התחילה בעידן הקסטות, מדונה
התחילה בעידן הקסטות, מדונה (צילום יחצ)

טכנולוגיות ישנות, ברונו מרס ופרסי גראמי: הקסטות חוזרות לאופנה

"זה לא מה שיש לך אלא איך אתה רואה את זה" אומרת האמנית האמריקאית אריקה אייריס

בואו תכירו את אריקה אייריס (Erika Iris), אמנית רב תחומית משיקגו המתמקדת בהפחת חיים חדשים בטכנולוגיות ישנות. בסדרה שלה 'שדים במכונה' היא ממחזרת גלגלי סרטים וקסטות ישנות (כן, כן, מאותו סוג שקנינו פעם בתחנה המרכזית) והופכת אותם לאמנות של ממש.

שדים במכונה, ג'ון לנון
שדים במכונה, ג'ון לנון (צילום יחצ)

את הסידרה המרתקת, היא התחילה ליצור עוד בשנת 2008 כששימשתי כמלצרית שבקושי שרדה כדי להחזיר הלוואת סטודנטים. דווקא המצב הכלכלי הירוד שלה הוא זה ששימש לה השראה ליצור אמנות מבלי לרכוש שום דבר היצירה. היא חיפשה "בכל פינה בבית" כדי למצוא חומרים זמינים עד שיום אחד נתקלה בסרט הקלטה של קסטה שהקסים אותה ושימש טריגר ליצירה. "התלתלים החומים שלו הזכירו לי את השיער הפרוע של ג'ימי הנדריקס" אמרה.

התלתלים של ג'ימי הנדריקס
התלתלים של ג'ימי הנדריקס (צילום יחצ)

כשבאמתחתה כמה וכמה יצירות אמנות ראשונות עשויות סלילים, העלתה אייריס כמה צילומים לפליקר, ומאז אפשר להגיד שהכל היסטוריה. היא התחילה לקבל הזמנות עבודה שהובילו, צעד אחר צעד, לפרויקטים גדולים יותר. אחד השיאים בדרכה היה שיתוף הפעולה עם הזמר, הפזמונאי והמפיק האמריקאי המצליח ברונו מרס, בוידאו עבור השיר Just the Way You Are.

בשנת 2013 הוכתרה אייריס כאמנית הרשמית של פרסי הגראמי ועיצבה את סמל הטקס בדמותו של הגרמופון המוזהב המשמש כפרס האיקוני של האירוע.

במהלך הזמן, קיבלה הזמנות עבודה גם ממותג האופנה היוקרתי הרמס ומהמותג ליוויס האלמותי. למרות היותה אסירת תודה להצלחתה, מקווה אייריס שהאמנות שלה מכלילה את האימרה "זה לא מה שיש לך אלא איך אתה רואה את זה".

לא פחות יוקרתית, אודרי הפבורן
לא פחות יוקרתית, אודרי הפבורן (צילום יחצ)

היום, הולכת אייריס ומשתכללת באמנותה העשויה סרטי קסטות, תקליטי ויניל ושאר חומרים מהמצוי ליצירת האמנות המפתיעה שלה ומייצרת הזמנות לסטים של פרסומות ואפילו לבתים פרטיים.

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...