האובייקטים הייחודיים של סטודיו זהרה, תמונה: זהר סאלי

איך נראה טקסטיל בקרמיקה? סטודיו צעיר להכיר!

איך היא עושה את זה? זהר סאלי היא מעצבת צעירה שיוצרת אובייקטים ייחודיים, שמעוררים בנו תהייה על תהליך היצירה

מתי נולד הסטודיו ומה היה החלום?

"החלום התחיל עוד לפני שהתחלתי את הלימודים, רציתי ליצור דברים חדשים. תמיד הייתי על התפר שבין עיצוב לאומנות. מצד אחד, תמיד התעסקתי בפן הטכני של התהליך, אבל מצד שני מאוד נמשכתי לעולם המלאכה הידנית. הבנתי שלימודי עיצוב תעשייתי ייתנו לי את הכלים המתאימים. לכן היה לי מאוד ברור שבסיום הלימודים אפתח סטודיו משלי, בו אעבוד על הרעיונות שלי. ממש עם סיום התואר, לפני שנה וחצי בערך, פתחתי את הסטודיו – Zahara. בשלב הראשון התחלתי כמלגאית 'סטודיו ראשון' בבית בנימיני, ובמקביל עשיתי את מלגת הרזידנסי של HIT המכון הטכנולוגי חולון, כשכל מלגה נתנה לי את האפשרות לעבוד על פרויקט אחר".

 

כמה אומץ נדרש לפתוח סטודיו לבדך?

"המון. לאחר התואר כל מה שעשיתי במשך שנה היה לפתח את פרויקט הגמר שלי ולהתחיל פרויקט אחד נוסף. לא הייתה לי הכנסה אלא רק פידבק חיובי ושאיפה להגשים את החלום שלי. זה לא היה קל, עד שהתחלתי להציג בתערוכות ולקבל ביטחון במה שאני עושה".

 

מה הפרויקט הכי מגניב שעשית ואיך קיבלת אותו?

"המטרה העיקרית שלי במלגה בבית בנימיני הייתה לקבל כלים חדשים מעולם הקרמיקה. כשהגעתי לשם ראיתי שיש אקסטרודר, שלרוב משמש ככלי עזר לייצור צורות מדויקות ופשוטות מחמר כמו גליל, ריבוע וכו'. בפרויקט 'Restrictions' החלטתי שאני מתמקדת באקסטרודר ומביאה אותו למרכז העשייה של האובייקט. התחלתי לייצר תוספים מכאניים משלי וכך ייצרתי אובייקטים בצורות שונות ומורכבות".

אין שני לו, תמונה: זהר סאלי
חדשנות ויזואלית, תמונה: זהר סאלי

מה היה הפרויקט הראשון שלך ועל מה את מצטערת בו?

"הפרויקט הראשון שלי היה 'Holding Smoke', פרויקט שבמהלכו פותחה טכניקה חדשה שמטרתה להעתיק את תכונות הטקסטיל בקרמיקה. במהלך תהליך המחקר חיפשתי במשך חודשים דרך לשלב סיומות לאובייקטים שיהיו מדויקות, ללא תלות בטקסטיל, מתוך רצון לדייק את המוצר הסופי. במילים עדינות, זה ממש לא החמיא. כל האובייקט איבד את המשמעות שלו. הבנתי שלפעמים צריך לקחת צעד אחורה ולהבין שלא כל פיתוח הוא לטובה".

 

מה החלום המקצועי הכי גדול שלך ומה את עושה היום כדי להגשים אותו?

"להתעסק אך ורק ביצירה. כשאת מתחילה, את צריכה להיות אחראית גם  ללוגיסטיקה, מכירות, הקמות, פירוקים ותוך כדי זה, להמשיך ולפתח דברים חדשים. אני מבינה שבשלב הזה אין ברירה ואני צריכה לעשות את כל זה, אבל כל הצלחה מקרבת אותי לחלום הזה".

 

מה בחיים לא תעשי?

"לעולם לא אעצור את תהליך המחקר שלי. בזמן העבודה על הפרויקטים זה החלק שהכי מעניין אותי והוא מה שמושך אותי לתחום. מנקודת המבט שלי, תהליך הייצור הוא חלק בלתי נפרד מזה, כל אובייקט שאני מכינה הוא לקראת משהו אחר וגם בתהליכים קיימים אני תמיד מחפשת איך אפשר לשנות או להשתפר".

איך נראה טקסטיל בקרמיקה? תמונה: זהר סאלי
פרט מקרוב, תמונה: זהר סאלי

איזה יתרון יש לסטודיו צעיר על פני סטודיו ותיק?

"היכולת לעשות דברים מבלי ציפיות או אכזבות מהסביבה. את מרשה לעצמך לעקוב אחרי הרעיונות שלך ללא מגבלות, כי זה השלב שבו את ממציאה את עצמך, אף אחד לא מכיר אותך. מהנקודה בה אני עומדת היום, נראה שסטודיו ותיק צריך לשמור על הקו שלו ולחשוב על קהל היעד שלו. לכל שלב יש את היתרונות שלו".

 

מהו נאום המעלית שלך?

"פחות טובה בנאומים, יותר בכיוון של להראות בפלאפון את הדבר האחרון שאני עובדת עליו ולפתח את השיח משם".

 

את מי את מעריצה?

"חיימה חיון. מעבר לזה שהאסתטיקה הצבעונית והסוריאליסטית שלו יפיפייה ומדויקת, הוא מביא אותה לידי ביטוי בכל תחום ולמרות שהוא מתעסק בכל כך הרבה תחומים, ניתן לזהות את העשייה שלו בכולם."

 

צבע, חומר או מהות, מי הכי חשוב ומי הכי פחות?

"חומר, מהות, צבע. העשייה שלי לרוב מתמקדת בחומר ותהליך המחקר מתחיל בו. החומר הוא הדבר שאנשים הכי חווים ביצירה, מקדישים לו תשומת לב רבה והתכונות שלו הן אלה שיקבעו את עתיד הפרויקט. לאחר מכן מגיעה המהות של מה שאני מנסה להעביר דרך האובייקט. כל טכניקה אמורה להעביר תחושה קצת אחרת כך שתעצים את החומר ממנו היא בנויה. לבסוף מגיע הצבע, שהוא נגזרת של שאר האובייקט והמטרה שלו זה לתת דגש ביצירה".

 

מיהו הלקוח החלומי?

"לקוח שלא רק קונה את האובייקט, אלא גם מתעניין בתהליך, בהתקדמות הפרויקטים השונים ובכלל העשייה של הסטודיו".

תהליך המחקר מתחיל בחומר, תמונה: זהר סאלי

מה החלק האהוב עלייך ביותר בתהליך העבודה?

"מהרגע שבו אני חושבת על רעיון לפיתוח, אני עושה המון בדיקות. החלק האהוב עלי זה הטסט הראשון שמצליח ומראה שהפרויקט אפשרי. מבחינתי זה הרגע שבו אני יודעת שיש היתכנות לפרויקט ואז הוא מתחיל למעשה".

 

מה הכי היית רוצה שנדע על הסטודיו שלך?

"הסטודיו מתמקד בתהליכי פיתוח ומחקר של חומרים וטכניקות מעולמות תוכן שונים. המחשבה העיקרית היא לייצר אובייקטים בעלי נראות ייחודית שמעלים תהייה על הדרך בה הם נוצרו. כל אובייקט הוא One piece ותהליך היצירה נעשה סביבו, עם כל ההתאמות הדרושות כדי שימצא את הפוטנציאל שלו".

 

תארי את הסטודיו במשפט בן 6 מילים בדיוק

"חדשנות ויזואלית דרך מחקר חומרי וטכנולוגי".

זהר סאלי, תמונה: אורי שיפרין ענבי

כל אובייקט שסאלי מייצרת הוא מיוחד במינו ואין שני לו, תוצר של תהליכי עבודה ומחקר בהם היא מפתחת טכניקות ייחודיות משלה. בימים אלו, העבודות שלה מוצגות בתערוכה זוגית בגלריית פריסקופ, אבל תוכלו לעקוב ולהיחשף לפרויקטים ופרטים נוספים גם באתר ובחשבון האינסטגרם שלה.

אולי יעניין אותך גם...