יאיוי קוסאמה
יאיוי קוסאה, באדיבות גלריה אוטה לאמנות (צילום יוסוקה מיאזאקי)

יאיוֹי קוּסאמה נוחתת במוזיאון תל אביב במטרה אחת – לכבוש אותנו

אחת התערוכות המקיפות ביותר בעולם של האמנית היפנית המפורסמת, התפרסה על האולמות השונים במוזיאון תל אביב לאמנות ואפילו עטפה את העצים בגן הפסלים, התאהבות מובטחת

בעוד שבועיים בדיוק ב 15.11 תיפתח במוזיאון תל אביב לאמנות התערוכה יאיוֹי קוּסאמה: רטרוספקטיבה באוצרותן הנדירה של היסטוריונית האמנות סטפני רוזנטל (ברלין) ושל אוצרת האמנות המוערכת סוזן לנדאו, שכיהנה בעבר כאוצרת הראשית של מוזיאון ישראל בירושלים ושל מוזיאון תל אביב לאמנות. המוזיאון גאה להציג לראשונה בישראל, תערוכה כה מקיפה לאמנית היפנית בת ה-92 יאיוי קוסאמה. 

 

התערוכה המיוחדת שתהיה פתוחה לקהל הרחב עד סוף אפריל 2022, מתפרסת על פני 3,000 מ"ר, בשש גלריות במוזיאון, בשני הבניינים ובגן הפסלים. מוצגות בה למעלה מ 200 יצירות שהושאלו ממקומות רבים בכל עולם. מדובר על אירוע שלא היה כדוגמתו בארץ, שגרסה דומה לו הוצגה עד לאחרונה בברלין, ושהותאמה בידי לנדאו לקהל הישראלי. "זו מורכבות שמעולם לא חוויתי" אומרת לנדאו לעשרות העיתונאים שהגיעו לראות את התערוכה לראשונה, "האמנות של קוסאמה היא חוויה לפני הכל וזה מה שעמד לנגד עיניי, זוהי הזדמנות נדירה לכל מי שיגיע לראות את העבודות המוקדמות שלה ולהבין דרכן את מה שהיא עושה היום." 

הדלעות המפורסמות פרוסות באולמות המוזיאון (צילום דניאל בר)

יאיוֹי קוּסאמה נולדה ביפן ב 1929 והיא מחשבת לאחת מהחשובות והמשפיעות באמנים בני זמננו. בעוד מסלול חייה היה קשה ומורכב, היא הצליחה לאסוף אחריה מיליוני מעריצים ברחבי העולם, והיא ידועה בעיקר בזכות הווריאציות שלה למוטיב הדלעת ו'חדרי האינסוף' המעניקים לצופה חוויה רב־חושית סוחפת ומהפנטת. יצירתה מקיפה מגוון רחב ויוצא דופן של תחומים, בהם ציור, קולאז’, פיסול, וידיאו, מיצג, מיצב, אופנה, ספרות ומוזיקה. 

 

תערוכת הרטרוספקטיבה במוזיאון תל אביב מאגדת עבודות שיצרה קוסאמה במהלך כשמונים שנה. היא מציגה בהרחבה את יצירתה האמנותית עד לימים אלה ומתחקה אחר עבודתה ביפן, בארצות הברית ובאירופה, החל בציוריה ובפסליה המוקדמים ועד חדרי המראות והאינסוף שעוטפים את הצופה מכל עבר, מהממים ומציפים את כל החושים. ההסתובבות בין האולמות תיתן לכם הצצה על מהלך חייה של קוסאמה, תציף אתכם במידע ובהתרגשות שקשה להסביר מבלי לחוות את החללים המרתקים. אינסוף והעֲלָמה עצמית הם נושאים מרכזיים ביצירתה וזה ניכר בעבודות התלויות על הקירות, בדגמים אובססיביים של נקודות ורשתות ובחזרתית אינסופית שנוצרת בכל מיני דרכים ומסחררת את הצופים. 

יאיוי קוסאמה בילדותה, 1939 (צילום באדיבות מוזיאון תל אביב)

קוסאמה יודעת הכל

"קוסאמה בת 92, אמנית קשישה שהרבה מכירים רק בזכות הנקודות, אבל היא כל כך הרבה יותר מזה" אומרת לנדאו, "יש בתערוכה רישומי פסטל מגיל 5, יצירות מהתקופה בה למדה ציור בקיוטו על פי המסורת היפנית והאירופאית, ציורים ופסלים מתקופות מרדניות שלה, זו באמת הזדמנות להבין את הדרך שלה ולא לזהותה רק על פי הנקודות." מסכמת לנדאו. 

 

לתל אביב קוסאמה לא הגיע אך צוות הסטודיו שלה דווקא כן, והאוצרות מספרות כי היא אמנם בת 92 אך ידה בכל. בקטלוגים, בהזמנות, בתוכנית התערוכה, היא חזרה לעבודה בסטודיו לאחר הפסקת הקורונה והיא עד היום נמצאת עם היד על הדופק בכל הקשור להצגת עבודותיה ברחבי העולם. עובדיה שהיו בקשר עם המוזיאון והאוצרות לכל אורך תכנון התערוכה, הגיעו לקחת חלק בהקמה ויישארו כאן כדי להנות מהפתיחה. 

מהתערוכות החשובות ביותר בעולם

יאיוֹי קוסאמה גדלה בעיר מצוּמוֺטוֺ בשנות הארבעים של המאה העשרים, כבת למשפחה שהתפרנסה ממשתלה שהייתה בבעלותה. ב־1948, כשמלאו לה 19, עברה לקיוטו כדי ללמוד את סגנון הציור המסורתי ניהוֺנֽגָא בבית הספר העירוני לאמנות. בהמשך התמחתה בסגנון יוֺגַא – ציור יפני בסגנון מערבי, המקושר למודרניזציה המואצת ביפן באותה עת. 

 

בסוף שנות החמישים עברה לארה"ב, ובשנות השישים החלה לזכות בהכרה גוברת באמריקה הצפונית ובאירופה. עבודותיה הוצגו במקביל בגלריות בניו־יורק, באמסטרדם, בהאג, באסן, במילאנו, ברוטרדם ובוונציה. בהמשך בשנת 1973 היא שבה ליפן ולקחה הפסקה של כמה שנים מהיצירה האמנותית אותה החליפה בכתיבה. ב 1977 היא אשפזה את עצמה במחלקה פסיכיאטרית בבית חולים בטוקיו, בו נשארה לגור עד היום, כשהסטודיו שלה נמצא לא רחוק ממנו. 

קוסאמה בתוך חדר נקודות אינסופי, גלריה אורז הבינלאומית, האג 1967 (צילום הארי ורסטאפן)

היא אחת האמנים הפופולריים בעולם שממש הפכה למותג, למרות היותה בשנות התשעים לחייה. היא קיבלה מעמד של סלבריטאית ואייקון אמנות, בעיקר בעשור האחרון, בזכות הופעתה הבלתי נשכחת והאסתטיקה של יצירותיה. היא האמנית המתויגת ביותר ברשתות החברתיות והיא ידועה בשיתופי פעולה מסחריים שהיא יוצרת עם מותגי יוקרה, בהם עם לואי ויטון ב-2012, שהגדיל דרמטית את המודעות ליצירתה והנרטיב האישי שלהעבודותיה מוצגות במוזיאונים מובילים, בגלריות ובמרחבים ציבוריים ברחבי העולם, וזוכות לחשיפה וסיקור נרחב.  

 

התערוכה שדורגה כאחת מעשר התערוכות החשובות והגדולות ביותר בעולם לשנת 2021 התאפשרה הודות לתמיכתו הנדיבה של מפעל הפיס. תמיכה משמעותית התקבלה גם מבנק הפועלים; פרויקט המגורים ויסוצקי 6 של אקרו נדל”ן, קבוצת אביב ו-LR נדל”ן ומבטחת התערוכה, הראל ביטוח ופיננסים. סיוע נדיב התקבל מיעל ורמי אונגר; שרון ודוד ברגינסקי; רחל ומשה ינאי; דורון ומריאן לבנת; סטיב נסימה; וונדי פישר וקרן קירש. תמיכה נוספת התקבלה מרחלי מישורי וליאון קופלר; קרן מואיז י’ ספרא; ועירית רפפורט וגלן פרי. 

כל חלל יעורר לכם חלק בלב (צילום דניאל בר)

יאיוֹי קוּסאמה: רטרוספקטיבה, אוצרוּת: סטפני רוזנטל (ברלין) סוזן לנדאו (ישראל), אוצרת משנה: שחר מולכו. עוזרת לאוצרת: נעמה בר־אור. 15 בנובמבר 2021 – 23 באפריל 2022. לרכישת כרטיסים >

קוסאמה בשדה הפאלוסים, 1965
כאן חולמים חלומות, מוזיאון תל אביב לאמנות (צילום דניאל בר)

אולי יעניין אותך גם...