ואמנים על מנת ליצור משהו חדש.
// אוצרת קרני ברזילי. נעילה: 1/3. שדרות ששת הימים 6, תל אביב.

מתוך הווה מתמשך בגלריה קו 16 בתל אביב
מתוך הווה מתמשך בגלריה קו 16 בתל אביב (יחצ)

בספריית גן לוינסקי תתקיים בסוף השבוע הקרוב, 28-29/12, תערוכת המכירה השנתית למען הספרייה עצמה שהפכה למרכז תרבות המשרת מספר רב של אנשים במגוון תחומים. הפרויקט שואב את השראתו מתוך התפיסה שחינוך, תרבות ואמנות הן זכויות בסיסיות של כל אדם, ושהשקעה בתחומים אלה – משמעותה פתיחת דלת לקהילות מוחלשות לצאת מתוך המעגל שבו הן נמצאות ולהפוך לשותפים שווים בחברה. בתערוכה יימכרו עבודות של למעלה ממאה אמנים, ידועים ומוכרים לצד צעירים ואנונימים, כשמחיר כל העבודות הוא אחיד. ההכנסות משבע התערוכות הקודמות וגם של זו, הן מה שמניע ומקיים את אי השפיות הזה. זה הזמן להשקיע קצת באמנות ולהשקיע המון באנשים.
// אוצרת: רווית הררי. בית בנימיני, העמל 17, קרית המלאכה, תל אביב.

טליה רז, כנפיים
טליה רז, כנפיים (יחצ)

אולי יעניין אותך גם...