Wish גבי זלצמן

זהב שחור: שקית האשפה במרכז תערוכה חדשה

34 מעצבים הופכים שקיות זבל ליצירות אמנות

השקית השחורה שכולנו מחזיקים בבית, אותה אנחנו ממלאים מדי יום בפסולת, מקבלת בתערוכה 'אטומה' את כל הבמה. התערוכה עתידה להיפתח בגלריית חווה בחולון ותארח את עבודותיהם של 34 יוצרים ישראלים מדיסציפלינות עיצוב שונות שמציעים פרשנות רעננה ומפיחים חיים בשקית הזבל הפשוטה.

 

"בזיכרון ובדמיון האוטומטי שלנו מתייחסת שקית הפלסטיק השחורה האטומה לפחות לשני עניינים שונים בצורה קיצונית. מן הצד האחד שקית הזבל החד פעמית שנועדה להכיל אשפה ביתית ומצד שני שקי גופות בהם עושים שימוש אחרי מותו של אדם", מסביר אוצר התערוכה דר' גיא מורג צפלביץ'. "בשני המקרים הצבע והנראות דומים אך התכולה שונה לחלוטין, מהדבר היקר לנו ביותר ועד פסולת שאין בה חשיבות וערך. צבעה השחור של השקית נועד להסתיר מעין הצופה את תכולתה, לעתים מתוך בושה בנמצא בה ולעתים דווקא לשמור על כבוד המת. החומר ממנו עשויה שקית האשפה הביתית המוכרת לכולנו הוא תוצר עשוי פולימר סינטטי אורגני, הידוע יותר בשמו המסחרי ניילון. היות והניילון מתפרק באיטיות רבה בטבע, תפיסת הקיימות הביאה לרעיונות רבים בקרב אמנים כאשר הראש היצירתי מנסה ללא הרף 'להפוך זבל לזהב'".

פח צפרדע (שאול כהן)
גילת אורקין (צילום: גילת אורקין)
רעיה כהן (צילום: עדי שרגא)
מאיה פולק (צילום עילי ביתן)

בין היוצרים המוכשרים, עדן אוחנא מוחה על הזנחת החזון והרעיון של יונה עם עלה של זית. את היונה הלבנה עטף בשקית שחורה, שנראית שמוטה עם כנף אחת למעלה והחוט הצהוב הפך ידיו לעלה. בעבודה אחרת של אלינור אבני, שקית הניילון הזולה קיבלה שדרוג עם פליז מצופה זהב. גבי זלצמן מציג הדפס רשת ועבודת וידאו ארט בשם 'Wish'. בין תמימות לציניות, העבודה מהדהדת את יצירתו של אמן הרחוב הידוע בנקסי 'I am imbecile' והופך את השקית האשפה לאובייקט של שמחה, ילדות ותקווה.

 

בין המשתתפים נמנה הצלם המוערך זיו קורן, עם צילום מאוקראינה בתחילת המלחמה. ערמת שקיות זבל בשדה לצד חיילים. דימוי שצולם עם התגלות קבר אחים אחים ובו ערימה של כ-65 גופות, חלקן עטופות. בבסיס העבודה של מאיה פולק דוגמת גובלן מראה נוף פסטורלי עם שביל המוביל לבית כפרי, סביבה חמימה ונעימה. הצופה מן הצד לא רואה את מה שמתרחש בתוך הבית, את השלמות והאידיליה המתערערת על ידי הנחת שקית שזבל שמרמזת על איך המציאות לרוב רחוקה ממה שנדמה.

הצלמית של תמרה אפרת ושאול כהן (צילום: שאול כהן)
אלינור אבני
אנשים קטנים (תומר פרץ)
ניקה יעקובוב (צילום עמית סליקטר)

המעצבת מיכל בנטוב עבדה עם הברנר המיועד להלחמת תכשיטים והמיסה את השקיות עד שהתגבשו מחדש. עבודה שעוסקת בחברה הצרכנית שכבולה בשלשלות. הריקמה על השקיות השחורות מבטאת את הביקורת על האנושות ועל יחסה לכדור הארץ. קולקציה בהשראת אסונות סביבתיים של ניקה יעקובוב, מציגה שבע מערכות לבוש העשויות שקיות זבל. השקיות מומסות ומחוברות לבדים קיימים שיוצרים מראה של עור מלאכותי חדש ומעלה שאלות לגבי עתידנו.

 

'אטומה', גלריית החווה, חולון

פתיחה: 16.3, נעילה: 27.5

יונה לבנה עם עלה של זית (צילום עדן אוחנא)
קבר אחים, בוצ'ה (זיו קורן)
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...