סדרת הצילומים המרהיבה של Thandiwe Muriu

מסע צבעוני לקניה: המורשת האפריקאית במראה עכשווי

סדרת צילומים מציעה פרשנות חדשה לדיוקן האפריקאי וחוגגת את התרבות המקומית

בעבודותיה, הצלמת טאנדיווה מוריו (Thandiwe Muriu) מנאירובי, מציגה את התרבות האפריקאית במיטבה ונותנת במה להעצמה נשית. בפרויקט חדש היא מציגה סדרת צילומים בשם CAMO, שמעבר להיותה מרהיבה ביופייה, היא מנסה להגדיר את זהותה כאישה אפריקאית מודרנית ומעלה סוגיות שונות בנושא זהות ונורמות יופי. בפורטרטים של מוריו, הנשים כמעט ונטמעות בלבושן על רקע הטקסטיל, הדפוסים והצבעים העזים שמאפיינים את המורשת האפריקאית. בדרך זו, הם בוחנים איך האדם יכול להיעלם ולאבד את זהותו לתרבות.

 

מוריו משתמשת בחפצים שגרתיים אותם היא הופכת לאביזרי אופנה לבישים. האובייקטים, הלקוחים מחיי היום-יום של תושבי קניה, מבטאים את הרעיון שלחפץ יכול להיות שימושים מרובים מלבד ייעודו המקורי ובמיוחד בקרב אוכלוסיות דלות אמצעים. בנוסף התסרוקות המופלאות שמדגמנות הנשים על ראשן שואבות השראה מהתסרוקות הארכיטקטוניות המסורתיות. בכך, מוריו לוקחת השראה ממקורות היסטוריים, עושה להם מודרניזציה ולמעשה, מנגישה אותם לדור החדש.

העבודה על הסדרה הנוכחית החלה בהתבוננות בחיי היום-יום שלה. המשקפיים המשולשים, שמופיעים בפורטרט הראשון, נוצרו בהשראת בעלי המלאכה המקומיים אותם היא נהגה לראות בדרכה לבית הספר, אומנים בלתי פורמליים עובדים תחת השמש הקופחת. מייצרי רהיטים, פסלים ועובדי מתכת, ידועים כשיפוצניקים בעלי רעיונות חדשניים ויכולות אלתור לפתרון בעיות.

בהשראת בעלי המלאכה המקומיים, תמונה: Thandiwe Muriu

כל צילום ממשיך וחושף רובד נוסף, פיסה קטנה מהתרבות העשירה. בפורטרט מספר 11, נראית אישה עם הגב אל הצופה, ברקע הפסים האנכיים שמוצבים לפניה ונותנים תחושה של התרוממות והתקדמות. שיער הדוגמנית שזור חרוזים העשויים מפקקי משקאות קלים. גם פה מתחבא סיפור מקומי; המשקאות האלה נפוצים במועדי תרבות שונים, ביניהם אירועי ה-Kikuyu, מפגש טרום הנישואים עם משפחות הזוג. במהלך האירוע, נהוג שהנערה תמזוג משקה קל למחזרה כאות להבעת עניין והסכמה לנישואין, אך אם היא מסרבת ומבקשת מאביה שיעשה זאת במקומה, פירוש הדבר שהיא לא רוצה להתחתן. חרוזים גם הם רכיב שמושרש בתרבות האפריקאית, שבנוסף להיותם אביזרי יופי, מסמלים סטטוס מסוים בקהילה ובשנים האחרונות הדור הצעיר מגלה בהם עניין ומחזיר אותם לאופנה.

חרוזי פקקים ממשקאות קלים, תמונה: Thandiwe Muriu

מכירים את זה שאתם שוכבים במיטה, עוצמים את העיניים ואז לפתע זמזום קטן ומעצבן מתגנב לו לאוזן? על בסיס המטרד הקטן הזה, נכתב הפתגם האפריקאי "אם אתה חושב שאתה קטן מדי בכדי לעשות שינוי, נסה לבלות את הלילה עם יתוש". בהשראתו, השתמשה מוריו בסלילים דוחי יתושים, הנפוצים במיוחד בבתים ללא חשמל והרכיבה מהם משקפי ספירלה מהפנטות.

בהשראת מטרד קטן ומעצבן, תמונה: Thandiwe Muriu
פריטי אופנה מחפצים יום-יומיים, תמונה: Thandiwe Muriu

המסרים ממשיכים להסתתר בפרטים הקטנים, בעבודה מספר 20 מחזיקה הדוגמנית בידה מונוקל, שמתקשר עם הרקע המסחרר שמאחוריו. גם כאן מדובר באובייקט מוכר ורצועת המתכת המגולגלת עשויה מקולבים פשוטים. מעבר לייעודם בתליית בגדים, הם משמשים למיני אלתורים כאנטנות טלוויזיה זמניות, ווים ומנעולים. בעבודה מספר 23, נראית דמות אישה חזקה כשקצוות שיערה פונות כלפי מעלה ובקצה צמותיה קשורים אגרופי צעצוע מפלסטיק. חלקים צבעוניים שמוסיפים הומור וקלילות, לתמונה שמבטאת כוח נשי.

מקולב למונוקל, תמונה: Thandiwe Muriu
העצמה נשית מלאת חן, תמונה: Thandiwe Muriu

צילומיה של מוריו מושכים את עין הצופה להתקרב ולחקור, לצלול לעומק הפרטים ולאט-לאט לקלף את שכבות זהותה והתרבות האפריקאית.

אולי יעניין אותך גם...