גרף הכי הרבה לייקים (באדיבות יוסי מדר)

מקשקשים: ריאיון עם המאייר שלא מחפש לרצות את כולם

קאבר לעופר ניסים, איור לספר ילדים ומיתוג לחברת קנביס, העבודות של יוסי מדר שונות ומגוונות, אך תמיד שומרות על הקו הייחודי שלו שאי אפשר להישאר אדישים אליו

המאייר והגרפיקאי יוסי מדר לא מסוג המעצבים שמחפשים לרצות את כולם. הוא יודע שיהיו כאלה שיתחברו לעבודות שלו ויהיו כאלה שלא, אבל מה שבטוח שהן מעוררות רגש ותגובה. הן נתפסות הרבה פעמים כפרובוקטיביות, אך בשבילו זה לא לב העניין, הוא שואף להביע את עצמו ולהעביר דרכן נושאים לא פשוטים בדרך אסתטית.

ספר לנו בקצרה על הרקע שלך. מי אתה ומה המוטו שלך?
"אני יוסי מדר, בן 34 מתל אביב, גרפיקאי. למדתי בוויצו בחיפה תואר ראשון בתקשורת חזותית, אך מאז ומתמיד אהבתי לצייר ונמשכתי לעולם הזה. באתי מעבודה בתחום הארט במשרדי פרסום והיום אני עובד כ- designer brand בחברת 'Sciplay'. המוטו שלי 'תאמין במה שאתה עושה, גם אם כולם אומרים לך לא, בסוף כל עוד אתה עומד מאחורי זה תמצא את עצמך'".
 
איך היית מתאר את העבודות שלך למישהו שלא ראה אותן מעולם?
"קשה לתאר את אופי העבודות של עצמי, אני מניח שחלקן פרובוקטיביות מעט, חלקן פחות אבל הרבה אומרים לי שבכולן ניתן לזהות את היד שלי. אם זה איור עבור מיתוג חברת קנביס או איור סוג של אל יווני או אפילו פוסטר למסיבה, העבודות לרוב הן מאוד אסתטיות. גם אם הנושא הוא לא בדיוק הדבר הכי פשוט לצפייה, הצבעים, הטכניקה והקומפוזיציה, מאוד מקלים על הצופה והוא יראה את האמנות שבדבר ופחות את הפרובוקציה, שעבורי זה ממש לא, זה פשוט מה שאני אישית אוהב לאייר".
 
מיתוג לחברת קנאביס (באדיבות יוסי מדר)
קאבר לעופר ניסים (באדיבות יוסי מדר)
איור ספר ילדים (באדיבות יוסי מדר)
באילו נושאים אתה בוחר להתמקד ומה המסר שאתה שואף להעביר דרכם?
"פעם, רוב הנושאים שהייתי מאייר היו איורי גברים, לרוב וינטג", זה בעיקר מה שהיה מביא לי השראה, המון קומפוזיציות מורכבות ומשיכה לעולם קצת יותר 'דארק'. לדוגמה, פרויקט הגמר שלי בלימודים היה על החטאים מהספר 'הקומדיה האלוהית'. ניסיתי להביא לידי ביטוי פרשנות חדשה לשבעת המעגלים בגיהינום על פי הספר, כמו גרגרנות, תאווה וחמדות. היום הנושאים שלי הם הרבה יותר פתוחים, עדיין המיקוד הוא לרוב בנושא הגברי בעבודות האישיות, אבל בעקבות שאר העבודות עבור הלקוחות, מעגל הטעם האישי שלי מאוד התרחב".
מאיפה אתה שואב השראה?
"מקור ההשראה הכי גדול שלי הוא יצירות מאוד ישנות, מתקופת הרנסנאס או האוריינטליזם. מדהים לראות שעם כל הקדמה שלנו כחברה, המון פעמים לקחנו צעדים אחורה בתעוזה ופתאום כשאנחנו מביטים על העבר, אנחנו יכולים להגיד ששם הראש המשוגע בא לידי ביטוי באמת וזה היה נראה נורמטיבי. בנוסף כמובן כל האסתטיקה באומנות הזו, הבנת הגוף והצבעוניות, גם זה מקור ההשראה שלי".
 
מהי היצירה האהובה עלייך ולמה?
"וואו יש הרבה, אני אתן דוגמה, לפני כמה שנים הייתי בפריז וביקרתי במוזיאון ד'אורסיי, מקום מדהים בעייני והרבה יותר מומלץ מהלובר. שם, ראיתי יצירה מדהימה של גוסטב דורה בשם 'האניגמה', מצויר שם סוג של ספינקס מצרי נוגע במלאך על רקע מלחמה והמון חיילים מתים. זה כל כך ריגש אותי, הרעיון, הביצוע, הכל בחנתי אותה במשך שעה. פעם אחת, כשהייתי צריך להכין קאבר עבור אוסף שירים של עופר ניסים, החלטתי לקחת את שתי הדמויות, המלאך והספינקס, ולאייר אותם מחדש בשפה שלי. רציתי להנגיש את הדבר המדהים הזה שראיתי, כדי שעוד אנשים יוכלו להיחשף אליו. לי אישית זו הייתה חוויה מיוחדת וכשמישהו אומר לי שהוא התרגש מהעטיפה בנוסף למוזיקה המדהימה, זה נותן עוד רובד לעבודה".
המלאך והספינקס (באדיבות יוסי מדר)
המלאך והספינקס (באדיבות יוסי מדר)
איזו יצירה עוררה הכי הרבה תגובות/ לייקים ומדוע לדעתך?
"התבקשתי פעם לאייר עבור שער למגזין צרפתי ואיירתי שני גברים דתיים מתנשקים. עברו שנה-שנתיים, היה אירוע על יחסי שנאה בין ערבים ליהודים ופשוט החלטתי להשאיר את דמות הדתי ולדמות השנייה לשים כפייה. זה עורר המון תגובות והביא הרבה לייקים ושיתופים, חלקן מאוד טובות, חלקן רעות, קיבלתי גם הודעות של 'איך אני עושה כזה דבר' וחסמו אותי, אבל אמנות ואיור מביאים לידי ביטוי רגש של מי שצופה בהם, וזו הייתה דרך הביטוי שלי".
 
עם אילו חומרים וטכניקות אתה הכי נהנה לעבוד?
"המון המון זמן אני מאייר רק דיגיטלית, כלומר עם המחשב והוואקום. יש לי כמה טכניקות שאני עובד איתן דיגיטלית, זה תלוי תקופה וקונספט. לדוגמה, איירתי ספר ילדים והמאפיין שלו היה אף אדום לדמויות, פתאום חצי שנה כל דמות שאיירתי הייתה מלווה באף אדום, אז זה לגמרי דינאמי ומשתנה."
 
איך נראה תהליך העבודה על יצירה חדשה?
"הדבר הראשון שאני עושה זה להסתכל, לאסוף רפרנסים ולקבל השראות מכל מיני אמנים, ציורים או חיי היום-יום. אני שומר בורדים (לוחות) של צבעוניות, מנסה המון שילובים. לפעמים אני שומר דברים שאני אוהב ופתאום, גם אחרי שנה-שנתיים, הרגע המתאים מגיע ואני חוזר לזה, זה יושב לי בראש".
איורי גברים (באדיבות יוסי מדר)
לא מרצה (באדיבות יוסי מדר)
פרובוקטיבית (באדיבות יוסי מדר)
אילו נושאים מושכים אותך לאחרונה, איך זה בא לידי ביטוי בעבודות השונות?
"עבודה שאני עובד עליה כרגע קשורה לאוריינטליזם, למעשה היה מדהים איך המערב המתקדם תפס מבחינה חזותית את המזרח, סוג של סיפורי אלף לילה ולילה, זה דבר שמדהים לחקור. אני כרגע מאייר קאבר לשיר, שעדיין לא יצא ושלגמרי התחבר לי לנושא הזה וממנו קבלתי השראה".
 
מה המטרות והיעדים לעתיד?
"ליהנות ממה שאני עושה, זה הדבר הכי חשוב בעיניי. להתפתח, להתקדם, לא להישאר תקוע במקום, להקשיב תמיד לעוד דעות ובעיקר להקשיב לעצמי. להזכיר לעצמי שאעשה דברים, יש כאלה שיותר יאהבו, יש שפחות, אבל ברגע שאני שלם ועומד מאחורי זה כל השאר לא משנה".
 
לעוד יצירות מסקרנות, אתם מוזמנים להציץ באתר של מדר.
לעוד אמני איור וציור בקרו בחשבון האינסטגרם שלנו.

אולי יעניין אותך גם...