הפסלים האייקונים של KAWS בגרסה הדיגיטלית, תמונה: © Epic Games

מציאות מקבילה: איך יראו מוזיאוני העתיד?

ביקרתם פעם בגלריית אמנות בתוך משחק מחשב? ומה לגבי בנק פיקטיבי שהוא בעצמו תערוכה ביקורתית? שלוש תערוכות חדשניות ומרתקות שנותנות הצצה לעתיד עולם האמנות

כבר זמן מה שהעולם הווירטואלי זולג ומתמזג במרחב הפיזי של עולם האמנות. הסינרגיה המרתקת שמתקיימת בין השניים פתחה צוהר לצורות שונות לספוג אמנות ולחוות את היצירות בדרכים חדשות. אנחנו מזמינים אתכם לחקור שלוש תערוכות שרצות עכשיו וממחישות את הנתיב בו צועד עולם האמנות.

פורטנייט, הגרסה האמנותית

אם יש לכם ילדים או אחיינים, ודאי שמעתם על משחק הוידאו פורטנייט, אבל תופתעו לגלות שבתוך המשחק מסתתרת לה בימים אלו גלריית אמנות עם תערוכתו של לא אחר מהאמן KAWS. את העבודות של בראיין דונאלי, הידוע בכינוהו KAWS, אתם ודאי מזהים. יצירות אמנות ועיצוב ביניהן ציורי קיר ואמנות רחוב, פסלים בקנה מידה גדול, לצד פרויקטים מסחריים יצירתיים בהם שיתופי פעולה עם מותגים מובילים כמו דיור ונייקי.  

 

מדובר בשיתוף פעולה מרתק בין האמן, גלריית סרפנטין שבלונדון והמשחק המקוון הפופולרי. בתערוכת היחיד הראשונה הגדולה שלו, היצירות האייקוניות של KAWS בהשראת תרבות הפופ ארט מוצגות  בחלל הגלריה ובנוסף באזור ווירטואלי, העתק לגלריה הלונדונית, הטמון בתוך המשחק. "זה מסמן את תחילתו של פרק חדש באמנות, שחיה בעולמות מקבילים ומגיעה לקהלים מקומיים ועולמיים בּוֹ זְמַנִית" אומר נרגש המנהל האמנותי והאוצר דניאל בירנבאום.

NEW FICTION, תמונה: Courtesy of KAWS and Acute Art.

כגשר בין העולמות הפיזיים והווירטואליים, הציורים והפסלים של האמן, לצד גרסה מיוחדת ומיניאטורית של התערוכה כולה יוצגו בטכנולוגיית מציאות רבודה דרך אפליקציה שפותחה על ידי Acute Art וזמינה לצפייה מכל מקום בעולם. זהו שיתוף פעולה מרענן ופורץ גבולות בעולם האמנות, שמטרתו לחקור מדיה חזותית חדשה, פרויקט שמנגיש וחושף את היצירות לקהלים חדשים, כשמיליוני שחקני פורטנייט והציבור הרחב, יכולים עכשיו להנות ולחוות אותן בדרך חדשה.

KAWS: New Fiction, נעילה ב-27 לפברואר

גלריה בתוך משחק מחשב, תמונה:© Epic Games
ממזגים עולמות, תמונה:Courtesy of KAWS and Acute Art.

כסף קל

ממבט ראשון אפשר להתבלבל ולחשוב שהגעת לבנק חדש ומשונה; המיתוג, השטיחים האדומים, מתחם VIP, כספומטים ואפילו צוות בנקאים, כל אלה הם חלק מתערוכה חדשה ומסקרנת במיוחד שנפתחה בחודש שעבר בקואלה לומפור, בירת מלזיה. התערוכה 'Memebank' מתקיימת במבנהו העתיק של מפעל דפוס ישן מ-1952 ומאחוריה, עומדת המעצבת המקומית רד הונג אי (Red Hong Yi).

 

חשבתם פעם מאיפה מגיעים השטרות שבארנק שלכם? מדובר בפרויקט פארודי, שמבקר ואף לועג לניהולן הכלכלי של מדינות ברחבי העולם והאופן בו הן מדפיסות כסף חדש, שעל פי כלכלנים רבים עלול להביא לאינפלציה. הוא נועד לעורר מודעות לאוריינות פיננסית ולהטיל ספק במערכת הכלכלית הנוכחית, שמשפיעה על כולנו ולרובנו אין הרבה מושג לגביה.

בנק פיקטיבי, תמונה: יח"צ
הכספומטים, תמונה: aaron wong

שטרות נייר הודפסו לראשונה בסין במאה ה-7. בהשראתם, התערוכה מציגה יצירות אמנות עם אלמנטים הלקוחים מממים ויראליים בצורת שטרות נייר גדולים, אותם צוות התערוכה מדפיס בעזרת לוחות נחושת חרוטים. הלוחות, שישה במספרם, עומדים למכירה כיצירות NFT, שבניגוד למקובל מגיעות עם היצירה הפיזית.  

 

זה המקום לתזכורת קצרצרה אודות אמנות ה-NFT, טכנולוגיה שקיימת מספר עשורים, אך המונח נטבע לראשונה ב-2017 ומתייחס לראשי תיבות לביטוי 'אסימון חסר תחליף'. זוהי למעשה פלטפורמה למסחר בנכסים דיגיטליים; קבצי וידאו, תמונות וגיפים, שאינם ניתנים לשכפול. כפי שאמן חותם על היצירה שלו בתחתית הדף, היצירות הדיגיטליות מקודדות באופן כזה שניתן לאמת בעלות עליהן. זה מאפשר הליכי רכישה נוחים והן טומנים בחובן את כל ההיסטוריה וגלגולי הידיים של אותה היצירה, כשהנתונים חשופים לכל. הדבר הזה מתאפשר בזכות טכנולוגיית הבלוקצ'יין, זו שאחראית בין היתר לכל המטבעות הדיגיטליים כמו הביטקוין לדוגמה.

בהשראת ממים ויראליים, תמונה: Annice Lyn
שטרות הנייר, תמונה: יח"צ

מבוסס על הקונספט של NFT, מי שירכוש את היצירות יוכל להיות הבעלים של שטר ולוח האם שלו, איתו יוכל להפיק את מספר ההדפסים שיחשוק, אך יהיה רק שטר אחד ויחיד חתום על ידי האמנית. הלקוח מקבל את תפקיד הבנק המרכזי, אם יבחר להדפיס העתקים רבים, ערך היצירה שלו עלול לרדת- בעצם השליטה בידיו. כדי להשלים את המהלך, התערוכה הביקורתית מתורגמת גם לתערוכה וירטואלית בה ניתן לנווט בין שמונה חללים שונים, כששישה מהם מוקדשים למטבעות דיגיטליים ומשלבים את יצירות ה-NFT.

Memebank, עד סוף חודש מרץ

אמנות דיגיטלית בין כותלי המוזיאון

הזכרנו תערוכות פיזיות שעושות אדפטציה לעולם הווירטואלי, אבל מה לגבי עבודות אמנות דיגיטליות שנכנסות אל המרחב הפיזי? במקום בדי קנבס מתוחים על מסגרות עץ, במוזיאון החדש בסיאטל תמצאו מסכים גדולים ברזולוציה גבוהה במוזיאון המוקדש כולו ליצירות NFT.

 

בהפסקות הקפה בעבודה, בשיחות על הבר או בארוחות ערב סביב השולחן, נראה שבכל מקום מדברים על זה. יש שרואים ב-NFT את עתיד האמנות ואילו אחרים חושבים שזו בועה שעתידה להתפוצץ. האם מדובר בסמל סטטוס מזדמן, הזדמנות כלכלית, הרצון להשתייך ולהיות חלק מקהילה גדולה או ברצון לרכוש אמנות שמתיישרת למציאות הדיגיטלית של היום? מה שבטוח, שהיא כבר השפיעה עמוקות על כל עולם האמנות עם יצירות אמנות דיגיטליות חדשניות, פלטפורמות וערוצי מסחר עכשוויים, גלריות ויוצרים חדשים שהצטרפו לשוק וגם מיליונרים טריים שעלו על הגל בזמן.

מוזיאון ל-NFT, תמונה: יח"צ
המוזיאון בסיאטל, תמונה: יח"צ

"הדמיון של אמני ויוצרי NFT מרגש. רצינו ליצור מרחב שישרת את קהילת ה-NFT תוך סיוע במיקום סיאטל על המפה כמרכז לחדשנות NFT ובלוקצ'יין" אומרת ג'ניפר וונג, מייסדת שותפה של המוזיאון. המוזיאון מציג עבודות שונות, כשכל אחת מקושרת לנתונים שלה ולסיפור האמן שעומד מאחוריה. זהו מקום מפגש בין אוצרים, יוצרים, אספני NFT וכל מי שרוצה לגלות את הפלטפורמה.

 

בימים הקרובים נפתחת תערוכה חדשה, ששמה תחת אור הזרקורים נשים יוצרות וחלוצות בהיסטוריה הקצרה של ה-NFT. היא עתידה להתקיים במשך כל חודש מרץ, שלא במקרה, זהו החודש בארה"ב שמוקדש לנשים ולתרומתן להיסטוריה ולחברה וגם אצלנו מציינים במהלכו את יום האישה.

Pioneering Women in NFT Art, מוזיאון NFT סיאטל, פתיחה: 26.2

אמנות על גבי מסכים, תמונה: יח"צ

מדי יום קמים מיזמים חדשניים ומרגשים שממזגים בין העולמות הווירטואליים והפיזיים וחולשים על שדות האמנות. המפגש ביניהם פורץ את גבולות המדיומים הקיימים, חושף את האמנות לציבור רחב יותר ומזמין אותם לחוות אותה באופן חדש ומרתק.

אולי יעניין אותך גם...