מחדשים מסורת
סיפורים ארוגים, תמונה באדיבות גלרייתSapar Contemporary ואחמד פייג

הכירו את האמן האזרבייג'ני שאורג סיפורים בשטיחים מסורתיים

היצירות של אחמד פייג הן הרבה יותר משטיחים, הן טומנות בחובן פיסות היסטוריה, תרבות, שפה וערכים רוחניים, שלוקחים אותנו למסע כל הדרך לאזרבייג'ן

בתערוכת הסולו החדשה שלו בגלריית SAPAR CONTEMPORARY בניו יורק, מציג האמן האזרבייג'ני אחמד פייג שלוש עבודות טקסטיל חדשות בקנה מידה גדול, לצד עבודת וידאו. התערוכה נושאת את השם 'פיר' בשפה היוונית העתיקה פירושה 'אש', שמסמל את כינויה של מדינת אזרבייג'ן כ-'הארץ המוגנת באש הקדושה' ובפרסית, טורקית וערבית פירוש המילה 'זקן' או 'מדריך רוחני'. כל אחת מהעבודות המוצגות בתערוכה נקראה על שם משורר או מאסטר רוחני. שלושה יוצרים מהפכניים שליצירותיהם הייתה השפעה על ההיסטוריה התרבותית של אזרבייג'ן.

 

העבודה הראשונה היא מחווה למשורר הידוע בשם העט 'ניזמי ג'נג'ווי', המתאר את עצמו כ'צורף העובד עם אבני חן יקרות כדי ליצור אוצר פיוטי'. תרומתו הגדולה ביותר לספרות היא יצירתו 'חמסה', חמישה שירים שעוסקים בנושאים פילוסופיים על הסגולה האנושית, החכמה והאתיקה דרך סיפורים רומנטיים מלאי אקשן והרפתקה.

שיבושים במלאכת יד עתיקה, תמונה באדיבות גלרייתSapar Contemporary ואחמד פייג
מחדשים מסורת, תמונה באדיבות גלרייתSapar Contemporary ואחמד פייג

כהוקרה לו, עיצב פייג שטיח תפילה שמייצג עבורו את האנשים הנועזים והאמיצים ובאותה הנשימה בוטים, של האזור. שילוב של צבעים אדומים וצהובים-זהובים עם דפוסים גיאוגרפיים ופרחוניים, שמזכיר גן אסלמי ומקבל נפח וטקסטורה תלת ממדית.

 

עבודתו השנייה מוקדשת למנטור המיסטי שאמס אלדין טבריזי, אדם שמתואר כמישהו שמזעזע אנשים במילותיו. הוא היה למנטור של המשורר המוכר מהמאה ה-13 רומי ג'אלאל אל-דין ויחסיהם האינטנסיביים הובילו לבסוף להיעלמותו ורציחתו של שאמס. מותו הייתה לנקודת מפנה ברוחניותו של רומי ועוררה בו השראה לכתיבת ספרו של שירה לירית. שם, באחד משיריו, מדמה את אלוהים כאורג ואת חיינו כשטיח מלא עליות וירידות. לאורגי אזור טבריזי העדפה לדפוסים פרחוניים מפורטים, בשטיח השני של פייג, המוטיבים הולכים ומתמוססים אל חלל צמר שחור, כשהמעבר ההדרגתי הזה, מביע את סופה האפל והמסתורי של הדמות.

מחווה לניזמי ג'נג'ווי, תמונה באדיבות גלרייתSapar Contemporary ואחמד פייג
מוקדשת למנטור המיסטי שאמס, תמונה באדיבות גלרייתSapar Contemporary ואחמד פייג
תקריב, תמונה באדיבות גלרייתSapar Contemporary ואחמד פייג

עבודתו השלישית והאחרונה מוקדשת למיסטיקן מהמאה ה-15 בשם שייח' יחיא אל-שירוואני אל-בקובי, שהיה חלק מהמסדר המוסלמי החלוואתי, שהתפשט על פני האימפריה העות'מאנית. מן יסודותיו היה תרגול שקט והסתגרות ועבודתו משדרת מדיטציה עם פלטת צבעים מעט יותר מושתקת מאחרות ודפוסים סימטריים.

 

יצירותיו של פייג מחדשות את השטיחים ואת מלאכת היד העתיקה באמצעות שיטות דיגיטליות מודרניות, שמשבשות את המראה המסורתי שלהם. פייג עושה להם טרנספורמציה על ידי משחק בדפוסים המוכרים, הפיכתם לתלת ממד ועיוות צורתם, לידי עבודות טקסטיל עדכניות שמספרות סיפורים על האנשים והמקומות של ארץ הולדתו.

משדרת מדיטציה, תמונה באדיבות גלרייתSapar Contemporary ואחמד פייג

אולי יעניין אותך גם...