הפסלים לפני הדלקתם, צילום: יח"צ

אלא לראותם בלבד: הפסלים שבוערים לעיני הצופים

אוסף פסלי שעווה ריאליסטים שהולכים ונמסים ומשנים את צורתם במהלך תצוגתם ולא זה לא בגלל החום של אוגוסט

אוסף פסלי השעווה של האמן השוויצרי אורס פישר מוצגים כעת במתחם  La bourse de commerceשבמרכז פריז. זהו מבנה ייחודי אשר שופץ לאחרונה על ידי האדריכל היפני טדאו אנדו ואת פנים המבנה עיצב הצמד הצרפתי, האחים בורולק. התוצאה, עיצוב מרתק שמעורר דיון בין החדש לישן, כשכיום, המבנה משכן אוסף אמנות מודרנית של פרנסואה פינו.

 

החלל שמקבל את פני המבקרים הוא ככיכר ציבורית מרכזית, עם תקרה בגובה של כארבעים מטר ומעליה כיפת זכוכית. עבודתו של אורס מ-2011 עוצבה מחדש כדי להתאים במיוחד למידותיו של האתר הספציפי הזה. פישר, ידוע בחיבתו לעבודה עם חומרים שניתנים לשינוי, נשרפים או פג תוקפם כמו שעוות נרות או לחם, מהם הוא יוצר עולם בלתי צפוי.

בניין הבורסה, פריז
המבנה הפריזאי, צילום: Vladimir Partalo
בניין הבורסה, פנים, תקרת זכוכית, כיפה, ציור קיר
פנים המבנה המרהיב, צילום: Patrick Tourneboeuf

כאן, הציב במרכז החלל פסל שעווה, רפליקה בגודל טבעי של היצירה 'חטיפת הנשים הסיביניות' של פסל הרנסנס ז'אן בולון. לצדו, פסל נוסף בדמותו של חברו, האמן האיטלקי רודולף סטינגל ושבעה כסאות, גם כן עשויים שעוות נרות, פזורים במרחב ומקיפים אותו. אלה כסאות בסגנונות שונים, החל משרפרף אפריקאי, דרך מושב מטוס ועד לכיסא פלסטיק לבן וסטנדרטי, ארבעה מתוכם הם מידול מדויק של כסאות מאוסף מוזיאון קאיי- בראנלי הפריזאי. הפסלים השונים מייצרים דיאלוג עם ציור פנורמי מרשים וגדול ממדים שמתפרש על קירות החלל העגול ובו איקונוגרפיה עם סמלי גלובליזציה ומסחר משנת 1889.

בניין הבורסה, URS FISCHER
פסלי השעווה של Urs Fischer בכיכר המרכזית, צילום: יח"צ
אורס פישר, בניין הבורסה, כסא שעווה
הכסא הבוער, צילום: קרלה רטאוס
פסלי שעווה, רפליקה, פסלים נמסים, אורס פישר
הפסלים הנמסים, צילום: קרלה רטאוס

זהו מופע של ממש, בפתיחת התערוכה הודלקו הנרות של הפסלים המדוברים ועם הזמן הם הולכים ונמסים לאט-לאט מול עיניהם של המבקרים. זוהי בעצם יצירה של מטמורפוזה, שמשנה את צורתה מרגע לרגע ותמשיך כך כל עוד הפתיליות בוערות בפסלי השעווה. היצירות, מעט מלנכוליות, נוגעות בביטוי ממנטו מורי ('זכור שתמות') יצירות אמנות עם תזכורת לאדם על כך שהמוות הוא בלתי נמנע. הן החלו עם מראה מאוד ריאליסטי ומדויק ועם חלוף הימים, מתמלאות טפטופי שעווה, מאבדות את מבניותן והולכות ונעלמות באקט הרסני ומהפנט.

 

נעילת התערוכה ב-31.12.21

תערוכה מתכלה, צילום: קרלה רטאוס

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...