השחור הוא החיים והלבן הוא האמנות. באדיבות יח"צ

השחור הוא החיים והלבן הוא האמנות

מבט אנושי בתערוכת צילום חדשה במוז"א

מחר תיפתח במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב תערוכת צילום חדשה במרכזה, צילומי דיוקנאות שחור לבן של הצלם בינלאומי ראאד בואיה שמציגה מבט אנושי על העולם. "אלו תצלומי השחור-לבן שלי, על כל גווניהם וצלליהם". מסביר האמן.

 

בואיה מגיע מכפר קטן בשם 'קטנה' ליד ירושלים, בצעירותו עבד בשלל עבודות, רועה צאן, פועל בניין ומוכר בשוק בעיר העתיקה שם נחשף לראשונה למדיום הצילום, שיהפוך למרכז חייו. הוא הלך ללמוד צילום בבית הספר 'מוסררה' בבירה ועם סיום לימודיו התקבל למלגה בקריית האמנים 'הסיטה' בפריז ומאז 2006 עבר להתגורר בעיר האורות. מסעות הצילום של בואיה ברחבי העולם עוברות דרך אירופה, אפריקה דרום אמריקה ועד אסיה. עם זאת, הוא חוזר שוב ושוב אל כפר הולדתו ותושביו מהווים חלק מהותי מהיצירה שלו גם היום.

באדיבות יח"צ
באדיבות יח"צ

תצלומים שלו הוא מתמקד בדיוקנאות, מציע מבט אוניברסאלי עם אוכלוסיות מגוונות. בין המצולמים, שוהים בלתי חוקיים, שוטרים פלסטינים, מתמודדי נפש, עובדי תעשיית הפחם, כפריים פשוטים, אנשי רחוב, נוער שוליים ועוד, שעל כולם הוא מתבונן בנקודת מבט שווה.

 

אחד המאפיינים הבולטים בעבודות שלו הוא האינטימיות שנוצרת דרך עדשת המצלמה או כפי שהוא מגדיר את זה, "דיוקן טוב מעיד על הרגע שבו שתי נשמות, זו של הצלם וזו של המצולם נפגשות". ניכרת גם הפשטות, מעין 'שריטות' הנשקפות מן התצלומים ופורצים החוצה אל הצופה. "במבט ישיר וחומל, ללא פאתוס, נוגע הצלם ראאד בואיה ברבדים הפנימיים והעמוקים של מצולמיו, משקף מן האמת החבויה בזהותם ומספר את סיפורם", מתאר אוצר התערוכה גיא רז. "הקומפוזיציות הפשוטות והפורמט הריבועי בשחור-לבן של התצלומים יוצרים מעין 'חלונות' אל הנפש".

 

השחור הוא החיים והלבן הוא האמנות, מוז"א, תל אביב

נעילה 27.5.23

באדיבות יח"צ
באדיבות יח"צ
באדיבות יח"צ

אולי יעניין אותך גם...